Je to přesně rok, co vyšlo poslední tištěné vydání zpravodajského týdeníku Newsweek. Tedy poslední ve Spojených státech a na mezinárodním trhu – tištěné verze dál existují v Polsku, Argentině a Pákistánu, ta polská se s nákladem přes 100.000 výtisků řadí u našich sousedů ke třem největším zpravodajským magazínům – společně s Politykou a Wprostem. Od loňského prosince tedy americký Newsweek i jeho mezinárodní verze, která se prodávala i u nás, zmizely z prodejních míst, ovšem titul dál žil na internetu v digitální podobě. V úvodníku posledního tištěného čísla tehdy šéfredaktorka Tina Brownová napsala: „Někdy je změna jednoduše nejen dobrá, ale přímo nutná.“
Newsweek byl založen v roce 1933 novinářem, který až do té doby pracoval pro konkurenční zpravodajský magazín Time. První titulní strana z února téhož roku mimo jiné obsahovala i foto nového německého kancléře Adolfa Hitlera. V dalším roce byl už Newsweek ziskovým titulem a po desítky let tomu nebylo jinak. To se bohužel změnilo v prvním desetiletí našeho století – titul se stal ztrátovým a nic na tom nezměnilo ani jeho převzetí kalifornským miliardářem Sidneyem Harmanem v srpnu 2010. Ten posléze propojil Newsweek s webem The Daily Beast. Týdeník ale stále vycházel i na papíře. Po Harmanově smrti v roce 2011 rodina ukončila finanční podporu celému mediálnímu projektu (Newsweek ročně prodělával kolem 20 milionů dolarů). V prosinci 2012 bylo ukončeno vydávání tištěného vydání a pod názvem Newsweek Global přišla na trh zpoplatněná online verze.
Nyní se objevila zpráva, že se od ledna či února Newsweek na papíře opět vrátí – ve verzi o 64 stránkách, která má v průběhu roku dosáhnout podle propočtů nového vydavatele, společnosti International Business Times (IBT) prodaného nákladu kolem 100.000 výtisků - pro srovnání: na začátku 90. let byl náklad Newsweeku 3,3 milionu výtisků, v roce 2010 1,5 milionu výtisků.
Návrat Newsweeku k tištěné podobě považuje deník The New York Times za dobrou zprávu pro tištěné časopisy. V čem je ale návrat jednoho titulu, navíc zatím pouze předpokládaný – je také otázkou, jak velký zájem o zpravodajský týdeník na papíře budou američtí čtenáři mít a zda nepůjde jen o krátkodobou záležitost – důležitý pro celý trh s tištěnými časopisy?
Jednak je v tom známost značky – už jen samotný fakt, že silně medializovaný příběh tištěného Newsweeku v podstatě se smutným koncem má po roce mnohem optimističtější pokračování, je pozoruhodný a zahání část skepse, s níž se tištěná média setkávají při úvahách o jejich budoucnosti.
Za druhé, a to je mnohem podstatnější, se zdá, že v IBT našli obchodní model, který by mohl být funkční a použitelný i pro další tituly. Když šéfredaktor tištěného Newsweeku Jim Impoco říkal reportérovi The New York Times, že „tištěný Newsweek chápeme jako prémiový produkt, jako luxus“, chtěl tím podtrhnout jednu podstatnou změnu oproti předcházejícímu období. Příjem nebude primárně založen na tištění reklamy, ale na předplatném. Zájem abonentů byl sondován i prostřednictvím zpoplatněného online Newsweeku a podle všeho je dostatečný na to, aby titul uživil.
Podle amerických médií se navíc změnila i další věc: ti, kteří si dnes předplácejí tištěná média, jsou ochotni zaplatit víc, pokud tomu bude odpovídat obsahová kvalita a také prestiž titulu.