„O čem sní auta.“ Efecta od Scholz & Friends vítězí

Na nová paliva od Benziny slyší motoristé i kreativci, Reklamní katovně vévodí. Další série silných příběhů z produkce Delloite ani roztomilá zvířátka z Troji nijak zvlášť nenadchla.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 15. týden 2017

  1. Scholz & Friends: Efecta - Čistí motor efektivně (46 %)
    značka: Efecta klient: Benzina, Unipetrol
  2. Dynamo Design: Příběh florbalového míčku - MS 2018 (39 %)
    značka: Mistrovství světa ve florbale 2018, klient: Český florbal
  3. Symbio: U Sazkamobilu si zvyknete vybírat (32 %)
    značka, klient: Sazka Mobil
  4. Děláme věci, které mají význam (30 %)
    značka, klient: Delloite ČR
  5. Vít Kahle: ZOO Praha (29 %)
    značka, klient: ZOO Praha

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Sen každého motoristy (46 %)

Benzina uvedla na trh nová paliva Efecta 95 a Efecta Diesel a k nim spustila také kampaň, která běží od začátku dubna. Kampaň probíhá v televizi, rádiu, v outdooru i online a doplňuje ji rovněž komunikace přímo na čerpacích stanicích. Kreativu pro Benzinu vytvořili Scholz & Friends, do výběru názvu nových paliv pak byli zapojeni i samotní spotřebitelé.

Skvělá textařina, dobrý výsledek, ale minus body za omyvatelné záběry. Ale consumer’s insight - aspoň ten můj - objeven a tetelí se.
Vilém Rubeš

No, je to leštič. Hezká hudba, citlivý voiceover Alexeje Pyška, vhodně zvolená kadence záběrů a vkusné sdělení. Trkly mě akorát slabší rendery útrob motoru, ale to v Čechách umí cca půl člověka, takže celkově zdařilý, respekt.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Asi je to všechno správně, ale já už jsem prostě na zpomalený záběry s piánovým podkresem alergickej.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Oceňuju relativně vysoko nasazenou formu, ale obsah je proti ní hrozně plytkej. Takže ve výsledku jsou to hezký obrázky s blbým voiceoverem.
Martin Svetlík (Mustard)

Glorifikace automobilismu, futurismus v reklamě. Aby byl zážitek ještě dokonalejší, rozbil bych obraz a vytvořil z něj protipól poetickému voiceoveru. Ale to by už nebyla reklama. Takhle konstatuji, že je to můj vítěz týdne.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Strašne sa mi páči ten nápad, od ktorého sa to celé odvíja: o čom snívajú autá? Video je natočené krásne a funguje i napriek nenápaditému voiceoveru. Vôbec mi nevadilo, že sa nakoniec image preklopí v tvrdú produktovku.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Dlouhý spot, který připomíná spoustu jiných - proč, snaha hudbou šponovat emoce - ale proč, na konci efektivní čistění motoru, proboha proč? Celé to nedrží pohromadě, za mne palec dolů.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

53 vteřin, než se dostaneme k věci. To je delší, než byl můj první sex. Kdyby mi radši řekli něco o tom, jak to ten motor čistí.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

2. V hlavní roli florbalový míček (39 %)

Vizuál k MS ve florbale 2018

Vizuál k MS ve florbale 2018

V prosinci příštího roku proběhne v ČR Mistrovství světa ve florbale a hostit ho bude Český florbal. Identita celé akce je vystavěna na příbězích, které „napsal“ florbalový míček. Na kampani se studiem Dynamo design spolupracoval i Alan Záruba, někdější kreativní ředitel tv Nova. Hlavní tváří vizuálů se stal Matěj Jendrišák, autor gólu, který vynesl Česku prozatím poslední medailu z mistrovství světa.

„Mistrovství světa bude asi největší sportovní akcí příštího roku. Význam florbalového šampionátu jsme chtěli podpořit hlavně výrazným a jednoznačně rozpoznatelným vizuálním stylem. Cílem bylo vytvořit živou a vizuálně atraktivní identitu obsahující významné historické momenty. Ty jsou schematicky zaznamenané formou trajektorie míčku v barvách odkazujících na národní barevnost,„říká o kampani tým Dynamo design.

‘Vřava místo hudby.‘ (A.A.Ždanov)
Vilém Rubeš

Ten míček je snad až příliš podbízivej a ukecanej. Vizuál s trajektorií má nápad, ale chtělo by to dotáhnout formu.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Vizuály jsou docela hezký, ale ten spot neni žádnej gól.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Budeme dělat, že to video k tomu nepatří, jo? Jinak vizuální identita samotná je naprosto brilantní. Má to nápad, emoce, příběh - všechno v pár výraznejch linkách. Já jsem teda jako fakt nadšenej!
Martin Svetlík (Mustard)

Elektronická tužka vzor 2017. Z designového hlediska je to fajn, ale ještě bych si trochu pohrál s tím mluvícím míčkem. Z toho by se dalo dostat víc.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Princíp‚ urobme z objektu nášho záujmu art directora‘ už tu párkrát bol. Je to chytré, ale vyžaduje to dostatočné vysvetlenie, ktoré spleti čiar dodá význam. V tomto prípade je vysvetľujúce video ťažkopádne, úvod by si zaslúžil úplne odstrihnúť. Celý vizuálny štýl je ale pekný a moderný, dávam lajk.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Jaké asi bylo zadání? Exekuce jasně počítá s poučenou cílovkou, jinak to úplně fungovat nebude. Ale na poučenou a ve florbalu aktivní cílovku je to možná jako s kanonem na vrabce.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

‘V našem prvním konkrétním zobrazení pak vypráví míček příběh gólu, který přinesl doposud poslední českou medaili na mistrovství světa.‘ Doufám, že vedle CLV bude autor stát a vysvětlovat tuhle ideu.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

3. Sazkamobil má odměnu pro každého (32 %)

Virtuální operátot Sazkamobil zahajuje na českém trh kampaň na podporu nových, vylepšených odměn za dobití. Třemi televizními spoty cílí jak na mladou, tak i starší cílovou skupinu. „Celý koncept je postaven především na zákazníkově volné ruce při výběru odměny za dobití kreditu. Snažili jsme se naše bonusy zasadit do konkrétních situací v běžném životě, které navíc prezentujeme neotřelým a humorným způsobem,“ říká Petra Farkašová, marketingová manažerka SAZKAmobilu.

Kreativa i produkce kampaně pochází od agentury Symbio. Kromě televizních obrazovek bude komunikace probíhat také v onlinu a na sociálních sítích.

Staří hrají mladým.
Vilém Rubeš

Je to funky, ale taky trapný. Co si vybrat? A za odměnu... už radši neřeknu nic!
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Degen jde na nákup k druhýmu degenovi. Co z toho může vzniknout, než degenskej spot.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

To copy možná mělo bejt‚ ‚U SAZKAmobilu si zvyknete na odměny‘, ale jinak jo. I když mě to osobně moc nebaví, tak aspoň vím, co se chtělo říct. A to není málo!
Martin Svetlík (Mustard)

Je to příjemně nablblá reklama. Asi jako vysokoškolačka po pěti fernetech. Prostě, i když by mohla, nezahlcuje vás žádnejma intelektuálníma vtipama, ale místo toho je jenom zábavná.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Já říkal, že to bude jenom horší.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

4. Delloite vypráví (30 %)

Řádová sestra Angelika v kampani Delloite

Řádová sestra Angelika v kampani Delloite

Auditorská společnost Delloite zahájila novou kampaň s názvem „Děláme věci, které mají význam“. Vzniklo celkem 8 videí, v nichž se představuje 8 osobností, jež svou činností přispívají k rozvoji společnosti. V kampani se objevují chirurg Tomáš Šebek, IT expertka Barbora Bühnová, řádová sestra Angelika, zakladatelka Designbloku Jana Zielenski, monsignore Josef Suchár, mecenáš a šlechtic Constantine Kinský, umělec Tomáš Töpfer či podnikatel Zdeněk Frolík. V rámci projektu vznikla také samostatná microsite

Součástí projektu je i soutěž „Příběhy o věcech, které mají význam“. Ve dvaceti větách tak může kdokoliv napsat příběh o tom, na čem podle něj záleží, ať už se jedná o něco, co dělá on sám, nebo chce upozornit na aktivitu někoho ze svého okolí.

Asi je to i hezký, ale osm a půl minuty? Jaká je video varianta známého ‚tl;dr‘?
Vilém Rubeš

Je to straaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaašně ukecaný. Pan doktor je samozřejmě pašák a má můj respekt, ale do konce jsem to dokoukal jen s krajním vypětím sil. Slušela by tomu jedna minuta, maximálně dvě. Ale více než osm minut placatého monologu ojíněného uspávající výtahovou hudbou? Proč?
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Třeba to mysleli i dobře, ale dokoukat se to prostě nedá. Navíc osobně úplně nemusím, když si velký firmy žehlej karmu takovýmhle veřejným dobráctvím.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Jako možná to není blbý... Ale to se nikdo nedozví, protože to prostě nejde ukoukat.
Martin Svetlík (Mustard)

Z prvních záběrů jsem byl nadšen. Černobílý minimalismus. Světla pomálu. Fajn. Jenže ta křivka nadšení mi šla dolů docela rychle. Ten vyzdvihovaný příběh není tak silný, aby ho dokázal odehrát jeden člověk. Alespoň sparingpartnera by to chtělo. Občas odlehčit, třeba se zeptat, jak se dneska kráčí Prahou.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Tohto roku sa nám roztrhne vrece s hlbokými kampaňami o dôležitých ľuďoch. Je ťažké ich kritizovať, pretože to môže vyzerať ako kritika tých INŠPIRATÍVNYCH ľudských osudov, ktoré ukazujú. Ale raz darmo, táto variácia na 13. komnatu ma nebavila ani dosť na to, aby som dopozeral video o človeku, ktorého poznám a viem, že z neho energia, príhody a nápady sršia.
Tomáš Hrábek (Symbio)

‘Mám rád příběhy, mám hrozně rád příběhy, mám rád tým, se kterým můžu ten příběh žít, mám rád náhody, ty příběhy provázejí.‘ Dál jsem to nedokoukal. Ten člověk je rozhodně ctihodný. Opravdu si ho vážím a je skvělé, že takové osobnosti mezi sebou máme. Ale je evidentní, že Česku zoufale chybí střihači. A kreativci, kteří jsou schopní vymyslet nějaký ten... příběh. Třeba takový, který bude mít vztah k Deloitte.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

5. Zvířata zvou do ZOO (29 %)

ZOO Prahaua

Vydry v nové kampani ZOO Praha

Vydry v nové kampani ZOO Praha

Do nového stylu komunikace se pouští také pražská ZOO, stojí na aktraktivních, neupravených fotkách chovaných zvířat a plánuje jej využívat dlouhodobě. Kreativu a námět kampaně vytvořil ředitel marketingu Zoo Praha Vít Kahle, fotografie pochází od Petra Hamerníka, případně z archivu Zoo Praha.

V dubnu uvedla ZOO Praha v rámci kampaně osm nových motivů. Díky mediálnímu partnerství s euroAWK se objevují na 80 billboardech a 80 citylightech. Na billboardy se mohou dostat rovněž snímky návštěvníků. Jejich fotografie plánuje ZOO vystavovat na speciálním webovém portálu, kde bude moci veřejnost vybírat ty nejlepší. Nejúspěšnější pak budou odbornou komisí posouzeny a použity v kampani.

‘Vyfoťte se se zviřátkem, nejlépe se lefem!‘(to snad měl v nabídce i Louis Daguerre)
Vilém Rubeš

Neupravené fotky? Zvláštní, ty výjevy ve mě vzbuzují úplně opačný pocit (hlavně tedy ta žirafa). ZOO Praha už zažila lepší kampaně, na tuhle se dlouho vzpomínat nebude. Možná by napříště stálo za to, přizvat si na pomoc někoho zvenčí.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Pražská ZOO představila nový styl komunikace: fotky zvířat. Koho by to napadlo.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Tohle je skoro na facku - ne snad ta kampaň, ta je úplně v pohodě, ale ta absolutní rezignace na jakýkoliv budování značky. Myslím, že čtvrtá nejlepší ZOO na světě by si zasloužila víc.
Martin Svetlík (Mustard)

Zvířátka jsou roztomilá, chlupatá, barevná i rozverná, ale chybí jim jenom jediná věc. Koncept.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Chvíľu mi trvalo pochopiť, že ZOO dá na billboardy fotky návštevníkov, a nie fotky návštevníkov! Toto je povestná varianta 0 bez väčšej pridanej hodnoty, kde autorstvo fotky docení asi len samotný autor. V kontexte minulých kampaní šeď.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Líbí se mi možnost, že by návštěvníci mohli v OOH vidět svou fotku. To by mohlo být hodně zajímavé. Cením si relativní čistoty použitých vizuálů. Dovedla bych si představit zábavnější fonty a hlavně zábavnější momenty se zvířátky - tohle úplně moc emocí neprobouzí. Chtěla bych se rozplývat nad nějakou roztomilou či nečekanou akcí nebo interakcí.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Můj nepříliš odvážný typ na vítěze týdne. Rada čtenáři katovny: Nescrollujte na další reklamy. Nestojí to za to.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.