Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Nový Plus má přes den stát na živém proudu

Veřejnoprávní Český rozhlas převede 2. listopadu stanici Plus jako svůj čtvrtý okruh na VKV a program rozšíří na celý den. Mohl by se stát třetí nejposlouchanější stanicí rozhlasu.

Alexandr Pícha. Foto: Český rozhlas

Novou podobu Plus má na starosti bývalý šéf Radiožurnálu Alexandr Pícha. Foto: Český rozhlas

V pondělí 2. listopadu by se měl řádně v pásmu FM na VKV ozvat Český rozhlas Plus v nové podobě s celodenním programem. Stanice mluveného slova bez hudby se sem přesune z dosavadního uspořádání kombinujícího střední vlny i vysílání přes digitální sítě a internet. Zprvu by se měl dostat k 55 % lidí v Česku (hlavně v Praze, Brně, Ostravě a okolí), později až k 80 %. Rozhlas kvůli nové podobě stanice nechal upravit zákon, aby právě mohla na VKV, a pár měsíců před přeformátováním šéfredaktora (místo odcházejícího Daniela Rause nastupuje 1. srpna do čela Plusu Alexandr Pícha, někdejší dlouholetý šéf Radiožurnálu).

Poprvé se vedení rozhlasu vyjádřilo k tomu, proč sáhlo ke střídání ve čele Plusu, byť citovat lze jen nepřímo, ze zápisu neveřejné schůze předsednictva rozhlasové rady: „[generální ředitel Peter] Duhan odpověděl, že s Danielem Rausem na pozici šéfredaktora již nepočítá, tuto situaci vedení řešilo dlouhodobě, nebylo spokojeno s prací šéfredaktora, po lidské stránce si ho velice váží, ale ve vedení budoucí celoplošné stanice by si Peter Duhan představoval někoho razantnějšího a rozhodnějšího. Nabídl mu vedení tvůrčí skupiny publicistiky, to Daniel Raus odmítl a k 31. červenci z Českého rozhlasu po deseti letech odchází. Výběr nového uchazeče na jeho místo ještě není ukončen.“

Rozhlas chce najmout nové lidi

Nový program Český rozhlas nazývá stanicí analytické publicistiky a zpravodajství a za hlavní obsahové segmenty stanovil politiku, ekonomiku, vědu a společnost. „Rozhlas by rád rozšířil řady svých analytiků v oborech politiky, ekonomiky, práva a Evropské unie. Tendry budou vypsány v nejbližší dny,“ prohlásil dnes před Radou Českého rozhlasu náměstek generálního ředitele veřejnoprávního rádia René Zavoral. „Kvůli živému vysílání musí stoprocentně dojít k nárůstu počtu moderátorů i editorů. Tak do 20 pozic,“ odhadl. Zpravodajství má jít na Plus každou půlhodinu – v celou 8 minut, v půl pak 3 minuty, každá z relací bude následovaná počasím a dopravním zpravodajstvím.

Obohacení programu stanice Plus bude v rozpočtu na příští rok podle náměstka Zavorala představovat zhruba 20 milionů Kč. 

Živě přes den i přes víkend

„Od 6 do 18 hodin by měl být program kompletně proudový, má jít o živý proud, do něhož budou zapuštěny pořady jako Jeden na jednoho, Pro a proti, Leonardo či Zaostřeno,“ přiblížil radním náměstek Zavoral. Po 18. hodině by se měly stejně jako na Radiožurnálu vysílat Hlavní zprávy. „Rozhlas má mít jednu hlavní, společnou sebevědomou zpravodajskou relaci dne,“ míní Zavoral. Až po nich půjdou Názory a argumenty, jež nyní Plus dává od 18.00. Na Plus z Radiožurnálu přejde pořad 60 minut vysílaný od 21 hodin. Hodina od 21 do 22 hodin by tak měla být taky živá. „Proudové vysílání bychom rádi zavedli v části soboty a také v neděli podvečer, kdy se řidiči vracejí auty domů a poslech by mohl být vyšší,“ podotkl náměstek.

Systém dvou moderátorů

Vzorem pro novou podobu stanice mluveného slova byly podle Zavorala stanice P1 v Dánsku, britská BBC a americké National Public Radio (NPR). Z nich si Plus chce vzít čtyři přístupy – střídání „tvrdých“ a měkkých témat“, maximální délku jednotlivých segmentů 4 minuty, systém dvou moderátorů a prostor pro úsměv a odlehčení.

Část publika může přejít z Radiožurnálu

Potenciální skupinou nového Plus je až 580.000 lidí, většina 65 % z nich jsou muži, hlavně vysokoškoláci, převážně přitom půjde o stávající posluchače některé jiné stanice Českého rozhlasu. Rádio to odhaduje na základě rozličných výzkumů. Reálný potenciál poslechovosti je 60 až 80.000 lidí denně, respektive 100 až 150.000 týdně. Náměstek Zavoral přitom podle interních čísel odhaduje, že z Radiožurnálu může na nový Plus odejít 10 až 15 % posluchačů, kteří ho poslouchají především kvůli zpravodajství a odmítají hudbu.

I pro bývalé posluchače BBC

Sáhnout si Plus bude chtít i na publikum konkurenčního soukromého rádia Zet koncernu Lagardere (vysílá i Frekvenci 1, Evropu 2 či Bonton). „Je tu slušný potenciál oslovit lidi, kteří byli zvyklí poslouchat mluvené slovo na vlnách české BBC. Těmto lidem se budeme chtít přiblížit,“ prohlásil náměstek Zavoral. Vychází z průzkumu poslechovosti, který ukazuje, že nejposlouchanější je rádio Zet v časech, kdy vysílá angličtinu o BBC, naopak ztrácí hlavně při nejposlouchanějších relacích konkurenčního Plusu, konkrétně při jeho ranním vysílání mezi 6. a 10. hodinou a pak vpodvečer po 18. hodině půlhodinové, respektive o víkendu hodinové Názory a argumenty. „Pohráváme si i s myšlenkou zařadit do vysílání i angličtinu, možná se obrátíme na BBC World Service,“ připouští René Zavoral.