Nova, nejsledovanější komerční televize v Česku, je oproti nedávným proklamacím ochotna přistoupit na to, aby v České televizi zůstala reklama i po příštím roce, kdy nejpozději měla z veřejnoprávní obrazovky zmizet.
„Jsme připraveni přistoupit na kompromis, že na České televizi na druhém programu bude povolena reklama v určité míře na podporu české kultury,“ uvedl dnes generální ředitel televize Nova Jan Andruško na konferenci Digimedia 2011 v sídle České televize na Kavčích horách.
„Stejně tak podporujeme zachování určité části reklamy na sportovním kanálu, aby bylo možno, ať již přímo, či nepřímo, podportovat sportovní aktivity, které jsou pro komerční televize neúnosné. To je úkol sportovní kanálu České televize,“ doplnil Andruško s tím, že řečené sdělil také ministru kultury Jiřímu Besserovi (TOP 09).
Jeho resort údajně chystá novelu mediálního zákona, který by mohl konec reklamy na obrazovce České televize posunout. Ministr Besser přitom byl začátkem roku pro, aby se konec posunul o dva roky, mimo jiné kvůli financování kinematografie.
Pro Novu přitom byl posun datumu nemyslitelný, ředitel Andruško krátce po nástupu do funkce dokonce v lednu v parlamentu hrozil mezinárodním soudním sporem. “Je to porušení dohod a stát si zahrává s rizikem arbitráží na ochranu investic,“ prohlásil před pěti měsíci.
Proti celkovému zrušení reklamy na České televizi jsou menší konkurenti její i dvou největších komerčních hráčů, Novy a Primy.
“TV Barrandov vnímá úplné zrušení klasické reklamy na ČT jako své ohrožení,” prohlásil dnes na Digimedia 2011 Ivan Hyžák, šéf společnosti Media Master, která prodává reklamní čas digitální televize Barrandov.
Media Master ovšem před měsícem vyhrála v ČT tendr na prodejce její reklamy, který mu příštích pět let zajistí až 195 milionů korun - to v případě, že by reklama ve vysílání České televize zůstala v současném rozsahu.
„Pokud bychom úplně vyrušili reklamu na ČT, realtivně posílíme velké hráče Novu a Primu,“ obává se Štepán Wolde z firmy At Media, která obchodně zastupuje řadu malých, kabelových či satelitních televizí.
Hraje se skoro o půl miliardy. Loni Česká televize na klasické reklamě utržila 381 milionů korun (vinou krize o čtvrtinu méně oproti plánu), letos plánuje získat 480 milionů korun.
Pokud by reklama ve vysílání České televize zůstala i po příštím roce, nebylo by to fér vůči divákům - stát jim před časem slíbil, že výměnou za postupné zvýšení měsíčních koncesionářských poplatků na 135 korun reklama nejpozději v červnu 2012 z veřejnoprávní obrazovky zmizí.