
Daniela Drtinová a její kolega editor Jan Rozkošný na dnešním slavnostním večeru
Nadace Open Society Fund Praha ve spolupráci s českým Googlem a společností Newton Media dnes v pražské Galerii Louvre vyhlásila výsledky výročních Novinářských cen. Mezi 11 vítězi byli redaktorky a redaktoři České televize, Českého rozhlasu, Respektu, Hospodářských novin, Práva a Literárních novin, mezi nimi třeba Daniela Drtinová za rozhovor s Michalem Haškem, Dalibor Bártek za sérii reportáží o obchodníkovi s nelegálním lihem či Filip Rožánek za projekt Srpen 1968 na sociálních sítích. Večerem opět provázela Veronika Sedláčková.
V soutěži bylo 400 příspěvků z celkem 280 médií [viz kompletní seznam]. Nejvíc (77) jich přihlásila Mladá fronta Dnes, ta nakonec přišla zkrátka.
VÍTĚZOVÉ A VÍTĚZKY SOUTĚŽE NOVINÁŘSKÁ CENA 2013
Kompletní seznam nominací je na www.novinarskacena.cz a www.novinarskacena.sk. Vítězové, nominovaní i autoři ocenění čestným uznáním si na slavnostním večeru převzali diplomy, vítězové navíc získali odměnu 20.000 Kč.
Kategorie psané žurnalistiky: Nejlepší rozhovor
Michal Komárek: Proč média předstírají, že nepředstírají (Literární noviny)
Porota vyzdvihuje odvahu autora vést rozhovor, který je postavený na sebereflexi médií a přináší velmi kritický pohled na novinářskou praxi. Otevřeně zobrazuje procesy fungování médií, roli médií při formování veřejného mínění a jejich zodpovědnost za spoluvytváření reality. Porota oceňuje aktuálnost tématu, profesionalitu tazatele a celospolečenský přesah rozhovoru.
Kategorie psané žurnalistiky: Nejlepší reportáž
Silvie Lauder: Čeští Romové pod hákovým křížem (Respekt)
Reportáž s výrazným společenským přesahem rozšiřuje optikou historie pohled na aktuální události. Popisuje potlačované téma romského holocaustu, které v sobě nese odkaz nejen pro současnou, ale i pro další generace. Reportáž akcentuje osobní statečnost a společenskou sounáležitost, která je velmi inspirativní i dnes, a právě v tom vidí porota zásadní poselství tohoto příspěvku.
Kategorie psané žurnalistiky: Nejlepší komentář
Petr Honzejk: Série komentářů Prezident Zeman (Hospodářské noviny)
Texty autora se týkají naléhavých témat, která hýbala českou společností. Mají přesah i hloubku a vyznívají apelativně i s odstupem času. Upozorňují na rizika názorů jednoho z vrcholných českých politiků, které mohou mít negativní dopad a zhoubný vliv na mentalitu společnosti. Autor se nerozpakuje hájit žurnalistickou profesi před nepřiměřenými podpásovými útoky a vyjadřuje se působivým jazykem, který je hutný, výstižný i metaforický.
Kategorie psané žurnalistiky: Nejlepší analyticko-investigativní příspěvek
Petr Třešňák: Tajemné zločiny ve Valdicích (Respekt)
Literárně výjimečně zpracovaný článek otevírá zásadní téma z minulosti, které připomíná, že historie není uzavřená a nelze za ní udělat tlustou čáru. Přestože popisuje emocionálně silné příběhy, autor nesklouzává do patosu a zanechá ve čtenáři hlubokou stopu. Porota oceňuje kombinaci zdrojů a poctivý přístup při hledání respondentů.
Kategorie psané žurnalistiky: Nejlepší česko-slovenský kreslený vtip, komiks nebo karikatura
Vladimír Renčín: kreslený humor (Právo)
Za kultivovaný humor, originalitu a zároveň přesnost a všeobecnou srozumitelnost při glosování společenských jevů bez podbízení se aktuálnímu mainstreamovému vkusu.
Kategorie audiovizuální žurnalistiky: Nejlepší rozhovor, beseda nebo diskuse
Daniela Drtinová: Interview s Michalem Haškem (Česká televize)
Na rozhovoru s výrazným společenským dopadem si porota cení zejména skvělé práce autorky se zdroji v přímém přenosu a velmi dobré přípravy rešerší editorského týmu pod vedením Jana Rozkošného. Mimořádně také oceňuje odvahu autorky zopakovat tu samou otázku jedenáctkrát, což se stalo, pokud je nám známo, od roku 1835 podruhé v dějinách žurnalistiky.
Kategorie audiovizuální žurnalistiky: Nejlepší reportáž
Jiří Vondráček: Zkáza města Lauterbach (Česká televize)
Originální konfrontace archivního dokumentu s dnešním pohledem na poválečné zločiny je vynikajícím příspěvkem k pochopení peripetií moderních českých dějin. Autor zobrazuje zvrhlé rozhodnutí režimu zničit město, které stavěly celé generace. Porota oceňuje kombinaci archivních záběrů se schopností moderních technologií vizualizovat historii i pozitivní vyznění, především aktivity jednotlivců, kteří zachránili vzácný barokní oltář z obce, kde nezůstal kámen na kameni.
Kategorie audiovizuální žurnalistiky: Nejlepší analyticko-investigativní příspěvek
Dalibor Bártek: Lihový boss Radek Březina a jeho podnikání (Česká televize)
Porota oceňuje kvalitní analyticko-investigativní práci a vyzdvihuje též celospolečenský dopad série reportáží, který přesahuje hranice České republiky. Autor se problematice věnoval dlouhodobě a důsledně. Porotci také oceňují kompaktnost jednotlivých reportáží, které tvoří pro diváka srozumitelný celek.
Kategorie online žurnalistiky: Cena Googlu za inovativní online žurnalistiku
Filip Rožánek: Srpen 1968 pro váš počítač, čtečku a tablet (Český rozhlas)
Jestli bylo něco v posledním roce inovativním projektem českého internetu, pak je to projekt Srpen 1968 ve svém propojení sociálních sítí pro historické zpravodajství v reálném čase. Porota oceňuje též vydání shrnující elektronické publikace pro různé platformy, obsahující průběžně zveřejňované výstupy.
Zvláštní cena: Cena Googlu pro mladé talenty datové žurnalistiky
Peter Zvirinsky: Insolvenční rejstřík
Promyšlený postup jak strojově získat a zpracovat data z Insolvenčního rejstříku umožní autorovi pochopit vnitřní zákonitosti a objevit nové souvislosti v komplikovaném systému insolvencí a exekucí. Hlubší vhled do této problematiky a jednotlivé příběhy ukryté v datech mohou být atraktivním tématem pro noviny. Věříme, že jejich publikování bude v důsledku užitečné pro odbornou i širší veřejnost.
Zvláštní cena: Česko-slovenská cena veřejnosti
Dušan Károlyi: Odmena pre známu (Trend)
O vítězi této ceny rozhodla česká a slovenská veřejnost v online hlasování, které probíhalo od 7. do 16. dubna 2014.

Mark BBDO hlásí za rok 14 nových lidí v týmu

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu

Livesport začne oficiálně měřit návštěvnost, reklamu bude prodávat Arbomedia

Vznikla agentura BF Company, založili ji bývalí manažeři Zootu
