Oficiální tuzemské měření návštěvnosti internetu NetMonitor zahrne od příštího roku nově také data o mobilních aplikacích. Na setkání s novináři to minulý týden uvedli zástupci Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a realizátora výzkumu.
Do pilotního provozu měření aplikací se už zapojily mediální domy Czech News Center, Economia a Mafra, půjde ale o měření nejen obsahových aplikací. Do aplikace budou muset vývojáři vložit měřicí kód. Zjišťovat se následně budou veličiny jako reální uživatelé, návštěvy (visits) či strávený čas. Výstupem pak bude číslo agregované za obě hlavní mobilní platformy Android a iOS. První čísla budou v ideálním případě k dispozici v datech za měsíc leden, tedy začátkem února 2019.
Nepůjde o jedinou novinku. V datech AdMonitoringu, který sleduje výdaje na internetovou reklamu v Česku, by se měly příští rok objevit deklaratorní objemy programatických kampaní. I s tímto se počítá v prvním kvartálu 2019.
Online data nebudou veřejná
SPIR jako zadavatel výzkumu, který realizuje Gemius, od ledna 2019 omezí přístup k online datům o návštěvnosti českého internetu, která byla dosud k dispozici zdarma. „Nově bude přístup v online rozhraní projektu NetMonitor pouze pro platící odběratele a novináře. Celkový přehled o návštěvnosti českého internetu bude zdarma k dispozici v podobě měsíčního reportu,“ oznámilo sdružení.
Veřejné výstupy budou obsahovat přehled návštěvnosti, informace o celé internetové populaci Česka, včetně základního sociálně demografického profilu, a žebříček celých provozovatelů (bez rozpadu) v metrikách reální uživatelů, zobrazené stránky a stream views. „Rozhodnutí o omezení přístupu k datům platící odběratelé dat uvítají, protože lépe odpovídá jejich podílu na provozu projektu,“ je přesvědčena Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka SPIR.