Designérsko-reklamní firma Nomads představuje s blížícím se koncem roku několik projektů, které mají být potvrzením její strategie „nenavrhovat kampaně, ale řešit problémy“. Nomads vznikla v roce 2013 původně jako skupina Nomad Design a tvoří ji designéři Petr Skala a Martin Jedlička s kreativcem Martinem Kermesem. Rovnými díly vlastní firmu Nmds, založenou letos v březnu. Podobně jako jiné české agentury i zahraniční subjekty nechce fungovat v klasickém vztahu klient-agentura a čekat na zadání, na jehož základě má agentura připravovat kampaň.
„V drtivé většině případů je původní zadání mylné, protože neřeší skutečně prioritní potřebu,“ prohlašuje Kermes. „Většinou zní tak, že klient chce nový web nebo třeba redesign korporátní identity, ale nepojmenovává přitom reálný problém, který může jeho značka mít. Proto používáme jiné postupy - za pomoci vstupního workshopu vytvoříme přímo s klientem tým, ve kterém je zastoupeno jeho vývojové, obchodní i marketingové oddělení.“
„Tým tak v sobě obsahuje všechny zkušenosti z oborů, do kterých bychom jinak pronikali velmi dlouho, a není veden shora. Každý má svou roli vycházející ze své specializace. Nastavíme očekávání a pravidla kreativního procesu, podle kterého se pak jede. Nomads pak fungují jako moderátoři, kreativci a designéři, a obejdou se tak bez početného osazenstva klasické agentury. V týmu zjistíme a pojmenujeme hlavní problém, a to výlučně ze zákaznického pohledu. Z toho nám vyplynou hlavní bolesti, které zákazník s daným výrobkem, službou nebo značkou má. Tak vznikne zadání. Teprv pak spolu s klientem navrhneme možná řešení, vytvoříme prototyp a testujeme. Není to náš vynález, tento postup jsme si osvojili přes školu Hyper Island,“ dodává kreativec.
Slovo Nomads podle Kermese odkazuje právě na to, že společníci „cestují jako nomádi“. „Často se sebereme, odcestujeme a vytvoříme tým přímo ve firmě. Každý klient pak představuje dohromady s námi vlastně novou agenturu. V současnosti jde o dvanáct takových agentur.“
Prezentace agentury ve stylu „nechceme to dělat jako ostatní“ působí samozřejmě hodně obehraně - používá ji prakticky jakýkoli nový reklamní subjekt. Prokázat, že přístup funguje, mají projekty, které agentura teď uvádí do praxe.
Nože, kola, lyže
Na přelomu roku by se měl představit nový web českého výrobce nožů a kancelářských potřeb Mikov, jehož redesign Nomads připravila. Podle Kermese však nebyl základní potřebou firmy nový web, ale fakt, že se potřebovala zbavit zakořeněného vnímání sebe sama jako výrobce populárního nožíku „rybička“. Do nového roku proto vstoupí s novým nožem, jehož design navrhlo a na letošním Designbloku představilo studio Olgoj Chorchoj. S návrhem vlastního nože přišlo i Nomads.
Mezi další klienty Nomads se řadí český výrobce kol na míru Festka. Ten potřeboval pomoci s prosazením se na mezinárodním trhu. „V případě kol Festka nebyl problém v produktu, ale v tom, že neexistoval prodejní kanál, jak k lidem kola dostat. Přičemž na klasickou reklamní kampaň samozřejmě nebyl rozpočet,“ popisuje Kermes.
Řešením podle něj nakonec bylo založení mezinárodní komunity. „Na sociálních sítích, jako je třeba Instagram, můžete podle hashtagů najít lidi, kteří jsou názorovými vůdci v určitých komunitách, včetně cyklistiky. Nejsou to profesionálové, ale jsou to lidé, kteří cyklistikou žijí, jsou inspirativní pro ostatní a díky tomu mají spoustu followerů. Těmto lidem jsme napsali a nabídli jim kola k vyzkoušení. Oni se s nimi začali fotit, sdíleli své zážitky a Festce se začali hlásit další.“
„Na tomto základě pak vznikly takzvané Festka societies - jde o to, že kdo si koupí a nechá zaslat kolo, stane se součástí komunity. Když s kolem cestuje po různých zemích, ujmou se ho v dané destinaci další účastníci komunity, kteří jsou místní a mohou mu ukázat nejzajímavější cyklistické trasy. Festka tyto ambasadory vybavuje speciálními balíčky s dalšími cyklistickými doplňky a přednostními informacemi. Celé to funguje jako zážitková agentura svého druhu,“ tvrdí Kermes.
Pro dalšího producenta sportovního náčiní, českého výrobce lyží a snowboardů Sporten z Nového města na Moravě, zase Nomads aktuálně připravuje nejen redesign webu (nový má přijít příští týden), ale také redesign samotných lyží a nový vizuální styl komunikace.
Neobvyklá kampaň pro HBO
Příkladem klienta z oblasti mezinárodních korporací, který je přístupný zmíněnému novému stylu práce, je podle Kermese placená televize HBO. „Připravovali jsme pro ni kampaň nedávno nasazeného seriálu Mamon včetně klíčového vizuálu a začali jsme inovovat HBO Go, což je vysílání HBO dostupné online,“ říká Kermes.
Kampaň Mamonu provázelo několik netypických aktivit - tiskovou zprávu například obdrželi novináři spolu s bonsají v květináči, přičemž USB nosič se zprávou byl ukryt pod kořeny bonsaje, na což poukazovala cedulka To podstatné se odehrává dole, u kořenů. Akce se inspirovala jedním z motivů seriálu. Nomads navíc připravila online hru, která jakoby vtahovala hráče do děje seriálu. „Její podstatou bylo vytvořit dojem, že s hráčem-hackerem komunikuje Petr Vlček, hlavní hrdina série. Hráč pro něj získává informace a pomáhá mu tak případ vyšetřit. Použili jsme komunikační prvky z filmu – esemesky a maily a pro hráče vše působilo realisticky. Hra měla pět kol a vždy odkazovala na právě odvysílaný nebo nadcházející díl série,“ popisuje Kermes.
HBO je pro Nomads podle jeho slov cenný klient, protože s nimi pracuje stejným způsobem, přestože jde o mezinárodní firmu: „Jde to ale jen proto, že tu mají lidi schopné lokálně přijímat rozhodnutí. Pokud firma funguje stylem ‚nechte nám to tady, my to pošleme ke schválení‘, do toho nejdeme.“