Od listopadu 2019 do června 2020 v Česku proběhne přechod z vysílacího standardu televize DVB-T na nový DVB-T2. Ten je úspornější, proto umožní vysílatelům šířit jejich programy ve vysokém rozlišení obrazu (high definition, HD) namísto dosud nejrozšířenějšího standardního. Podle březnového průzkumu Nielsen Admosphere pro ministerstvo obchodu skoro polovina (přesně 46 %) lidí v Česku očekává od přechodu na nový standard právě možnost sledovat vysílání v kvalitě HD. Česká televize už tak své programy šíří, největší komerční televize ale ne a ani to v nových typech sítí neplánují. Argumentují, že je to pro ně dražší, přičemž peníze dál musejí získávat z reklamy a účtovat poplatky divákům jim provozovatelé sítí neumějí nabídnout.
„K zařazení našich programů do DVB-T2 jsme se už v minulosti opakovaně vyjadřovali a naše pozice zůstává nezměněná. Pokud nebude pozemní digitální vysílání kódované, naše programy v HD kvalitě v něm nabízet nebudeme,“ sdělila Médiáři mluvčí Novy Jana Ondrejechová. „Skupina Prima nikdy neplánovala na platformě DVB-T2 vysílat zdarma v kvalitě HD,“ přidala se mluvčí Prima Gabriela Semová. „Obsah v sítích Českých Radiokomunikací bude po dokončení přechodu bezplatný, ať už v normálním rozlišení, či v HD,“ potvrdil v dubnu novinářům generální ředitel Českých Radiokomunikací Vít Vážan.
Konečné sítě v novém standardu DVB-T2 budou v provozu od 1. července 2020. Ve finální síti 21 budou všechny programy České televize v takzvaném Full HD, tedy v nativním vysokém rozlišení obrazu 1920 x 1080p. Ve finální síti 22 budou vysílat čtyři programy Primy (1440 x 1080p, což Prima označuje jako rozlišení SD+) a dva programy Óčka (960 x 540). Ve finální síti 23 budou programy Novy, Barrandova, Šlágru a Seznamu, přitom Barrandov a Seznam v rozlišení 1440 x 1080p, ostatní v rozlišení 960 x 540.
České Radiokomunikace jako dominantní operátor televizního signálu v Česku bude v novém standardu provozovat de facto tři sítě, jako tomu je dosud. Jednou je takzvaný veřejnoprávní multiplex, tuto síť Radiokomunikace technicky zajišťují pro Českou televizi a vysílají v ní i programy Českého rozhlasu (ten v novém standardu ponechá stejný počet stanic, osm, denně totiž podle průzkumů Radiokomunikací poslouchají rozhlas přes televizor desítky tisíc lidí). Druhou s komerčními stanicemi provozují přímo České Radiokomunikace, třetí - rovněž s programy soukromých stanic - udržuje Czech Digital Group, dceřiná firma Českých Radiokomunikací. Čtvrtou televizní síť v Česku pak provozuje firma Digital Broadcasting mediálního podnikatele Radima Pařízka. Šéf Radiokomunikací Vážan odhaduje náklady na přechod na vyšší standard na jednu miliardu korun, přičemž tři čtvrtiny z této sumy jdou za Radiokomunikacemi, čtvrtina za Pařízkovou firmou.
Přechod na takzvanou druhou generaci digitálního vysílání se děje kvůli tomu, že televize kvůli širokopásmovým mobilním sítím přijde o 30 % kmitočtového spektra. Právě proto musí přejít na úspornější, efektivnější standard. Podle Vážana teď technologie přijdou zhruba na tolik, co při předchozím přechodu z analogu na digitál, jen pro diváka je tentokrát proces jednodušší. Není potřeba kupovat novou anténu, nemusí se anténami ani nijak hýbat, nový standard signálu se bude šířit ze stejných vysílačů jako dosud. Je třeba televizoru nebo set-top boxu schopného přijímat signál DVB-T2 a na něm spustit automatické ladění. Set-top box lze pořídit od 550 Kč. „Po celou dobu přechodu bude fungovat přechodová síť, kde budou všechny televizní programy komerčních stanic. Nemůže se stát, že by divák nic nenaladil,“ ujišťuje Marcel Procházka, ředitel regulace a strategie Českých Radiokomunikací.
Lidi v Česku o přechodu vědí, podle zmíněného průzkumu Nielsen Admosphere o tom chová povědomí už 83 % populace, respondenti však připouštějí, že mají spíše stručné informace. Víc než polovina domácností (63 %) nemá informace k termínům přechodu. „Data nám ukazují, že se povedlo k lidem doručit informaci o tom, že k přechodu na DVB-T2 dojde. A že nyní je potřeba soustředit se na detailnější informace o situaci v jednotlivých regionech, aby diváci věděli, kdy se právě jich bude změna týkat. To je náš hlavní cíl,“ říká generální ředitel Vážan. Stát zatím informační kampaň nezahájil, manažeři Radiokomunikací věří, že ji stihne aspoň na podzim. Operátor chystá průběžně školení se servisními firmami a na podzim znovu oslovit společenství vlastníků bytových jednotek, připravuje také vlastní informační kanál, s technickými informacemi.
Česká televize využila hojně sledované sportovní události a na přechod na DVB-T2 upozorňovala během květnového mistrovství světa v hokeji, a to spotem s moderátory Danielem Stachem a Robertem Zárubou.
Pozemní vysílání dál bude jedinou bezplatnou televizní platformou, tedy takovou, za její příjem není nutné hradit průběžné poplatky, narozdíl od satelitu, kabelu a IPTV. Zároveň zůstává nejrozšířenějším způsobem příjmu televize, což se příliš měnit nemá. Jen 2 % domácností v Česku totiž podle zmíněného průzkumu Nielsen Admosphere totiž uvažuje o změně platformy. Pozemní vysílání přitom díky nové generaci digitálního signálu hodlá nabídnout i služby jako zpožděné přehrávání, přístup do archivu nebo propojení televize s internetem, které jsou pro uživatele ostatních platforem už standardem.
Bezplatné pozemní vysílání nabízí přes 30 kanálů. I když komerční stanice v novém standardu nenabídnou kvalitnější obraz, pár nových stanic má přibýt. Konkrétně Prima počítá do pozemního vysílání s chystanou zpravodajskou stanicí CNN Prima News, která má odstartovat zhruba do roka. Naopak vysílání v HD bude v jejím případě jako placené dostupné jen u operátorů satelitních, kabelových a IPTV.
Prima přitom nezvádá spuštění placené televize na platformě DVB-T2. Hodlá je ale realizovat prostřednictvím operátora, který dojedná podmínky napříč trhem a novou placenou televizní službu na trh uvede: „Věříme, že placený model může dobře fungovat. Ukazují to zkušenosti z Rakouska (Simpli TV) nebo Německa (Freenet TV), a proto na tuto možnost chceme být připraveni. Zároveň plánujeme využívat kapacitu datového toku jednotlivých kanálů na zkvalitnění nabídky interaktivních služeb, jako je například HbbTV nebo DVB titulků.“