
Jeden z vítězů transakce, spoluvlastník Mediaresearch Vladimír Komár, na snímku z roku 2006. Foto: Dan Materna / Mafra / Profimedia.cz
Americký holding Nielsen odkoupil 51 % v konkurenční tuzemské výzkumné firmě Mediaresearch, která českému mediálnímu trhu dodává klíčová data televizní sledovanosti a monitoruje také hrubé inzertní výdaje. Zbývající podíl 49 % nadále vlastní britská Admosphere (UK), kterou spoluvlastní Iain Nils Hessey Rügheimer, Vladimír Komár a vedoucí manažeři Mediaresearch Tereza Šimečková a Michal Jordan.
„Dosavadní strategie Mediaresearch se nemění, s novým společníkem je dohodnuto, že bude zachován vývoj českých technologií, stejně jako stávající zaměření společnosti a rozsah nabízených produktů,“ oznámil Mediaresearch. Nielsen, který díky této koupi rozšiřuje svůj záběr o Česko a Bulharsko, avizuje, že „tento krok je důležitý důležitý pro jeho další expanzi v blízké budoucnosti“.

Členové představenstva Mediaresearch (zleva) Michal Jordan, Tereza Šimečková (předsedkyně) a Iain Nils Hessey Rügheimer. Zdroj: výroční zpráva firmy
MEDIARESEARCH se stal členem holdingu Nielsen, který odkoupil 51% společnosti. pic.twitter.com/nNWA3pVY6z
— Michal Jordan (@Michal_Jordan) July 22, 2014
Kdo neviděl nikdy takto rozsáhlou smlouvu, může se podívat na obrázek 🙂 pic.twitter.com/933MVeq9jY
— Michal Jordan (@Michal_Jordan) July 22, 2014
Akvizicí Nielsenu se tak definitivně uzavřel tříletý souboj mezi oběma firmami na poli tuzemského měření sledovanosti televize. Mediaresearch v listopadu 2011 vyhrál aktuální třísetmilionový kontrakt měření sledovanosti v tendru sdružení tuzemských televizí pro léta 2013 až 2017. O něj se ucházel prostřednictvím své pobočky také Nielsen, kterého si za vítěze přála Nova. Respektive byla proti Mediaresearch, na níž ji vadila vlastnická struktura, konkrétně to, že za ní stojí zmíněný Vladimír Komár, který se v minulosti kolem Novy angažoval, ve spolupráci s Jiřím Šmejcem.
Kvůli tomu, že Nielsen nevyhrál, pak Nova společně s největší mediální agenturou Médea založila vlastní sdružení a ohlásila tendr na vlastní měření sledovanosti. Očekávalo se, že vítězem bude právě Nielsen, než ale stačili tehdejší šéfové Novy, respektive její mateřské CME Jan Andruško a Adrian Sarbu uvést nová data, oba byli z managementu nejsilnější tuzemské televize odvoláni. Nova pak pod novým vedením tendr na svá data zrušila a činnost sdružení ultumila.
Úřední tečku za kauzou udělal minulý týden antimonopolní úřad. Rozhodnutím ze 14. července potvrdil, že Asociace televizních organizací postupovala při výběru dodavatele měření podle zákona. Úřad tím odmítl opravný prostředek podaný televizí Nova proti rozhodnutí z června 2013 téhož závěru, totiž že televizní organizace v tendru nechybila.
„O tom, že tendr byl v pořádku, jsme byli přesvědčeni od samého začátku a věřím, že to dnes uznává i současné vedení televize Nova. Za nejdůležitější výsledek považuji zejména skutečnost, že nedošlo k zavedení dvojí výzkumné měny a rozbití jednotného měření. Dvoukolejné měření by bezpochyby zkomplikovalo život všem účastníkům mediálního trhu. Navíc by došlo ke znehodnocení veškerého úsilí odborné veřejnosti, která se léta snažila, aby český trh byl kultivovaný a odpovídal mezinárodním standardům,“ poznamenala jednatelka organizace Vlasta Roškotová.
Jak bude holding v Česku fungovat
V České republice budou nyní vedle sebe působit dvě sesterské společnosti holdingu Nielsen: stávající společnost ACNielsen Czech Republic zabývající se zejména maloobchodním monitoringem (co lidé kupují), a Mediaresearch měřící média (na co se lidé dívají), ta se přejmenuje na Nielsen Admosphere.
Do pětičlenného představenstva společnosti byli jmenováni Tereza Šimečková a Michal Jordan, kteří budou současně působit i jako výkonní ředitelé, dále Kyriakos Kyriakou, ředitel společnosti Nielsen pro východní Evropu a zároveň jednatel společnosti ACNielsen Czech Republic, a Alain Couttolenc a Vittorio Sala, šéfové mediální části společnosti Nielsen pro Evropu.
Členy holdingu Nielsen se stávají i všechny dceřiné firmy, v nichž Mediaresearch drží většinový podíl – Admosphere, Adwind Software, Prime Time, Mediaresearch Slovakia a Mediaresearch Bulgaria.
Kromě peoplemetrů stojí Mediaresearch za výzkumem návštěvnosti a sociodemografie internetu v Česku (NetMonitor) a na Slovensku (AIMmonitor) a tuzemským monitoringem reklamních výdajů v médiích (Admosphere) a na internetu (AdMonitoring).

Vznikla agentura BF Company, založili ji bývalí manažeři Zootu

Livesport začne oficiálně měřit návštěvnost, reklamu bude prodávat Arbomedia

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu

Rádio Zet se změní na Radio Prostor, Echo Media přidá podcasty
