Nová čísla: Snapchat má přes půl milionu Čechů

Mezi českými uživateli internetu do 24 let má sociální síť už téměř poloviční penetraci.

Tomáš Pflanzer na květnové konferenci Snapujem! Foto: Vojta Herout

Tomáš Pflanzer na květnové konferenci Médiáře Snapujem! Foto: Vojta Herout

Snapchat, momentálně nejpopulárnější sociální síť mezi mladými, používá v Česku minimálně půl milionu lidí. Ukazují to čerstvá, zářijová data výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ve věkové skupině uživatelů internetu v Česku nad 15 let je zastoupení uživatelů Snapchatu zhruba 9 %, ve skupině mladých od 15 do 24 let pak už plných 46 %. Zdůrazněme, že procentuální zastoupení se vztahuje k internetové populaci, nikoli celkové populaci Česka. Uživateli se míní ti, kdo mají na zmíněné síti vytvořený účet.

Měření Nielsenu nicméně zohledňuje pouze patnáctileté a starší, šéf digitálního výzkumu Nielsen Admosphere Tomáš Pflanzer odhaduje, že mladších patnácti let je nejmíň dalších více sto tisíc. Ve skutečnosti se tak tuzemská základna Snapchatu pomalu blíží k tři čtvrtě milionu uživatelů.

Kolik uživatelů z Česka je na Snapchatu

  květen 2015 říjen 2015 březen 2016 září 2016
15+ 2 % 5 % 6 % 9 %
15-24 let 15 % 27 % 30 % 46 %

Základem je internetová populace České republiky, tedy obyvatelé Česka s přístupem k internetu. Zdroj dat: Nielsen Admosphere

Jestliže medián věku uživatelů Facebooku je podle Pflanzera výrazně nad 40 let (Facebook tak, jak řekl výzkumník na květnové konferenci Snapujem!, působí jako „nudná rodinná večeře, kde musíte být, i když byste raději byli někde jinde“), v případě Snapchatu je to kolem 24 let. „Mohu potvrdit, že cílovka je 15 až 24 let,“ říkal v květnu také Marek Bačo, šéf Mediacom Beyond Advertising, kreativní divize mediální agentury Mediacom. Tak podle Bača hovořily výsledky testování Snapchatu ve Velké Británii, v rámci nadnárodní komunikační skupiny WPP, pod níž spadá i česká pobočka Mediacomu.

Televize pro ty pod třicet

Snapchat přišel s novým způsobem ovládání, který je pro řadu uživatelů zprvu nezvládnutelný. „Klasické“ sociální sítě jako Facebook, Twitter nebo Instagram příspěvky řadí víceméně chronologicky a jejich prohlížení probíhá tak, že se palcem přejíždí po displeji nahoru či dolů. Snapchat má jinou logiku – po spuštění uživatele vrhne do prostředí, kde se dá rovnou snímat, na obrazovce vlevo je chat, na obrazovce vpravo pak příběhy přátel, složené z fotografií a několikavteřinových videí.

„Je to vlastně filtr, který tam nemá pustit nikoho přes třicet,“ podotkl na květnové konferenci Tomáš Pflanzer. Na Snapchatu se nedá veřejně komentovat a všechny příspěvky, pokud si je uživatel neuloží k sobě do telefonu, do 24 hodin zmizí.

„Snapchat je jako život. Napodobil totiž to, jak spolu interagujeme v reálu. Klasické zážitky také z paměti postupně mizí. Nechodíme tam, abychom byli krásní, ale sami sebou,“ srovnal Pflanzer Snapchat s ostatními populárními sítěmi. Facebook i Instagram z podstaty tlačí své uživatele do toho, aby se svými příspěvky chlubili, aby se stylizovali, aby fotografie přikrášlovali různými filtry. Snapchat je bezprostřední, syrový, něco jako přímý přenos.

Kompletní report z konference Snapujem! najdete v novém tištěném Médiáři, který budeme distribuovat příští týden