Začnu prvním trapasem, který mi utkvěl v paměti jako poslední. Sledoval jsem videa o zemětřesení v Japonsku na zpravodajských serverech. Záběrům ničivé vlny tsunami předcházela reklama na ČSOB se šťastným rybářem Jakubem Vágnerem - po pas v rozlehlé zakalené vodě křičel cosi o tom, že tady toho chytí nejmíň dvakrát tolik než na rybníce…
Dá se reklama v nevhodný okamžik operativně odstranit? Já doufám, že ano. A doufám, že by to ocenili i inzerenti, kteří tak lezou – zvláště na internetu – všem ještě více na nervy.
Další nepříjemná věc se stala při udělování cen ADC - Louskáček 2010. Měl to být doposud nejkratší, nejsvižnější a nejpohodovější večer od dob, kdy se tomu ještě věnoval Marek Eben, ale nestalo se tak. Nefungoval projektor. Nejlepší reklamy roku tak byly předány alespoň s vydatnou pomocí DJe a moderátora.
Vím, jak se asi cítí vítězové, kteří se nemohou pochlubit tím, s čím uspěli a co vytvořili. Vím to moc dobře a pocítil jsem to možná ještě hůř. Měl jsem totiž ten večer na starosti. A tak nikdo neviděl to, co jsme s celým týmem připravovali a čemu jsme věnovali desítky hodin ve svém volném čase. Včetně těch, kteří na místo instalovali – v tu chvíli - možná nejlepší projektor na světě. Prostě nefungoval. A já vím, že nikdo nic nepodcenil.
Všechny ten večer postihla krutá hříčka osudu. Prý se to může – jednou za 100 let - stát. Ale proč zrovna mě? Má snaha pomoci večeru, který, mimochodem, nikdo moc nechtěl dělat, přišla vniveč. O úspěchu a neúspěchu rozhodují detaily. Někdy technické detaily. Namísto dobrého pocitu - profesní sebevražda.
Jedno dobré poučení pro následovatele – jde to. Může to být krátké a zábavné (tento večer byl dokonce nejkratší v historii, zábavný už díky technickému problému o mnoho méně) – jen si na to bude muset ADC a Louskáček ještě nejméně rok počkat. A nemusíte mít ani štěstí. Stačí, když nebudete mít smůlu.
Skončíme veseleji. V televizi běží nová kampaň T-Mobile. Moc pěkná. Zatím. Kouzelník Richard Nedvěd je, naštěstí, sám sebou.
Přehrajte si spoty kampaně Kouzelné úterky: SMS, Kino, Pivo
I zde se však najdou nevhodné okamžiky. Například to (kromě frekventovaných reklamních herců), když lidé fotí a natáčí představení na mobily. Chápu – sdílejí zážitky v reklamě na mobilního operátora. Já v tom ovšem vidím jen rušivé záběry lidí, kteří ilustrují typický nešvar, nejen reklam podobného typu, ale i dnešní doby.
Dnes už vám nikdo na koncertě nebo na besídce (nebo kde všude) ani nezatleská, protože drží v ruce foťák, kameru nebo mobil a natáčí – pro koho asi? Koho to zajímá a jakou to má hodnotu?
Jinak sláva nazdar další povedené reklamě.
Už slyším kritiky – a na co vlastně ta reklama je? Nepřebije náhodou kouzelník nabídku, tak jako ji přebil Chuck Norris? Ha? Jestli nevíte, na co je, tak běžte na www... nebo někam jinam.
A jedna kacířská otázka na závěr: nebylo to bez té projekce na večeru nejlepší české reklamy nakonec lepší?