Tři celoplošně vysílající komerční televize Nova, Prima a Óčko se sdružily v nové Asociaci komerčních televizí (AKTV). Ta by měla hájit jejich zájmy vůči státu a Evropské unii, tedy národním a nadnárodním orgánům. Půjde konkrétně o oblasti legislativy, ochrany autorských práv, techniky a marketingu. Stručně řečeno, jednotícím cílem je „srovnat hřiště“ s globálními internetovými hráči Facebookem a Googlem. Prezidentem asociace je Jan Vlček, obchodní ředitel Novy, tajemnicí Marie Fianová, bývalá mluvčí Novy. Asociace se představila na dnešní tiskové konferenci v pražské Hergetově cihelně.
V legislativní oblasti AKTV je cílem eliminovat některé národní snahy změnit zákonnou úpravu v Česku ještě dřív, než bude letos v dubnu na evropské úrovni aktualizována takzvaná směrnice o audiovizuálních mediálních službách přijaté v roce 2003, obecně přitom sblížit regulaci obsahu v televizi s internetem. „Je na čase televizní prostředí mírně deregulovat, aby nebylo znevýhodňováno, aby mělo dostatek prostředků na vývoj obsahu,“ prohlásil Vlček. Připomněl, že zájem o televizi táhne lokální obsah, zatímco online (YouTube, Facebook) stojí na obsahu neevropském: „Nechceme nahrávat neevropským tvůrcům obsahu.“
Zmíněná ochrana práv se má týkat hlavně bojem s nelegální distribucí signálu (konkrétně na sousedním Slovensku už Nova s Primou uzavřely svou tvorbu do jedné placené stanice a žalují kabelovky, které dál šíří její české programy). V technické oblasti mají být hlavními tématy druhá generace digitálního televizního vysílání DVB-T2 a propojení televize s internet na platformě HbbTV. V marketingové oblasti má jít o propagaci televize jako mediatypu, jehož „efektivita roste“, jak řekl prezident Vlček. „Cílem není diskreditovat online, ale nastartovat objektivní srovnávání. Záleží na zadavatelích [reklamy],“ podotkl generální ředitel Primy Marek Singer.
Jak spolek televizí argumentuje proti internetu
Nová Asociace komerčních televizí vznikla vedle dlouholeté Asociace televizních organizací, v níž je kromě soukromých stanic jedním z hlavních členů veřejnoprávní Česká televize. Nový spolek tvrdí, že fungování Asociace televizních organizací nijak neohrožuje, nechce separátně vůbec řešit třeba otázku měření dat, konkrétně sledovanosti. To má jako klíčovou svou činnost právě provozování peoplemetrů.
Poměr hlasů v nové asociaci (respektive její valné hromadě) je Nova 46 : Prima 46 : Óčko 8. V představenstvu jsou kromě prezidenta Vlčka ještě za Novu právník Štěpán Peichl, za Primu šéf Singer a provozní ředitel Vladimír Pořízek a za Óčko generální ředitel Štěpán Wolde.
Podmínkou členství v organizaci je, aby televize vysílala pro celé území Česka. Zakladatelé i proto zvali do spolku také celoplošnou televizi Barrandov Jaromíra Soukupa, ta to prý ale nevyužila.

Internetová Mall.tv změní název na Fame Play

Tištěný časopis Moje psychologie se po půl roce vrací

Búřil, Hynčica, Novák: Potřebují mediální měření v Česku evoluci, nebo revoluci?
