Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 2. týden 2020
- DDB Prague: Respekt (58 %)
značka, klient: Raiffeisenbank - inhouse: Uber jezdí s Boltem (43 %)
značka, klient: Bolt - Socialsharks: Dakarská etiketa Ladislava Špačka (41 %)
značka: Big Shock!, klient: Al-Namura
- Kindred: Ty nejlepší příběhy si píšeme sami (34 %)
značka: Huawei, klient: Huawei Technologies (Czech) - Kotelna 55: V POP končí nákupy úsměvem (28 %)
značka: Premium Outlet Prague Airport, klient: The Prague Outlet
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Raiffka začala ukazovat respekt (58 %)
Mezi svátky se na televizních obrazovkách objevil nový televizní spot Raiffeisenbank s názvem Respekt. Spot předznamenal reklamní kampaň na podporu nových osobních a podnikatelských účtů. Banka se tak definitivně rozloučila s detektivem Arturem, který byl tváří reklamy po uplynulých pět let. Od nového roku své produkty a služby propaguje prostřednictvím nového komunikačního konceptu. Zachovává v něm vnímání Raiffeisenbank jako prestižní a klientsky orientované banky, která oslovuje i širší spektrum klientů.
„Víme, že vydělat si peníze není mnohdy snadné. Zároveň vnímáme, že pro naše klienty nejsou peníze pouze cílem jejich úsilí, ale jsou především prostředkem, který jim umožňuje žít život podle jejich představ. Nic není zadarmo. Proto se o naše klienty i jejich finance staráme s péčí a respektem,“ popisuje nový přístup ke komunikaci Hana Kovářová, ředitelka marketingu Raiffeisenbank. Respekt je mottem nové reklamní kampaně, ve které klienti banky zažívají ve svém zaměstnání někdy těžké, někdy úspěšné momenty. Nicméně všichni se po náročném dni večer vracejí rádi domů ke svým blízkým.
Nový komunikační koncept dodala agentura DDB. Použitá píseň ve spotech je coververze A Hard Day’s Night od The Beatles. Raiffeisenbank je tak první firmou v Česku, v jejímž spotu se hudba Beatles objevila. Svůj hlas spotu propůjčil herec Jiří Dvořák. Banka se tak rozloučila s hlasem Michala Dlouhého z předchozího konceptu s Arturem.
Skvěle vybraná písnička a citlivý insight. Dojemné tak akorát. Uvěřitelné. Za mě jednoznačný vítěz týdne.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Černobílá banka je tu jen jedna a to je dobrý positioning. Z videa si bohužel už po minutě nepamatuju jediný záběr.
Jakub Hussar (Haze)
Zdá se, že Raiffka dospěla. Barevné kódování i messaging jí sluší.
Alena Burneleit (2Fresh)
Předchozí koncept jsem rád neměl. Tenhle je mi bližší. Oceňuju odvahu vzdálit se od plochý komunikace produktů a jít po insightu, životě a emocích. Na druhou stranu tenhle koncept bohužel asi nikdy nebude tak rozpoznatelný jako ten detektiv.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
Vítěz týdne a prvních 100 % 2020. Respekt.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Raiffeisenbank se, ač o to zjevně stála, emočně nehnula z místa. I když, pokud někoho detektiv Artur rozčiloval, tak posun tady přece jen je. Tohle vás totiž nechá chladnými.
Ivan Peterka (Peppermint)
Ale jo, drží to styl, jsou tam i emoce... nebudeme na nový rok moc přísný.
Michal Šoller (Cognito)
Insight, že prachy jsou těžce vydělané, tam je. Ale už chybí B a pečeť proklientské banky není zrovna to, co mě přesvědčí.
Pavel Jechort
2. Bolt škádlí konkurenční Uber (43 %)

Kampaň Boltu obsadila venkovní plochu u křižovatky Na Knížecí v Praze
Na venkovních reklamních plochách v Praze se jako součást nové marketingové kampaně mezinárodní přepravní aplikace Bolt objevil slogan Paní Uber jezdí s Boltem. Tváří kampaně má být spokojený uživatel a jedním z nich je údajná paní Lidia Uber, vyobrazená na velkoplošné plachtě Na Knížecí na Andělu i na zastávkách MHD. Hlavní myšlenkou kampaně je oslovení cestujících a jejich zapojení do kampaně, „namísto toho, aby utrácela za oslovování celebrit s nabídkou stát se tváří značky Bolt“, jak doslova uvádí. Součástí kampaně je online komunikace na sociálních sítích a firemním blogu. Za kampaní stojí brand manager Boltu Maksymilian Granat-Malicki, který vytvořil i tu loňskou, která poukazovala na to, že Bolt šetří na všem nepodstatném a investuje jen do důležitých věcí. Kampaň s Lidií Uber proběhla už loni v Polsku a díky jejímu úspěchu bylo rozhodnuto o jejím zopakování také v Česku.
Lidia Uber je sympatická, vizuál čistý, sdělení jednoduché, takhle má asi vypadat outdoorová kampaň.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Ale jo, to je milý. Nicméně kdybych nečetl doprovodný článek a projížděl kolem tramvají, odnesu si „Uber“ a až pak „Bolt“. Na to bacha.
Jakub Hussar (Haze)
Upoutalo, pobavilo a zdá se, že i k zapamatování došlo.
Alena Burneleit (2Fresh)
Je to takovej milej vtípek a získalo jim to celkem dost mediálního prostoru a zmínek na sítích... aspoň v naší bublině. Jinak to je na kampaň myslím málo a o produktu to nic moc neříká.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
Taxikáři to chtěli Uberu natřít. Tak se zamysleli. Každý sám ve svém passatu, superbu nebo milionové octavii. Ještě před 15 lety, když se švestky nebály brát, tak by se sjeli v nonstop herně a u patnáctého piva by to vymysleli. Společně. Ale dnes je jiná doba. Chlastat za volantem se už vážně nevyplácí a ještě do toho ten Uber. Jedno je jasný, žádnou zlodějskou agenturu nepotřebujou – za ty roky převezli už leckoho a klidně si troufnou na samotného Chárona. „Co takhle mu šoupnout do bárky taxametr? Mít tak desátek z každé mrtvoly!“ pomyslel si Jarda Bolt, když se soukal do svýho Venta. „Sakra, ten volant je každej den blíž k sedačce!“ Ale dost snění, hezky zpátky do tohodle hnusnýho digitálního světa. Zpět na štafl, za volant, do zácpy. Zácpa! Konečně nápad! Uděláme stávku! Naráz zachrčelo v pásmu 27MHz ve všech poctivejch analogovejch vysílačkách. Kluci byli nápadem nadšení. Stejně furt někde trčej a teď to bude mít konečně vyšší cíl! A tak udělali stávku a ta udělala reklamu komu? Uberu. A podobné je to s Boltem. Ty taky nepotřebují agenturu a tak si sami udělali reklamu. A komu? Ano, zase Uberu... (Slovo „paní“ je na outdooru nečitelné, takže to vypadá, že Uber koupil Bolt.)
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Usain Bolt je tváří Ubru. Ne, počkat... Bolt se nechá vozit Ubrem. Vlastně, paní Ubrová se nechala svést Boltem. Nebo je Bolt řidič paní Uber? Tady se o prvoplánovosti opravdu mluvit nedá. Vlastně mě ta spousta možností baví, ale záměr to nebyl. Snad Bolt tato jízda pro Uber nevyjde moc draho.
Ivan Peterka (Peppermint)
Líbí se mi, když se dva pošťuchují, protože z toho mnohdy vznikají vtipné kampaně. V tomto případě to došlo na půl cesty a pak se v tom všichni ztratili.
Michal Šoller (Cognito)
No, to je ale fakt reklamní základka.
Pavel Jechort
3. Dakar zlákal mistra etikety Špačka (41 %)
Energetický nápoj Big Shock! spustil kampaň, která má za cíl rozšířit v Česku povědomí o českých závodnících týmu Big Shock! Racing na Dakar Rallye 2020 a podpořit prodej limitované edice Big Dakar! Kampaň od agentury Socialsharks využívá odborníka na etiketu Ladislava Špačka a bude probíhat na Instagramu, YouTube a Facebooku. Celkově se Špačkem vyjde šest epizod, každé video se zaměří na jiné téma. Vznikly též speciální Stickers na Instagramu.
„Chceme překvapovat naše konzumenty a fanoušky netradiční komunikací a spoluprací se zajímavými lidmi, třeba jako je pan Špaček,“ říká marketingová ředitelka Petra Dlouhá. No, my jsme v Mark BBDO využili pana Špačka a jeho pravidla etikety už asi před deseti lety v kampani pro brambůrky Lay’s, takže o překvapování kohokoliv nemůže být úplně řeč. Přesto je to kampaň, ze které vám není trapně, zaplaťpánbů za to. Vizuál mohl být hezčí, video je fajn.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Promarněná příležitost. Špaček šlape na základě fyzického šarmu, ale rozhodně není žádný dechberoucí speaker. Na tvář nezbyl budget? Kouzlo starých pořadů o etiketě se nekoná.
Jakub Hussar (Haze)
Podle lajků a komentářů video evidentně maká. Mně osobně přijde kombinace spotřebitelské promoce, videoobsahu, ambasadorů a nové tváře kampaně jako moc. Uvidíme.
Alena Burneleit (2Fresh)
Nápad mě baví moc. Měl jsem strach, že to bude trapný. Ale to video působí příjemně a není to na sílu. Jsem zvědavej, co bude dál. Vizuál by podle mě chtěl ještě trochu péče. Montáž a pomuchlaná saka srážej pár procent dolů.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
Všechny ingredience jsou správně. Dakarské hlášky mají potenciál, Špaček taky, ale role produktu mi z výsledného koktejlu není úplně jasná.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Zas tak velký šok to není, ale nelze upřít jiný, netradiční pohled. Nicméně, nechat starý a nehodící se claim, to je jako zůstat v Rallye Dakar na půl cesty.
Ivan Peterka (Peppermint)
Jak málo stačí Čechům k radosti, stačí sem tam sprosté slovo a je to. Možná to k cílovce sedí, ale já bych chtěl víc.
Michal Šoller (Cognito)
Jistá kreativa tam je. Místy trochu rozvláčné, vlastně mi uniká spojení na produkt, ale co už.
Pavel Jechort
4. Jágr je na velkých plachtách Huawei (34 %)

Jaromír Jágr v aktuální kampani značky Huawei: vizualizace pro Prahu

Jaromír Jágr v aktuální kampani značky Huawei: vizualizace pro Brno
Populární český hokejista Jaromír Jágr opět propůjčil své jméno do reklamy čínského výrobce elektroniky Huawei, s nímž už v minulosti spolupracoval. V kampani, která startuje nedlouho poté, co spolupráci s Jágrem v souvislosti s českým hokejem oznámil německý obchodní řetězec Kaufland, hvězda nabádá, aby lidi prostřednictvím webu poskytli firmě kromě jména a emailu svůj příběh, který ta pak hodlá šířit dál. Za popsání svého příběhu Huwaei pisatelům slibuje pozvánku na motivační webinář vedený Michalem Worochem, cestovatelem a objevitelem upoutaným na vozík.
Původním autorem regionálního konceptu je agentura Havas Poland. Lokalizace videa i lokální koncept měla na starost tuzemská agentura Kindred, regionální produkci zajistilo Dynamo a o režii českého spotu se postaralo duo Mugshots. Globální kampaň pracuje s regionálním televizním spotem právě s Jágrem. Kromě televizního spotu probíhá kampaň online a v outdooru. Na to má bude na začátku příštího roku 2020 navazovat lokální kampaň na sociálních sítích.
Kdyby existovala soutěž o největší reklamní klišé - textařské, vizuální, myšlenkové –, tato kampaň pro Huawei by byla určitě jedním z horkých kandidátů. Vizuály jsou vysloveně nehezké.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Takže popořadě: Jágr kouká z okna. Lidé se trápí, pak se hecnou a dají to. Jágr kouká z okna... lidé... (ozve takové to trhání, jako když si pan Čepek cupuje košili na place v Trháku, reklamní kat vstane od počítače, odhodí cáry trička do koše a odchází do dáli) Konec.
Jakub Hussar (Haze)
LOL, to je klišé!
Alena Burneleit (2Fresh)
Viděl jsem maďarskou verzi a ta je složená jen z těch globálních záběrů a reklamního hlasu. Takže oceňuju, že si dali práci a českou verzi posunuli o kousek dál. A Jaromír Jágr tady působí celkem autenticky. To se u reklam s ním ne vždy podaří.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
Nic špatně a zároveň nic, co byste si zapamatovali. Příběhy, Jaromír, emotivní voicover a obrázky – image reklama podle klasického receptu.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Huawei po nás chce naše příběhy. Přitom se šušká, že je už dávno všechny má. Asi proto to celé vypadá jako z donucení. Jágr má pravdu, sami si to opravdu napíšeme líp.
Ivan Peterka (Peppermint)
Jardu mám rád a říká to hezky, jen jsem nepochopil, proč bych si měl koupit telefon zrovna od Huawei?
Michal Šoller (Cognito)
„Huawei, make it possible“ zní dneska trochu jako vtípek. Ale jinak, reklama celkem fajn, dává smysl ve vazbě na produkt, Jarda není zrovna typ na voiceover, ale jinak poctivě odvádí marketingovou rachotu a přetírá značku na růžovo.
Pavel Jechort
5. Outlet u letiště rozesmívá (28 %)
Outletové nákupní centrum Premium Outlet Prague Airport spustilo na podporu předvánočních i povánočních nákupů kampaň, která stojí na spotech v televizi. Těch je celkem pět a od začátku prosince 2019 do poloviny února 2020 postupně podporují nákupně silné období Vánoc a následných povánočních výprodejů. Běží na kanálech skupiny Prima.
Mediamix kampaně doplňuje rádio, online včetně sociálních sítí a instore. Kampaň připravilo karlínské uskupení agentur Kotelna 55, spoty vznikaly v produkci Boogie Films. Aktéry spotu jsou členové mladé rodiny, kteří si užívají nákupy v klidu a pohodě. Hlavním sdělením vánočního spotu bylo, že v POP lze nakoupit dárky pro všechny blízké na jednom místě. Další spoty propagují povánoční slevy a zimní výprodeje.
„Užijete si prémiové slevy a díky slevám nakoupíte dvakrát více dárků.“ Středostavovská rodina, kterou návštěva nákupního centra nutí k nekontrolovatelným záchvatům smíchu. Nuda a předvídatelnost. Esence středočešství.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Je to takové zvláštně pa-americké, mihotavý záblesk neexistujícího světa. Jestli ono už to není trochu z módy.
Jakub Hussar (Haze)
Odhaduju, že na rozpočet vlastně celkem ok.
Alena Burneleit (2Fresh)
Je to celkem hezky natočený, herecky zvládnutý. Což není samozřejmost u těchhle situací. Jinak tomu chybí nějaký hlubší zamyšlení a nápad. Říká to, co má. Ale chtělo to věnovat tomu ještě pár myšlenek a vymyslet aspoň třeba nějakej pěknej zapamatovatelnej detail.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
Když se brief stane scénářem.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Když se od vás nic nečeká, nemůžete zklamat, jen překvapit. A když nepřekvapíte, vůbec nic se nestane.
Ivan Peterka (Peppermint)
Ta holčička bez zubu je asi to jediné, co mě na kampani zaujalo.
Michal Šoller (Cognito)
Já vím, tohle natočit nějak netradičně skoro nejde, ale kdo vás nutí dělat tak moc generické věci?
Pavel Jechort
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

AMI Digital Index 2023: Češi tráví na sítích míň času než loni. Prudce přibývá dlouhých videí

SPM Media konsoliduje svá mediální aktiva, jedná i o Hrotu
