Nova s Primou hrají v krizi o půlmiliardu korun, která by na trhu měla zbýt příští rok poté, co by ze zákona mělo se završením televizní digitalizace skončit vysílání reklamy ve veřejnoprávní České televizi. Mezi zákonodárci se totiž objevují snahy reklamu v ČT naopak zachovat a dotovat jimi dál kinematografii, která pořád nemá jasnou legislativní vizi ani koncepci, a nově taky dosud paralyzovaný fond kultury.
Na semináři v Poslanecké sněmovně dnes komerční televize pohrozily, že pokud zákonodárci reklamu v ČT ponechají, budou se se státem soudit o odškodné. „Je to porušení dohod a stát si zahrává s rizikem arbitráží na ochranu investic,“ prohlásil Jan Andruško, čerstvý generální ředitel Novy a zároveň její dlouholetý právník.
Nova i Prima argumentují, že když v srpnu 2008 souhlasily s novým zákonem, který měl urychlit digitalizaci televizního vysílání, bylo součástí „dohody“ se státem, že ony dobrovolně odevzdají analogové kmitočty (a pustí na ně nové digitální televize) a za to v ČT se postupně ultumí prostor pro reklamu tak, až v červnu 2012 (tehdy se vypne poslední analogový vysílač v zemi) prakticky skončí. Nova s Primou navíc dostaly možnost vysílat další programy, jsou to Nova Cinema, respektive Prima Cool a R1.
Komerční televize dnes neodporují poprvé. Proti ponechání reklamy Nova s Primou dopisem poslancům protestovali už loni v říjnu, než se měl do poslanecké sněmovny dostat návrh senátního zákona, předložený senátory ODS Richardem Svobodou, Jiřím Oberfalzerem a Richardem Svobodou.
Jde o téměř půl miliardy korun: ČT plánuje, že její výnosy z reklamy budou letos 480 milionů korun.
ODS chce reklamu v ČT zachovat
Senátní návrh má zajistit, aby místo 150 milionů korun ročně, které teď ČT odvádí z reklamy fondu kinematografie, a příspěvku 15 milionu na telekomunikační účet a zbytek na svou digitalizaci dělila veřejnoprávní televize výnosy jinak: 40 % fondu kinematografie, 40 % léta nefungujícímu fondu kultury, 20 % na digitalizaci svého archivu.
Nova s Primou odmítají po roce 2012 reklamu na České televizi respektovat, přičemž tvrdí, že televizní dotace kinematografie (ročně kromě 150 milionů z reklamy ČT dává podle svého šéfa Jiřího Janečka dalších 160 až 200 milionů korun „ze svého“) zajistí samy.
„Nova je připravena podílet se v daleko větším rozsahu než doposud na rozvoji českého filmového průmyslu, jakmile se prostředky z reklamního trhu vrátí výhradně do rukou soukromých televizí,“ prohlásila dnes oficiálně stanice, „prostředky získané z reklamy by měly sloužit i na podporu českého filmu, ale ne prostřednictvím nesystémového přerozdělování přes Českou televizi, která je majoritně financována z koncesionářských poplatků.“
„Koprodukujeme mnohem méně než Nova, nicméně jsme ochotni v tom pokračovat,“ doplnil dnes ve sněmovně generální ředitel Primy Marek Singer.
Když peníze nedostaneme, skončí Prima Cool
Podle šéfa Novy Andruška na to ale nemusí zákonodárci slyšet, protože jim údajně nejde jen o to, vyřešit financování kinematografie. „Stát si vzpomněl, že by z televize potřeboval vytáhnout peníze na jiné věci. To není cesta, narušuje to hospodářskou soutěž. Máme krizi, všichni máme problémy,“ naléhal Andruško.
Jen paralelní analogové vysílání vedle digitálního stálo Novu dosud údajně 45 milionů korun.
Prosté emocí nebylo ani vystoupení generálního ředitele Primy Marka Singera. Ten prohlásil, že krizí zmizely z televizního trhu 2 miliardy korun, a naznačil, že pokud se ke komerčním televizím navíc nedostanou peníze z ČT, budou muset ukončit své digitální kanály. „Trh neroste a neporoste. Bude to otázka nejen pro Barrandov, jak si to představuje dál, ale i pro mě, co bude s Primou Cool. Nerad bych to vysvětloval svému synovi. Takhle je to na hraně,“ prohlásil.
Tlak na to dostat půl miliardy ročně, která jde nyní k ČT, šéfové Novy s Primou schovávají za argument, že České televizi by pomohlo, kdyby se nemusela snažit soupeřit o sledovanost, potažmo o peníze inzerentů, a její program by nemusel být tolik komercionalizovaný.
Zadavatelé: posílil by se monopol Novy s Primou
Argument, že po konci reklamy ČT v Česku na trhu s televizní inzercí nastane duopol Novy s Primou, šéf Novy Jan Andruško vyřídil tezí, že „diverzitu přináší proces digitalizace. Na jeho konci by mělo být víc kanálů.“ Česká televize má třikrát víc zaměsntanců, o polovinu vyšší náklady a přitom o třetinu méně kanálů než Nova a Prima dohromady, připomněl přitom šéf Novy.
Proti odebrání reklamy ČT jsou zadavatelé reklamy. Jejich zástupce Pavel Brabec, šéf Asociace českých reklamních agentur, uvedl, že by to znamenalo „posílení cenového monopolu na trhu“, na němž by Nova s Primou měly dohromady 95 %. Deformovalo by to podle něj i kvalitu programové nabídky.
„Chápu, že to bude bouřlivá debata, chápu, že půlmiliarda na reklamním trhu je dost peněz,“ odhadl senátor Tomáš Töpfer už v úvodní řeči k lidem - jak opakovaně pověděl - „od fochu“, že o peníze z reklamy se teď povede lítý boj.
Loterie ani domy kultuře nevynáší
Fond kultury, který chtějí senátoři ODS novým zákonem oživit, léta nefunguje. Měl být financován z České lotynky a pronájmu domů U černé matky boží a Hybernia.
Oba tyto zdroje představují naopak problémy a soudní spory hrozící v případě prohry zátěží stamilionů korun, táhnoucí se od 90. let a převyšující částku 40 milionů korun, které má fond na svých účtech. S nimi navíc nijak nenakládá, neboť pět let nebyli poslanci schopni zvolit do jeho rady všechny členy.
Ministr kultury Jiří Besser (TOP 09) chce naopak fond kultury zákonem zrušit. „Jedním z návrhů je likvidace fondu a převést nemovitosti do majetku státu,“ říká Besser, který chce českou kulturu zbavit této zátěže osmnácti let“. Památky, divadla a další dotované kulturní aktivity podle Bessera stát i letos bude platit dál přímo z rozpočtu.
Jinak než z peněz z reklamy ČT chce financovat i kinematografii, ta ale dosud nemá hotovou koncepci. Proto i on je pro zachování reklamy v ČT za rok 2012, ovšem jen přechodně, na další rok či dva.
Vláda se na návrh zákona senátorů ODS tváří neutrálně.