Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Nova chce zpátky do televizní asociace, osud jejího měření sledovanosti nejasný

Generální ředitel televize Nova Jan Andruško. Foto: Linda Matásková

Bývalý šéf Novy Jan Andruško televizi loni po patnácti letech odvedl z oborové asociace. Foto: Linda Matásková

Nedlouho po změně letitého vedení televize Nova zřejmě hodlá uklidnit trh – vrátit se do Asociace televizních organizací, odkud loni v prosinci na protest proti stávajícímu měřiteli sledovanosti vystoupila, a možná též odstoupit od investice do nového měření sledovanosti, které následně iniciovala.

„Mohu potvrdit, že [do ATO] přišla žádost CET 21 o řádné členství. Že by druhý projekt byl zastaven, o tom žádné stanovisko nemáme. Probíhá narovnání vztahů mezi CET 21 a ATO. ATO jde od začátku o jednotné měření, jednání se nebráníme, jde ale o splnění určitých předpokladů,“ uvedla dnes na konferenci Forum Media Renata Týmová, vedoucí výzkumu České televize, jednoho z klíčových členů asociace.

Podle organizátorů konference měli být dnes na akci zástupci agentury AC Nielsen, která nové měření pro Novu připravuje, součástí diskusního panelu o měření sledovanosti, nepřišli ale a o novém měření mluvit nebudou. Nielsen má v těchto dnech dodat první data z nového měření. Médiáři to v úterý řekl Vladimír Železný, generální ředitel televize Barrandov. Tu vlastní Jaromír Soukup, stejně jako mediální agenturu Médea, která spolu s Novou tvoří Sdružení pro měření sledovanosti, jež data od Nielsenu objednalo.

„Teď kolem 15. listopadu nastane zajímavá situace. Budou první výsledky z Nielsenu a bude je možné srovnávat s výsledky našeho standardního panelu. Nebude-li tam rozdíl, bude to dobře a bude to vysoce ve prospěch dosavadního systému,“ uvedl Železný v rozhovoru pro Médiář.

„Bude-li tam rozdíl a zejména bude-li indikovat právě posun v kategoriích, bude to známka toho, že trh se může rozkolísat. A že se může zamyslet nad tím, zda dojde k ještě profesionálnější – záměrně používám velmi měkké termíny – práci dosavadního panelu, nebo se industrie překlopí k Nielsenu, anebo tu po nějaký čas budou paralelně dva konkurenční systémy,“ doplnil. Měření od Nielsenu vychvaluje jako „světový standard“.

Ještě před měsícem prohlašoval generální ředitel Novy Jan Andruško, že Nova chce na trhu jednotné měření sledovanosti, ale ne od ATO, respektive od jejího dlouholetého dodavatele Mediaresearch. „V průběhu podzimu bychom si všichni na trhu měli znovu sednout, říci jak to uděláme a směřovat k jednomu měření,“ prohlásil Andruško, pár dní nato ale ve funkci šéfa Novy skončil.

Ani Médea zatím jasně neřekla, zda jako spoluzakladatel sdružení, které nové měření objednalo, bude v této aktivitě pokračovat. „Pro mě je situace trochu nepřehledná. Odchodem generálního ředitele Novy Jana Andruška a příchodem generálního ředitele Christopha Mainusche se situace v CET 21 změnila, pro mě se nicméně zatím nic nemění,“ řekl Médiáři minulý čtvrtek majitel Médey Jaromír Soukup.

Kolik by ho případné odstoupení od nového měření stálo, Soukup nechtěl říct. „Pro Médeu tam nejsou žádná nepřiměřená rizika,“ reagoval jen. Z jeho slov lze usuzovat, že hlavní – ne-li všechny – náklady nese Nova. „Jakákoli budoucnost tohoto projektu – a opakuju, že pro mě se zatím nic nemění – nás nemůže nijak ohrozit,“ tvrdí majitel Médey.

Nova byla v ATO od 1. března 1997, z asociace vystoupila k 31. prosinci 2012, na základě obchodní smlouvy ale dosud odebírá data sledovanosti od Mediaresearch. Tento kontrakt přitom má jen do února 2014.