Dvě největší tuzemské komerční televize Nova a Prima navýší v roce 2016 základní cenu reklamy (CPP, cost per point, tedy zásah 1 % cílové skupiny klasickým třicetivteřinovým spotem) o 6 %. Nova to zveřejnila ve svých obchodních podmínkách, Prima na své tiskové konferenci minulý čtvrtek.
Reklamu zdražuje sezóna i lepší vysílací čas
Změna základní ceníkové ceny ale není konečná. U obou stanic se mění některé koeficienty závislé na sezoně, respektive vysílacím čase. To může v některých případech cenu za reklamu na Nově a Primě ještě dál navýšit.
Prima v časovém pásmu prime time (17.30-23.30) zvyšuje koeficient z 1,00 na 1,05 a v off prime time (23.30-17.30) z 0,75 na 0,80. Dále navyšuje měsíční indexy, zejména v období leden až březen a červen až září.
Televize Nova zachovává rozdělení časových pásem na prime time (18.00-23.00), off prime time (23.01-17.59) a na hlavním kanálu Novy super prime time (19.30-21.30). Ten televize zavedla v roce 2013, jedná se o nejexkluzivnější, tudíž i nejdražší časový slot. U všech časových pásem Nova ponechává stejné koeficienty jako letos, to znamená v prime time 1,00, v off prime time 0,80 a super prime time 1,20. Upravuje tak pouze některé sezónní indexy. Měsíc leden zlevňuje (z 0,75 na 0,80), naopak navyšuje červen (1,10 na 1,15), červenec se srpnem (z 0,75 na 0,80), září (z 1,15 na 1,20) a první půlku prosince (1,00 na 1,10).
Slevu zajistí předplatby a včasnější smlouvy
Na televizi Nova zůstanou nadále zachovány takzvané předplatby. Kromě předplateb ceny za reklamu zvýhodňuje i to, když klienti dopředu co nejpřesněji určí celkový rozpočet na rok 2016 a také velikost daného rozpočtu. Od příštího roku Nova zavádí slevu pro nové klienty u všech produktů a sjednocuje ji na výši 15 %.
Také součástí obchodní politiky Primy jsou motivační slevy. Všichni klienti, kteří uzavřou závazek na rok 2016 do 18. prosince 2015, budou mít v prime time zachovaný koeficient na úrovni 1,00 (jinak se zvyšuje na 1,20).
Prima mění cílovku, ruší bonusy
Nova bude nadále prodávat reklamu na cílovou skupinu 15 až 54 let. Novinkou obchodní politiky pro rok 2016 na Primě je změna cílové skupiny diváků, na níž se reklama prodává, z 15+ na 15 až 69 let.
V rámci toho se chce Prima orientovat na horní interval této skupiny, totiž diváky ve věku 50 až 69 let. Zdůvodňuje to argumentem, že znamenají třetinu kupní síly tuzemské dospělé populace - Prima na základě statistických údajů tvrdí, že lidé v této věkové skupině kupují téměř každé čtvrté auto v Česku či že dvě třetiny jich jí aspoň jeden jogurt týdně.
Prima se zároveň přidává k Nově a nebude od příštího roku vyplácet agenturní bonusy, chce je „vymýtit ze sta procent“. „Chceme motivovat klienty, ne dávat peníze do agentur,“ řekl Médiáři na čtvrteční tiskové konferenci Ladislav Dianiška, šéf obchodního zastoupení Primy, její dceřiné firmy Media Club. Nova zrušila bonusy u televizní reklamy už pro letošní rok, u reklamy na internetu je ponechává.
Prima už nebude prodávat Barrandov
Prima si chce příští rok nechávat větší podíl z reklamních peněz, které obchodníci v jejím Media Clubu seženou. Letos si ze společných výnosů z reklamy nechávala 84 %, příští rok to má být plných 90 %. Jde o rozdělení takzvaného bundlu, společného inzertního balíčku Primy, Óčka, Barrandova a dalších stanic.
Změní se především to, že od příštího roku Prima, respektive Media Club nebude obchodně zastupovat televizi Barrandov. Nedokáží se totiž domluvit právě na rozdělení peněz od inzerentů. Jejich obchodní spolupráce, která trvá dva roky, tak s největší pravděpodobností skončí, byť do konce roku budou ještě jednat. „Rozdíly jsou tak veliké, že to nevypadá na brzkou dohodu,“ podotkl nicméně ve čtvrtek generální ředitel Primy Marek Singer.
Tematické stanice posílí
Prima tak podle aktuálního předpokladu už nebude platit 13 % Barrandovu. Částku pro Óčko, která letos činí 3 %, vsunula do celkem 10% podílu, který má náležet „ostatním“ stanicím. Mezi ty má od ledna 2016 nově patřit část portfolia distribuční agentury Axocom, konkrétně stanice životního stylu Mňam TV a dětský Nickelodeon (oba kanály má dosud v nabídce konkurenční prodejce reklamy Atmedia). A dál pak Prima Comedy Central, Primou zaštítěný kanál, jež sem v prosinci přivede americký Viacom.
Pro sebe si Prima uloupne o 2 % víc na Primě Cool, po 1 % na Love a Zoom a nově 3 % pošle za novou, převážně filmovou stanicí Prima Max. Na hlavní kanál půjde o 1 % méně než letos.
rozložení reklamních příjmů zastoupení media club | ||||||||
Prima | Prima Cool | Prima Love | Prima Zoom | Barrandov | Óčko + Óčko Gold | Prima Max | ostatní | |
2015 | 56 % | 13 % | 8 % | 7 % | 13 % | 3 % | - | - |
2016 | 55 % | 15 % | 9 % | 8 % | - | - | 3 % | 10 % |
Stejně tak Nova ve svém bundlu posílí tematické stanice. Od příštího roku navyšuje podíl tematických stanic o 2 % na úkor hlavního kanálu. Rozdělení investic tedy bude následující: Nova 78 %, Nova Cinema 14 %, Fanda, Smíchov a Telka dohromady 8 %.
Připomeňme, že rozdělení podílu jednotlivých měřených stanic podle toho, kolik na ně klient umístí peněz z rozpočtu kampaně, reflektuje vývoj sledovanosti jednotlivých kanálů a jejich kapacitu pro umístění reklamy.
Dále: v souvislosti se spuštěním nové stanice Nova Sport 2 přichází Nova v příštím roce se zvýhodněním při investování určité části objemu z reklamního rozpočtu do této stanice či jejího spojení s Nova Sport 1. Sportovní placené kanály Novy jsou přitom součástí nabídky ostatních mediálních kanálů, kam kromě kabelových stanic patří sponzoring, product placement a internet.
Nabídka s internetem se rozrůstá
Televize Nova na internetu, kam postupně přidává nový obsah, reklamu v roce 2016 mírně zdraží v řádu jednotek procent. Nárůst ceny bude způsoben zejména navýšením indexu v hlavní sezóně na 1,15 a zdražení ceny formátů videoreklamy.
Cena reklamy na internetu se na Primě podle Dianišky v roce 2016 nezmění. Prima kromě klasických reklamních formátů nabídne příští rok interaktivní formáty kombinující televizi s internetem prostřednictvím technologie HbbTV. „Každý uživatel může vidět spot zacílený jen na sebe,“ podotkl k inzertním možnostem hybridní televize šéf Media Clubu Dianiška.
Injektáž na Nově s příplatkem
Nova letos na podzim zavedla nový reklamní formát, se kterým bude pokračovat i v příštím roce. Jde o aktivní injektáž přímo v reklamním spotu, kterou využila už společnost Sazka při podpoře Eurojackpotu. Dané reklamní sdělení přitom pracuje s reálným časem, třeba odpočtem do začátku nebo konce akce. K ceně za spot s injektáží je počítán 15% příplatek.
Dalšími novinkami budou injektáže ve vlastní tvorbě nebo nový komerční formát v pořadu Snídaně s Novou nazvaný Ze zákulisí, který spočívá ve třech živých vstupech z určité akce (z divadla, koncertu, výstavy, veletrhu) o délce čtyř minut.
Prima nově pro děti. A s tiskem
Prima také pro rok 2016 zavádí inzertní balíček zaměřený na děti, konkrétně na cílovou skupinu dětí od 4 do 14 let. Klienti tak můžou inzerovat na kanálech Prima, Prima Cool, Prima Comedy Central či Nickelodeon.
Obchodní zastoupení televize Prima pokračuje v prodeji online a rozhlasové reklamy na majetkově spřízněných stanicích Radio United Services (včetně Rádia Impuls). V nabídce má tedy dál televizi, rádio, online a nově také tisk. Začalo totiž prodávat reklamu do čtvrtletního magazínu Prima Fresh spjatého s jedním z tematických webů televize Prima.