Pietro Filipi. Kara. Glami. Lookio. Čtvero tuzemských outletů. Čtvero malých českých značek. Best practices z Instagramu. Přijďte 20. listopadu na Módu v Česku do Aureole.

“Nestlé tahá za kratší konec, spojení je opticky výhodnější pro Starbucks”

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Nestlé bude prodávat kávu od Starbucks

Při zakoupení nápoje s sebou do vlastního hrnku nebo termosky dostane zákaník slevu 10 Kč

Některé výrobky Starbucks bude od příštího roku prodávat švýcarské Nestlé

Švýcarský výrobce cukrovinek a kávy Nestlé se spojí s americkou sítí kaváren Starbucks. Informaci přinesl Bloomberg. Nestlé využije Starbucks pro svou značku Nespresso a kapsle nebo kávovary Dolce Gusto. Švýcarský gigant zaplatí Starbucksu v přepočtu 152 miliard Kč a od příštího roku bude prodávat jeho výrobky. Starbucks využije finance pro rychlejší zpětný odkup akcií. Pod Nestlé má navíc přejít i několik stovek dosavadních zaměstnanců amerického kavárenského řetězce.

Když se řekne Starbucks, představím si předražený kelímek kávy se špatně napsaným jménem. Když se řekne Nestlé, nic moc se mi s kávou nespojí (ač značky Nespresso a Dolce Gusto znám). A teď se to teda bude uvádět jako Nestlé Starbucks? Mně to prostě nejde k sobě.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Podle reakce na burzách se tento nákup distribuce musí více líbit akcionářům Nestlé. Takže, co to bude? Více Nestlé a více Starbucks, více Nestlé a méně Starbucks, méně Nestlé a více Starbucks anebo méně Nestlé a méně Starbucks, jenom v USA anebo globálně? A není to nakonec jedno? Hlavně, že bude ten ‘growth’. What else?
Daniel Procházka (Ipsos)

Super. Já si myslím, že Starbucks ještě zesílí kampaň za zdání, jak je lokální a fair trade a hipster a tak. Možná nakonec začne nabízet Nescafé.
Václav Loubek

Zní to zvláštně, zaplatit takový balík za to, že někomu zvednu prodeje a rozšířím distribuci… Ale zřejmě to oběma stranám dává smysl. Nestlé ale tahá za kratší konec, a proto je ten deal opticky výhodnější pro Starbucks. 
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Podle článku lze tedy spíše vyhodnotit tento krok více z pohledu přínosu pro obě firmy než něco opravdu přínosného pro zákazníka, budu si tedy alespoň myslet, že Dolce Gusto káva bude to speciální v kavárnách Starbucks.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

2. Benzinky Pap Oil se změní na Mol

Fresh Corner bude ještě do konce roku na dalších 70 pobočkách

Fresh Corner bude ještě do konce roku na dalších 70 pobočkách

Do roku 2020 projdou čerpací stanice Pap Oil v Česku rebrandingem, stanou se z nich benzínky Mol. Součástí změny bude i zavedení občerstvovacího konceptu Fresh Corner. S 306 stanicemi je Mol po Benzině druhým největším provozovatelem sítě čerpacích stanic v Česku. Doplňkový prodej chce Mol nadále rozvíjet, koncepty Fresh Corner by se měly objevit do konce roku na 70 čerpacích stanicích. Jak uvedl generální ředitel Mol Richard Austen pro web iHNed.cz, je v plánu otevřít Fresh Corner i bez čerpací stanice. Doplňkový prodej aktuálně tvoří síti 40 % prodejů, což je spolu se Slovinskem nejvíce ze všech zemí, kde Mol působí. Do budoucna by to mohlo být až 50 %. 

V čerpačkách probíhá již pár let revoluce a velké sítě si chtějí podržet svoji pozici. Z těch trendů mi přijde nejzajímavější propojení benziny a Billa mini supermarketu. Přemýšlím, jak ti největší hráči přistoupí k elektro nabíječkám, to bude další zlom.
Jan Penkala (Acomware)

Nechci být ošklivý, ale opravdu někoho přesvědčí, že tu nebo onu bagetu uvařil nějaký televizní kuchař? Protože já když si kupuju bagetu, tak kvůli tomu, abych zaplnil prostor v prázdném žaludku. Víc od toho ani nečekám. A že bude teď u cest víc čerpaček Mol pouze vítám, zatím s jejich službami a produkty mám jen ty nejlepší zkušenosti.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Dvě odlišné značky by znamenaly větší manévrovací prostor, ale rozhodnutí je pragmatické. Duální strategie jedné značky je obvykle ošidná, takže očekávejme spíše odlišná produktová řízení.Třetí značka Fresh Corner z toho dělá skutečně zajímavou úlohu. Dobře etablovaný Fresh Corner může jít samozřejmě ven, sám, klidně do obchodního centra.
Daniel Procházka (Ipsos)

Mol je pěkná moderna, díky tomu, že jejich redesign proběhl v posledních pár letech, jsou tím nejmodernějším, co na českých silnicích jde potkat. A Pap Oil je pravý opak. To můžu tolerovat u Tank Ono, které je aspoň nejlevnější, ale když chce benzínka o tři koruny víc na litru, měla by podle toho vypadat.
Václav Loubek

V jednoduchosti je síla a sloučit všechny všechny značky pod jednu střechu je rozumné. Mol čeká boj s koncepty konkurence a proto je lepší netříštit zdroje a fokus. Všichni jdou podobným směrem a jsem zvědavý, jakých originálních prvků se dočkáme.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Zajímavé rozšíření především v oblasti trendu posilování Fresh Corners, kultura prodeje je hodně vysoká. Provozovat pouze jednu značku je z pohledu udržení provozních standard kvality to nejlepší rozhodnutí, také zákazník nebude zmaten.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

3. Dm drogerie mění věrnostní program

Vzhled nově modernizovaných prodejen

Vzhled nově modernizovaných prodejen

Dm drogerie mění strukturu svého věrnostního programu, důvodem je podle firmy nutná inovace, ale také reakce na nadcházející nařízení o ochraně osobních údajů, známé pod zkratkou GDPR. Dosud zákazníci za nasbírané body získávaly slevy ze slevového kuponu, nyní budou se budou při nákupu rovnou odečítat peníze z finální ceny. Nový program začal platit od 3. května, má být jednodušší a individuálnější. Členů je v něm aktuálně přes dva miliony, drogerie chce novým programem získat data pro analýzu nákupního chování.

Komu nedošlo obchodní sdělení, které vyžaduje znovu udělení souhlasu, ať se ozve! Nikdo?! Přišlo mi třeba i od Škodovky a lékárny Benu vyžadovaly znovu souhlas pro pokračování ve věrnostním programu. Dm drogerie nahradila vlastní věrnostní program koaličním payback.cz – to je to primární sdělení. Ne povídačky o GDPR. Program je silný třeba v Německu, kde se odměny sbírají v desítkách řetězců, v Česku je DM zatím samotné. A dostávat 1 % zpět při minimální útratě 5.000 Kč není žádné terno. To budu v Dm skládat tak celý rok. Aktivní zákazníci možná čtvrt rok. Známých jsem se ptal, ne všem došly nové kartičky, je potřeba na internetu přeregistrovat, což asi ne všichni zákazníci zvládnou. Je to prostě imho velké riziko, že to nedopadne dobře a nový program nedosáhne kvality původního. A ani se nevyřešilo používání v mobilu a na e-shopu.
Jan Penkala (Acomware)

Trochu mi připadá, že ta čtyři písmenka jsou nyní mocné zaklínadlo, které rozhoduje o bytí a nebytí věrnostních programů. A dokážu se i celkem dobře vcítit do kůže těch markeťáků, kteří si řeknou: A hele, nevykašleme se na to teda radši? Teď se teprve ukáže, jak moc to s věrnostními a jinými programy myslí značky vážně.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

V Ipsosu víme, že polovina Čechů (a jsou to spíše ti mladší!) není spokojena s odměnami věrnostních programů – nesmyslná odměna se pak stává ODPLATOU za věrnost. Jednodušší věrnostní program Dm drogerie, s doplňkovou kartou, by měl být pozitivně přijat. ‘Aktivování a nahrávání e-kuponů’ dělá z jednoduchosti spíše dvouduchost, ale o výsledek se nemusíme bát.
Daniel Procházka (Ipsos)

GDPR zdánlivě podle mediálních výstupů mění úplně všechno. Tak nějak nevím, jestli to není zbytečná hysterie. Nechali jsme si udělat audit, provedli pár drobných změn a je to. A ještě ušetříme, protože jsme konečně vyčistili databázi o neaktivní kontakty, takže naše kampaně budou ještě efektivnější. Ale je fakt, že nejedeme v rozsahu Dm drogerie a podobných firem.
Václav Loubek

Dm drogerie je ve věrnostních programech špička, o čemž svědčí nejen počet členů. I nové úpravy jdou správným směrem. GDPR ale umí i vylekat a znepříjemnit život. Pozitivní ale je, že se oddělí zrno od plev a v programech budou jen zákazníci, kteří o to opravdu stojí.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Jako pravidelný zákazník mohu jen potvrdit naprosto bezproblematický přechod na novou věrnostní kartu, systém se mnohem zjednodušil a také zatraktivnil, tak jsem hodně vnímala slabinu ve stávajícím sytému. Lze-li cokoliv k GDPR dodat, takto to v rámci EU dopadá, když místo skutečných problémů se řeší ty zástupné a bohužel tento trend je stálý a zatím neměnný. Až se konečně do návrhů zapojí lidé s trhem zkušení tak teprve tehdy dojde k více pragmatickým opatřením.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

4. Evropská komise zlepší podmínky na online tržištích

Evropská komise představila návrh nového nařízení, které se věnuje regulaci online platforem. Pro malé a střední podnikatele, kteří využívají online platforem pro svůj byznys, by se mělo díky nařízení vytvořit transparentnější a férovější prostředí. Podle Evropské komise totiž současná pozice online platforem umožňuje, aby ve vztahu k prodávajícím využívali nekalých praktik. Nařízení je postavené na třech pilířích – prvním je zvýšení transparentnosti, druhým efektivnější řešení sporů, třetím monitoring ze strany Evropské unie. 

Tato regulace mně dává smysl, protože jde o nastavení a zprůhlednění PRAVIDEL, nejde o čistou, násilnou regulaci sovětského typu.
Daniel Procházka (Ipsos)

Já se vždycky děsím, když chce Evropská komise narovnávat volný trh, obzvlášť když se její předseda jezdí klanět Marxovi.
Václav Loubek

Sám mám díky obchodování na Amazonu s touto problematikou vlastní zkušenost a tuto iniciativu vítám.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Jsem zvědavá co bude EU omezovat a regulovat, až nám ten volný trh zmizí, vidím to na zákazníky. Bohužel.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

5. Pepsi vytvořila vlastní módní kolekci

Foto z kampaně ke kolekci Art of Football od Pepsi

Foto z kampaně ke kolekci Art of Football od Pepsi

Americká značka colového nápoje Pepsi uvedla globální kolekci klasické módy. Na jejím vzniku a distribuci spolupracuje s módními značkami Boohoo, Umbro, Le Specs, New Era a Anteater. Klasická kolekce oblečení se jmenuje Art of Football. Hlavním cílem Pepsi je uvést fotbal prostřednictvím kampaně a oblečení na „módní hřiště“. Kolekce zahrnuje streetwear oděvy i doplňky. Kolekce bude v prodeji od 21. května na internetových stránkách jednotlivých partnerů, v obchodních domech a ve specializovaných maloobchodních prodejnách. Kompletní kolekce Art of Football bude rovněž dostupná na webu, objednávka by měla do Česka dorazit v rámci jednoho týdne a poštovné stojí necelých 7 Eur (zhruba 180 Kč).

Love it. Live it. Football. Proboha, proč? Tak snad to bude menší průser, než když Pepsi přebarvovala na modro to letadlo.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Cobranding je na místě, zejména, když jste globální značka (i když ta druhá) a je tady globální fenomén fotbalu (a ten je prvnííí!). Ovšem, mně se ty věci vůbec nelíbí. Asi nejsem globální fotbalová cíloffka z předměstí Ria nebo Moskvy.
Daniel Procházka (Ipsos)

Super přenesení značky do jiného oboru, kde osloví cílovku a vytvoří nečekané emoce a asociace. Škoda, že my, pánové v letech, už nosíme něco jiného než mikiny Pepsi. Ale tak třeba s něčím přijde oblíbený nápoj naší, ehm, sociodemografické skupiny, třeba Diplomático.
Václav Loubek

Pepsi se snaží o přesah do životního stylu a o nahrazení obratu z klesajících colových nápojů. Nejsem cílovka, ale některé kousky se snad trefí do vkusu mladých a neklidných.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Jako marketingově dobrý – propojení fashion hráčů a velkého nápojáře. Jen nejsem vůbec cílovka, tak nevím, zda osloví a budou chtít mladí fotbalisté chodit v Pepsi kolekci?
Jan Penkala (Acomware)

Asi je to jedno, kolik dalších oděvních značek se objeví, bude to zase chvíli otázkou být in a pak to opět vyšumí. Ale proč nezachytit trend u především mladé generace, vždy někam díky oblečení patřit. Tak teď to bude ještě jednodušší.
Patricia Jakešová (U & Sluno)