
První a nejznámější ředitel Novy Vladimír Železný a jeho Volejte řediteli. David Neff / Mafra / Profimedia.cz
Vývoj Novy a jejích hlavních postav v prvních deseti, respektive dvanácti letech její existence jsme s bývalými kolegy z BBC, respektive Lidových novin popsali v příloze k deseti letům Novy, respektive v detailním srovnání podnikatelského stylu Vladimíra Železného a Adriana Sarba. Podívejme se na posledních osm let. Před osmi lety totiž na Nově začala etapa, která trvá dodnes.
V roce 2004 si Nova poprvé vyzkoušela pořádný vztahový seriál. První řada Pojišťovny štěstí přilákala v průměru 3,5 milionu lidí. Týž rok přišla taky poprvé s velkou talentovou show podle zahraničního vzoru, Česko hledá SuperStar tehdy vyhrála Aneta Langerová. Tuzemské vztahové seriály a zahraniční talentové show plní program Novy do dneška, stojí na nich i ten letošní - bude opět Hlas ČeskoSlovenska, kromě Ulice a Ordinace se točí další díly Doktorů z Počátků, 2. řada Expozitury, 4. řada Kriminálky Anděl či Policie Modrava.
HLAVNÍ POŘADY JEDNOTLIVÝCH LET
Přehled vybraných pořadů Novy uvedených za dvacet let jejího vysílání
- 1994: Televizní noviny, Snídaně s Novou, Eso, Tabu, Na vlastní oči, Čundrcountryshow
- 1995: Ptákoviny, Nováci, Novoty, Ruská ruleta, Občanské judo
- 1996: Risk, Kolotoč, Horoskopičiny, Hospoda
- 1997: Peříčko, Novoty, Áčko, Rande
- 1998: Zlatá mříž, Rychlý prachy, Kotel, Prásk, Do-re-mi, Počasíčko, Rozjezdy pro hvězdy
- 1999: Skopičiny, Zlatíčka, Natočto!
- 2000: Tele tele, Hogo fogo, GoGo show, Věštírna, Čtveráci
- 2001: Dobroty, Rady ptáka Loskutáka, Chcete být milionářem?
- 2002: Střepiny, Nejslabší! Máte padáka!
- 2003: Paškál, Pálí vám to, Volejte Novu
- 2004: SuperStar, Pojišťovna štěstí, 1:100
- 2005: Big Brother, Ulice, Ordinace v růžové zahradě, Výměna manželek
- 2007: Bailando, Odpolední Televizní noviny, Jsi chytřejší než páťák?, Comeback, Soukromé pasti
- 2008: Kriminálka Anděl, Světla pasáže, Babicovy dobroty, Mr. GS
- 2009: Česko Slovenská SuperStar, Polepšovna mazlíčků, Stahovák
- 2010: Okresní přebor, Dokonalý svět, Vizita
- 2011: Ranní, Polední a Noční Televizní noviny, Česko k neuvěření, Expozitura
- 2012: Hlas ČeskoSlovenska, Helena, Gympl s (r)učením omezeným, Farma, MasterChef
- 2013: Doktoři z Počátků, PanMáma, Sígři ve výslužbě
Definitivně se Nova odpoutala od svého předchozího období estrád v září 2005. Ten rok sice prohrála historickou bitvu reality show s hlavní konkurentkou Primou, která proti jejímu Big Brotherovi koupila a uvedla svěžejší VyVolené a lépe je obsadila. Zároveň ovšem Nova na podzim - s daleko větší investicí - spustila seriály Ulice a Ordinace v růžové zahradě, vedle Televizních novin své nejdůležitější pořady dodnes.
Rok 2005 byl navíc praktickým startem digitalizace v Česku. Tehdy se začalo publikum drobit mezi víc nových, tematických kanálů.
V květnu 2005 startoval první z nich, zpravodajská ČT24. Nova reagovala nákupem sportovní stanice Galaxie (dnes Nova Sport). Dnes má kanálů celkem šest, přičemž nepočítáme místní placenou verzi hudební televize MTV, jíž se Nova koncem loňska zbavila.
KANÁLY SKUPINY NOVA
- únor 1994: Nova - plnoformátový kanál
- září 2005: koupena Galaxie Sport (od října Nova Sport) - sportovní kanál
- prosinec 2007: Nova Cinema - filmy a seriály
- listopad 2009: MTV (s prosincem 2013 ji Nova přenechala Viacomu) - hudba, reality show
- červenec 2012: Fanda - určený mužskému publiku, sport, seriály, filmy
- prosinec 2012: Smíchov - komediální filmy a seriály
- únor 2013: Telka - archiv dramatické tvorby a zábavy, zpravodajství a publicistiky
A rok 2005 byl zároveň taky obdobím, kdy Novu po vyčerpávajících právních bojích s bývalým ředitelem Železným přebírala od české PPF americká CME. Pro ni byla česká Nova slepicí snášející zlatá vejce. Ročně dokázala přinášet minimálně 2 miliardy Kč provozního zisku.




Až loni, kdy se superšéf Novy a prezident celé skupiny CME Sarbu rozhodl pro agresivní prodej reklamy, dražší a bez zvýhodnění do té doby obyklých. Řada inzerentů se v důsledku toho od Novy odvrátila. Nova svou chybou přišla o pozici nejvýnosnější stanice ve skupině, přeskočilo ji Rumunsko. Za prvních devět měsíců loňska (celoroční výsledky zatím nejsou k dispozici) se dokonce propadla do provozní ztráty, což bylo po osm předchozích let nemyslitelné). Její podíl na trhu s reklamou poprvé klesl pod 50 %.

Tržní podíl televize Nova. Zdroj: CME
A monitoring reklamy Admosphere naznačuje, že loni vinou Novy z trhu zmizelo 2,3 miliardy Kč inzertních peněz (vyjádřeno ceníkovou hodnotou).
Vysoce zadlužená a teď navíc ztrátová Nova je tím závislá na finančních injekcích od svého těsně menšinového vlastníka, amerického koncernu Time Warner. Jeho lidi v čele s generálním ředitelem Christophem Mainuschem od loňského podzimu v Nově pečlivě uklízejí.
GENERÁLNÍ ŘEDITELÉ TV NOVA
- únor 1994: Vladimír Železný
- květen 2003: Petr Dvořák
- leden 2011: Jan Andruško
- listopad 2013: Christoph Mainusch

Televizní podnikání přivedlo Železného až do policejní cely předběžného zadržení, přes noc. Zadržen byl 13. listopadu 2001. Foto: Profimedia.cz

Petr Dvořák Novu vedl v letech 2003 až 2010, v dalším roce se nechal zvolit do čela České televize

Generální ředitel Novy Jan Andruško ovlivňoval tuzemský mediální trh svým přístupem boxera. Foto: Linda Matásková

Temperamentní Rumun Adrian Sarbu jako šéf CME, tedy superšéf Novy rozkosílas trh požadavkem na druhé měření sledovanosti. Nestihl je ale dotáhnout, aby fungovalo. V létě 2013 musel odejít kvůli hrozivému hospodaření celé CME. Zde v březnu 2011 na plese seriálů Novy na pražském Žofíně. Foto: Profimedia.cz

Christoph Mainusch přišel uklidit. Foto: TV Nova
Skončil kontroverzní projekt druhého měření sledovanosti. Definitivně se škrtla publicistika Na vlastní oči, nepokračuje seriál Gympl s (r)učením omezeným. Sahá se po levných socialistických seriálech. Exkluzivní práva na vysílání hokeje z olympijské Soči se přenechala České televizi.
A přehodnocuje se před několika lety vyhlášená strategie, která mluvila o tom, postavit se na tři nohy - kromě klasického vysílání využít nová média a samostatnou divizi produkce pořadů. Jak nová média, tak produkční divize byly minimálně poslední tři roky v provozní ztrátě. Produkční firma tak loni zfúzovala se „základní“ firmou CET 21 držící licenci na vysílání Novy a ostatních jejích kanálů.
Dojít má taky na weby včetně videotéky Voyo, která nedosahuje plánovaných počtů platících. Po odchodu ředitele internetových aktivit Pavla Krbce ke konkurenci navíc Nova ustupuje od striktního postoje vybírat za internetový videoarchiv. „U příležitosti 20. narozenin se chystáme spustit novou doplňkovou službu Nova Plus, která umožní divákům sledovat na internetu poslední díly našich vlastních pořadů zdarma sedm dní po jejich premiéře v televizi,“ prohlásil ředitel Mainusch v rozhovoru pro pondělní Mladou frontu Dnes, jediném, který od nástupu do funkce dal a jimiž dál šetří.
Soustředit se na televizní byznys neznamená, že by si Nova nevyráběla třeba zrovna nejpopulárnější seriály sama. Nebude na to ale mít samostatnou firmu, stejně tak jako už zřejmě neporoste počet webů pod její hlavičkou. Online prostředí by mělo sloužit primárně jako nosič, další distribuční cesta pro obsah vyráběný pro televizní obrazovku.
Kde dokáže působit nejsilněji, jak dokazují vybrané ukázky produkce Novy z minulých let.
Pokud nakonec Novu nepřevezme Time Warner, mohla by mít českého vlastníka. Myslí si to alespoň Miroslav Motejlek, provozovatel Motejlek.com. „Televizní trh čekají určitě obrovské změny, s příchodem Daniela Křetínského, který koupil Ringier a určitě do dvou let koupí buď Novu, nebo Primu,“ řekl předminulý týden na mikrokonferenci Médiáře.
CO PŘINESLA TELEVIZE NOVA DOBRÉHO?
V anketě mezi aktivními čtenáři Médiáře jsme se zajímali o to, čím Nova prospěla mediálnímu trhu či společnosti v Česku.
Změnu v televizním prostředí, reklamu, nové televizní schéma.
Lukáš Pipek
Pro někoho může být dobrý Láďa Hruška, pro jiného zase Okresní přebor nebo Prásk. Ať tak či tak, Nova přinesla na trh prvek, který do jejího vzniku scházel. Přinesl komerční televizi a rozčeřil tak poměrně stojaté vody české mediální scény. Pak už je každého věc, zda bude tvorbu Novy hodnotit jako přínosnou, nebo jako totální brak. Jedno se jí, potažmo Železnému, musí nechat. Zkrátka Nova jako taková dala impuls pro lokální mediální trh.
Štěpán Kadlec
Štěstí a rodinnou pohodu milionům vděčných diváků.
Jiří Klíma
Na vlastní oči s Josefem Klímou.
Radim Kašpárek
Bohužel si nepamatuju úplné začátky první komeční televize, protože jsem ještě chodil po čtyřech, ale za mě - co opravdu přinesla? Hlavně to, že se na České televizi můžu stále dívat na pořady bez komerční pauzy (ano, chápu jak to chodí s poplatky, a studuji reklamu, ale i tak), jsem taky rád, že se na České televizi stále setkávám s kvalitní tvorbu různých žánrů a typů (až na výjimky samozřejmě), ale jsem také rád, že dostávám díky ČT pravidelné nebulvární zprávy čtyřiadvacet hodin děnně, díky za to, TV Nova, že tlačíš své konkurenty držet tempo (i když toho Dvořáka jste si tam mohli nechat).
Michal Kříž
Pořádné konkurenční prostředí, trochu „západního smrádku“ (s důrazem na to „trochu“), skvělé znělky od Jana Hammera a z mého pohledu i několik povedených seriálů (Hospoda, Okresní přebor, Ulice, Soukromé pasti, Comeback).
Miroslav Hlavička
Obchodní potenciál v mediálním byznysu.
Jana Vondroušová
Přinesla konkurenci. Česká televize se musela začít snažit přinášet něco nového. Nova přinesla do českého mediálního prostředí nové prvky, ať už se jednalo o použití reklamy nebo žurnalistický styl. Do jaké míry to bylo dobré, je možná sporné, každopádně se ale kvůli ní zrychlil rozvoj českých médií, která se začala více inspirovat v zahraničí.
Lucie Douděrová
Dobré zábavné pořady a Občanské judo.
Naďa Cisková
Reportážní magazín Vikend a cyklus příběhů Soukromé pasti.
Martina Bičíková
TV Nova vytvořila jako první konkurenci České televizi. Zavedla nové metodické postupy výroby po vzoru západních televizí. Dala divákovi pocit důležitosti a vlivu. A neustále potvrzuje, že není důležité to, co se prezentuje, ale jak se to prezentuje.
Tereza Harmatová
Nové tváře a nový styl selfpromotion.
Stanislav Zdílna
„Seriózní“ bulvár.
Lucie Hladová
Bábu pod kořenem. Rozšíření povědomí o tom, že voda v mrazu opravdu zmrzne. Výpočet pravděpodobnosti pádu chleba na namazanou stranu.
Martin Šimko
Nový formát televizního zpravodajství.
Vladimír Hajduček

„PR není reklama zadarmo.“ Radek Vítek o svých 30 letech v public relations

Poslanci zúžili výběr adeptů do Rady ČT, Šarapatka už předtím z volby odstoupil

Brněnský Televizní institut zaštítí vzdělávání adeptů pro Novu a Markízu
