Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Nudná pojišťovna, která mě pokaždé dojme skoro k slzám

Pojišťovna, která přináší slzy. Slzy štěstí, přátelé.

Dneska budu hodnej kluk. Nabízím odlehčený formát, ve kterém ovšem bude i nějaké to srdíčko, že. Vlastně bych to na tom asi celé postavil. Je 7.40 ráno, na které jsem psaní tohoto textu odložil ze včerejšího večera, kdy jsem trochu žil.

Tak to chodí.

Pustil jsem si Katy B., aby mi holka udělala náladičku. Ona to umí. Jednak proto, že má krásnej hlas a krom toho má neodolatelnej look „holky od vedle“. Jako už poněkolikáté v poslední době zjišťuju, že to není všechno. Nicméně tedy Katy B.

Tak teď. Už asi deset nebo kolik let strašně obdivuju slogan pojišťovny Kooperativa. Nejdřív musím říci, že jsem včera večer v posteli promýšlel úvod článku a název „Kooperativa“ je příšerný. Nikdy jsem si to neuvědomil, protože ten název vždy provázel slogan, který má potenciál kdykoliv mě dojmout.

Pokud vás zajímá, proč je název příšerný, tak tady je, nač jsem si včera přišel:

  • vychází ze slova „kooperace“, které není ani sexy, ani hezké, ani nic.
  • slovo „kooperovat“ používat je poněkud kožené
  • slovo nespadá do základní slovní zásoby, kterou používáme v mluvené češtině
  • kdo to slovo používá, je divnej, je to formální výraz
  • nemá imaginativní potenciál
  • nemá motivační potenciál ani pozitivní konotaci
  • věcně, popisně označuje proces spolupráce
  • logo, byť v posledním tuningu myslím od Lumíra Kajnara, připomíná takovou tu věc, kterou házel Batman
  • co je v logu, není pro mě na první pohled čitelné a nic ve mně nevzbuzuje
  • emocionální nebo lidský faktor nula

Zdálo by se to jako totální poprava identity pojišťovny. Podívejme se teď ovšem na slogan, který co pamatuju, banka snad nikdy nezměnila. Trochu to mění situaci.

Kooperativa. Pojišťovna pro život jaký je.

Genialita sloganu spočívá v obratu „jaký je“. Co v něm vidím já?

  • vidím v něm svůj život a všechny vrcholy a hlavně propady
  • vidím tichého partnera, který nehodnotí, protože ví stejně jako já, že i tohle k životu patří
  • uvědomuju si, že takhle ten slogan vnímá - vzhledem k jeho univerzalitě - úplně každý
  • žijem různé životy. Mám řadu přátel, kteří jsou velmi úspěšní, ale udržuju kontakt i s lidmi, kteří jsou řadu let, co je znám, na dně. Slogan funguje pro všechny z nás.
  • ať jste, jací jste, je to prostě váš život. My se budeme snažit připravit co, co nejlíp umíme, tedy pojišťovací produkt, a nikdy nebudeme, byť jen jednou otázkou, zasahovat do vašeho soukromí

Slogan má pět slov, jedním z nich je slovo „pojišťovna“, které je utilitární a netvoří význam sloganu. Všechny body, které jsem popsal, dosahují účinku díky zbylým čtyřem slovům.

Reklama Kooperativy v Praze

A tady se můžete podívat, jak funguje genialita tohoto sloganu ve spojení s krásným nápadem „malíři písma se trochu sekli“. No není to sladké? Když jsem to fotil, požádal jsem člověka bez domova, zdali by si nemohl přesednout. Slogan krásně zahrál i pro něj. Nějak se to celé spojilo v jedné situaci života, jaký je. Tak jsem se konečně po x letech odhodlal o tom napsat.

Jinak pokud vám připadá, že tento text má nízký emocionální faktor blízký nule, protože jde právě o pojišťovnu, doporučuji nad sloganem chvilku přemýšlet, opět v milé společnosti Katy B.