V únoru vydáme desetiročenku, tištěný speciál Médiáře. Bude chtít svůj výtisk? Napište si o něj.

Nova: Víc než polovina peněz z ukončené reklamy ČT z trhu zmizela

Tuzemské komerční televize nemají z ukončení vysílání reklamy na veřejnoprávních kanálech ČT1 a ČT24 tolik, kolik loni čekaly. „Víc než polovina peněz [jež předtím šly do reklamy na ČT - pozn. red.] z trhu zmizela, inzerenti je neutratili,“ řekl dnes na konferenci Digimedia 2012 na pražských Kavčích horách Jan Vlček, obchodní ředitel televize Nova.

Ta plánovala, že z peněz, o něž přijde ČT, zaplatí letos rozjezd nové, páté stanice. „Nové kanály máme připravené a peníze, které se na trh uvolní ukončením reklamy na ČT, se hodit budou. Doufejme, že z toho dostaneme co nejvyšší podíl, třeba právě kvůli novým programům,“ těšil se loni v létě šéf Novy Jan Andruško.

Ani Prima podle slov svého generálního ředitele Marka Singera nepociťuje významný přísun nových investic do reklamy. „Zadavatelé si je částečně schovali, ať už do rezervy, nebo do profitu,“ podotkl.

Potvrdil to také Tomáš Bičík, manažer agentury Mediaresearch, která měří všem místním televizím sledovanost. Podle něj se původně předpokládalo, že třetina peněz, které šly do reklamy na ČT, zůstane v jiných televizích, třetina se přesune do jiných mediatypů a třetina „zmizí“. „Nemám zprávy, že by se významné rozpočty přesunuly do jiných médií,“ podotkl Bičík.

Podle Ivana Hyžáka, šéfa firmy Media Master prodávající reklamní čas ČT a televize Barrandov, na konec reklamy doplatili inzerenti, kterým se zúžilo spektrum publika k oslovení, i třeba mediální agentury, pro něž byla nabídka reklamního času obchodním vyjednávacím argumentem.

Byť v případě komerčních stanic došlo přinejlepším k mírnému navýšení investic, pro malé televize může představovat relativně větší zlepšení než pro velké. „Jednoznačným vítězem jsou malé televize, klienti je využívají čím dál víc,“ tvrdí Marek Klain, obchodní ředitel televize Barrandov, čtvrté nejsledovanější stanice na českém trhu.

Čerstvá čísla majitele Novy, bermudské společnosti CME ukázala, že změny v rozložení reklamních investic letos nastaly pouze v řádu jednotek procent. Celkově ČT loni plánovala získat z reklamy 480 milionů Kč, jejím ukončením v říjnu 2011 přišla údajně zhruba o pětinu z toho.