V úterý 21. ledna 2020 proběhne v pražském kině Atlas další ročník Digiveletrhu, naší každoroční přehlídky, co komunikační agentury chystají na další rok. Agentury i klienti, můžete se hlásit.

Nováček se stane řádným šéfem Dvojky, stanici chce „vyvést ze zákrytu“

„Dvojka nemá být zpravodajsko-publicistická, ale zábavně-vzdělávací,“ řekl Médiáři Ondřej Nováček, který se jako pověřený šéf stanice podepsal už pod velkou jarní změnu programu.

Ondřej Nováček. Foto: Khalil Baalbaki

Ondřej Nováček. Foto: Khalil Baalbaki, Český rozhlas

Šéfredaktorem Českého rozhlasu Dvojka byl k 1. říjnu jmenován Ondřej Nováček. Na středeční schůzi Rady Českého rozhlasu to oznámil generální ředitel veřejnoprávního rádia René Zavoral. Nováček stanici už víc než rok prakticky řídí, jejím vedením je pověřen od loňského srpna, kdy se z jejího čela rozhodl odejít Martin Groman. Zároveň Nováček zůstává programovým ředitelem Českého rozhlasu.

Generální ředitel Zavoral na jednání rady připomněl, že Nováček vedl vytváření nového programového schématu stanice, které naplno běží od jara. To stanice postavila na známých lidech, jako jsou Tereza Kostková, Halina Pawlowská, Jan Rosák nebo Jan Čenský. „Jako dosavadní lídr by měl dostat šanci změny dotáhnout,” určil Nováčkovi ředitel Zavoral. Ten na jaře prohlásil, že by se Dvojka měla po několika letech klesající poslechovosti měla vrátit k půlmilionovému publiku. Podle aktuálního měření Radioprojektu poslouchá stanici denně 326.000 lidí.

Sám Nováček vidí jeden ze svých úkolů ve vyjasnění pozice Dvojky mezi ostatními stanicemi rozhlasu. „Dvojka se překrývá zejména s Radiožurnálem a regionálními stanicemi. Mým úkolem je v tomto ohledu vyvést stanici ze zákrytu a cílit na trochu jiné publikum. Primárně to nemá být stanice zpravodajsko-publicistická, ale hlavně zábavně-vzdělávací,“ přiblížil Nováček pro Médiář bezprostředně po jednání rady. V kontextu ostatních stanic už dřív Dvojku charakterizoval jako „srdce Českého rozhlasu“, respektive „dámu v nejlepších letech“.

Dvojka prošla velkou změnou schématu, kterou už jste řídil vy. Jak jste s ní spokojený?

Dvojka je stanice s velmi konzervativním publikem, patří k rodinnému stříbru Českého rozhlasu, takže se dala čekat nespokojenost posluchačů, že se něco mění. Ono se to ale obešlo bez větších protestů. Napsalo nám pár set posluchačů, těm jsme odpověděli, ale neděly se žádné masové demonstrace. Víceméně jsme to zvládli odkomunikovat velmi pozitivně.

V tento moment si na program nestěžuje víc lidí než kdykoliv v minulosti. Každopádně myslím, že je potřeba počkat aspoň rok, jak se schéma usadí. Jsem zatím pozitivně překvapen, když například vidím, jak fungují pořady na vyžádání. Lidi víc stahují, sledují na YouTube. Mám tedy pocit, že máme našlápnuto dobře.

Ze změn to je tedy vše? Nebo plánujete ještě nějaké další?

Ne, největší změna, relaunch stanice, ta už proběhla. Od dubna jsme vedli větší marketingovou kampaň a teď už se pouze cizeluje a usazuje. Nemohu vyloučit, že se některé věci budou upravovat, ale velkou zásadní změnu už nechystáme.

Právě proto jsme se domluvili s generálním ředitelem, že budu zároveň šéfredaktorem Dvojky. Jde o vzkaz zaměstnancům Dvojky, ale i vůči veřejnosti, že budeme pokračovat v současné cestě. Moje osoba má být v tomto zárukou kontinuity.

Máte od generálního ředitele konkrétní úkoly?

Cílem je dostat Dvojku ze sestupné trajektorie, protože stanici pět let nepřetržitě klesala poslechovost. Ani z hlediska kvality se jí nedařilo modernizovat, takže cílem je, aby stanice chytila nový dech. Chceme vytvořit nové rozhlasové formáty, které odpovídají 21. století a dají stanici budoucnost. Tedy aby jen nedožívala se svými posluchači.

Důležité také je, že se stanice Českého rozhlasu překrývaly. Dvojka zejména s Radiožurnálem a regionálními stanicemi. Mým úkolem je v tomto ohledu vyvést stanici ze zákrytu a cílit na trochu jiné publikum. Primárně to nemá být stanice zpravodajsko-publicistická, ale hlavně zábavně-vzdělávací. To znamená sotfistikovaná stanice, která posluchače vzdělává, ale zároveň baví, jak zní claim Dvojky.

Tvářemi kampaně Dvojky jsou Tereza Kostková, Halina Pawlowská, Jan Rosák, Dalibor Gondík a Jan Čenský

Tvářemi kampaně Dvojky byli Tereza Kostková, Halina Pawlowská, Jan Rosák, Dalibor Gondík a Jan Čenský

Když říkáte modernější formáty, co konkrétně myslíte?

Mám radost z Pokračování za chvilku. To hrajeme každý den v poledne, ve všední dny moderuje Jan Kovařík a o víkendu Halina Pawlowská. Jde o krátké četby, kde představujeme hlavně soudobé autory. Zároveň je princip podobný jako u Bakalářů, takže nám i posluchači mohou psát svoje příběhy a povídky. Halina Pawlowská z nich vybírá, upravuje a čteme je ve vysílání. To rozhlas dřív nedělal. Četby byly hlavně půlhodinové a delší.

Začali jsme také točit skeče s novými autory a herci, takže už nežijeme pouze z Holzmannů a Horníčků. Není to jednoduché, podle mě je zábava vůbec to nejtěžší, co se dá v rozhlase vymyslet, protože v ní má každý určitý vkus. Také chceme obnovit tradiční formát Sedmilhářů, což byl slavný pořad Československého rozhlasu v 60. letech 20. století.

Pro nové schéma jste sahali po tvářích často známých z televize. Proč to?

My jsme vždy hleděli na to, aby tváře byly relevantní vzhledem k cílové skupině, což je primárně ženské publikum nad 50 let, které má zájem o lifestylovější způsob vysílání, ale zároveň je vzdělané, chce od rádia sofistikovanost, vznešenost. Není to tak, že bychom měli na Dvojce jenom tváře známé z televize, byť v kampani jsme užívali hlavně ty, které mají potenciál přilákat pro Dvojku nové posluchače.

Tváře Dvojky se ukázaly na plese

Nové tváře Dvojky se letos v březnu ukázaly na plese. Zleva Rosák, Květoňová, Holoubek, Volemanová, Kostková, Kopta, Bendová, Čenský

Myslím, že ohlasů bylo víc pozitivních, jakkoliv na známé tváře chodí vždy i dost negativních. To je normální i na dalších stanicích, známé osobnosti zkrátka štěpí. Rozhodně to ale nebyla žádná smršť negace vůči komukoliv konkrétnímu.