Jako každý rok: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat jen v pondělí.

Nova si v Televizních novinách vyšlápla na Bakalovu Economii

Diváci Televizních novin se dozvěděli, že Hospodářské noviny možná už nebudou vycházet

Diváci Televizních novin se dozvěděli, že Hospodářské noviny možná už nebudou vycházet

Sílu svého nejsledovanějšího zpravodajského pořadu využila televize Nova k tomu, aby svým divákům opakovaně povyprávěla o neradostné situaci vydavatelství Economia finančníka Zdeňka Bakaly. O prvním srpnovém víkendu o Bakalových firmách odvysílala celkem tři reportáže - v pátek 2. srpna, v sobotu 3., v neděli 4. -, přičemž v každé z nich uvedla, že Bakalovy Hospodářské noviny vydávané Economií mají potíže.

Vágně podanou informaci přitom reportéři Novy doprovázeli i scénářem, v němž naznačili, že noviny mohou přestat vycházet. Na podporu si přitom autoři reportáží vzali několik expertů včetně šéfredaktora Týdne Františka Nachtigalla. Jeho tvrzení, že Hospodářské noviny jsou „z celostátních deníků prodávaných v České republice (...) absolutně poslední“, dokonce použili jak v páteční, tak v sobotní reportáži.

Vedení novin, Economia ani sám Bakala nedostali prostor k vyjádření ani v jedné z reportáží. Téma nebylo aktuální ani zveřejněním nových čísel o prodeji tištěných titulů nebo jejich čtenosti, ta byla prezentována až v týdnu následujícím po zmíněném víkendu; tvrzení v reportážích ostatně vycházela ze starších údajů. A přes avízo moderátorky ve studiu, že „mnohé tištěné tituly bojují o svoji budoucnost“, mluvilo se jen o jednom.

Chyběl i kontext - meziročně mnohem větší propady zaznamenaly deníky Ringieru Aha! a Sport, v delším horizontu znatelně klesá celý deníkový trh. A s propadem tržeb má i Nova své zkušenosti.

Redakce nicméně ústy šéfa komunikace firmy Josefa Koukolíčka popisuje, že šlo o standardní práci: „Zmíněnými reportážemi v Televizních novinách reagujeme na témata, která jsou aktuální na mediálním trhu, a která v současné době rozdělují společnost. Zároveň odmítáme, že by zpravodajství skupiny Nova bylo neobjektivní a využívalo metody, které porušují novinářské principy.“

Mnohé tištěné tituly bojují o budoucnost
2. 8. 2013, Televizní noviny, pořadí zprávy: 10

Markéta FIALOVÁ, moderátorka: Na tuzemském mediálním trhu začíná být pořádně horko. Podobné tomu, jako je teď nad celým Českem. Mnohé tištěné tituly bojují o svoji budoucnost. Třeba dlouholetý a tradiční deník Hospodářské noviny. Během posledních 17 let přišel list o 60 procent svých čtenářů. A strmý propad pokračuje i dál.

redaktor: V roce 1996 si hospodářské noviny denně kupovalo průměrně 123 tisíc lidí. Tehdy byl deník s výhradně ekonomickými informacemi ještě na svém vrcholu. Jenže pak nastal pád, který se už nezatavil.

František NACHTIGALL, mediální expert, šéfredaktor časopisu Týden: Z celostátních deníků prodávaných v České republice jsou absolutně poslední. Mají nejmenší prodaný náklad ze všech celostátních prodávaných deníků.

redaktor: Ostatně porovnejte sami. Zatímco Blesk na prvním místě denně prodá téměř 282 tisíc výtisků, Hospodářské noviny skoro o čtvrt milionu méně. Jsou na osmém místě z osmi. Problém je možná v tom, že se Hospodářské noviny příliš spoléhají na předplatitele. Z obyčejných lidí titul čte jen málokdo. V trafikách a obchodech se prodá jen malá část denního nákladu.

anketa, Praha: Znám Hospodářské noviny, ale nečtu. Protože jsou drahý. Nečtu Hospodářský noviny. Já čtu jenom sport. Jo, čtu, občas teda. Spíš na cestách z Prahy do Brna. Jsem důchodce a pro mě to není třeba.

František NACHTIGALL, mediální expert, šéfredaktor časopisu Týden: Pokud jde o čtenost, tak ta jim poměrně dlouhou dobu již klesá. A v tuto chvíli oscilují mezi posledním a předposledním místem ve čtenosti opět v té kategorii celostátních deníků.

redaktor: Je tedy otázka, jak dlouho se ještě Bakalově ekonomii vyplatí Hospodářské noviny vydávat. Pokud bude pád jejich prodeje pokračovat, je možné, že zanedlouho si už lidé v Česku ani nevzpomenou, že tyto noviny vůbec kdy existovaly.

Krize tištěných médií
3. 8. 2013, Televizní noviny, pořadí zprávy: 8

Emma SMETANA, moderátorka: Krize tištěných médií zasáhla vydavatelství (Economia), jehož majoritním vlastníkem je finančník Zdeněk Bakala. Už delší dobu musí čelit stále nižším prodejům svých titulů.

Pavlína KOSOVÁ, redaktorka: Vydavatelské domy si stále více musí lámat hlavu s tím, jak zvýšit prodejnost svých novin a časopisů. Mezi nimi je i vydavatelství (Economia). To vlastní miliardář a jeden z nejvlivnějších lidí v českém byznysu Zdeněk Bakala. V roce 2001 mělo vydavatelství čistý zisk přes 100 milionů korun, o 10 let později už ale bylo ve ztrátě přes 21 milionů.

Stanislav DOSTÁL ml., ekonom, Fincentrum: Vydávají oborově zaměřená periodika a lidé už o to v dnešní době nemají tolik zájem.

Markéta ŠICHTAŘOVÁ, ekonomka Next Finance: Tento rok je ještě pro média velmi obtížný.

Pavlína KOSOVÁ, redaktorka: Bakalovu impériu evidentně nepomohla ani koupě zpravodajského serveru Aktuálně.cz. Ekonomicky laděné časopisy jako Finanční poradce nebo Ekonom, zdá se, netáhnou.

osoba: Koupila jsem si ho asi jednou.

osoba: Nekupuju, bohužel.

osoba: Nekupujeme si ho, protože není tak, není tak důležitej pro mě, abych za něj utrácel tolik peněz.

osoba: Nějak mě to nebere, já mám radši bulvár.

Pavlína KOSOVÁ, redaktorka: A úbytek čtenářů hlásí i Hospodářské noviny.

František NACHTIGALL, mediální expert, šéfredaktor časopisu Týden: Z celostátních deníků prodávaných v České republice jsou absolutně poslední, mají nejmenší prodaný náklad ze všech celostátních prodávaných deníků.

Bývalé byty OKD jsou v otřesném stavu
4. 8. 2013, Televizní noviny, pořadí zprávy: 9

Reynolds KORANTENG, moderátor: Lidé, kteří obývají na Ostravsku bývalé byty (OKD) si ztěžují na jejich katastrofální stav. Byty v současné době vlastní společnosti RPG, jejímž spolumajitelem je miliardář Zdeněk Bakala.

Lucie BORHYOVÁ, moderátorka: Právě jeho firma získala před devíti lety v rámci privatizace důlní společnosti jeden byt za čtyřicet tisíc korun. Podle některých posudků to byla je třetina z jejich tehdejší tržní ceny.

Reynolds KORANTENG, moderátor: Bakala zároveň vlastní i Hospodářské noviny, které mají problémy se zájmem čtenářů.

redaktor: Šest tisíc nájemné. Z venku byty jakžtakž, uvnitř plesnivé se starým plynovým topením, který nájemníci topí mimo jiné pánu Bohu do oken.

nájemník bytu OKD: To jsou fakt ty dvojkové byty a nikdo už neřekne, že se tady už doplácí třeba patnáct tisíc za tu zimu, nebo takhle.

redaktor: Čtyřiačtyřicet tisíc bytů spadlo do klína v roce 2004 Bakalově společnosti v rámci privatizace ostravskokarvinských dolů. Dodnes lítají ve vzduchu žaloby nájemníků, kteří celou, podle nich podivnou, transakci napadli. Bakala se teď nechal slyšet, že by společnost RPG mohla několik tisíc bytů prodat. Zatím ale u řeči jen zůstalo. Nájemníci teď mají strach, že kdyby jejich byty koupil nový investor, museli by si je kupovat za podstatně vyšší tržní ceny, na které by měl jen málokdo. A tohle už je trochu jiná adresa a luxusní Pařížská ulice v Praze. I tam může s nadsázkou říkat Zdeňku Bakalovi a také jeho manželce pane a paní. Firma Luxury Brand management, jíž právě Maláčová šéfuje, totiž nedávno skoupila v této uličce řadu obchodů. Do konce roku 2011 většinu ve firmě LBM vlastnil taktéž Bakala. Ceny oděvů, hodinek, nebo kabelek se z výlohy nedozvíte, protože by se vám asi pořádně protočily panenky. Pravdou asi je, že na této adrese, na rozdíl od té, kde sídlí plesnivé byty OKD, žádné žaloby kvůli podhodnocení nákupu nepadly.