Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

O mladé talenty soupeří agentury se startupy

Nábor a udržení kvalitních talentů je velkým tématem jak pro marketéry, tak pro agentury.

Pravda o kočkách a psech

„Naše odvětví neláká nové zajímavé talenty. Vypadá to, jako bychom stále lovili ve stejném rybníce. Je práce v reklamní agentuře pro absolventy stále přitažlivá a sexy?“ ptají se marketingoví ředitelé v jedenáctém díle seriálu o vztahu agentur a marketingových oddělení.

Nábor a udržení kvalitních talentů je velkým tématem a zároveň výzvou jak pro marketéry, tak pro agentury. Reklamní agentury v současnosti soupeří o nejlepší talenty s atraktivními startupy a hledají nové cesty, jak udržet své zaměstnance zapojené a oceněné. Investice do tréninku a posilování kompetencí, včasný nábor a širší zaměření na genderovou a kulturní diverzitu jsou skutečné příležitosti, jak si agenturní spektrum talentů udržet a posílit.

Mark Cichon

Mark Cichon

Čtěte finální, jedenáctý díl unikátní studie o vztahu marketingových oddělení a jejich agentur.

Co říkají marketéři

Co na to marketéři

Agentury jsou schopné si udržet seniorní lidi, obzvláště pokud mohou nabídnout práci na zajímavých klientech. Výzva, kterou agentury od marketérů pociťují, je jak získat mladé talenty a komunikovat atraktivní zaměstnaneckou nabídku směrem k vybíravým, náročným, ale talentovaným milleniálům.

Talent by byl, ale kde je rozmanitost?

Většina marketérů si všímá schopných a talentovaných mladých zaměstnanců během své spolupráce s agenturami, ale současně připouštějí, že množství talentů je omezené.

Marketéři si opravdu cení toho, že největší agentury na trhu stále zaměstnávají nejlepší kreativní ředitele a idea makery, a to je něco, o co mají stále zájem. Dále uznávají, že se agenturám dobře daří si své nejlepší lidi udržet. Nicméně spousta mladých talentů se přesouvá do malých, specializovaných agentur. Výměna lidí na nižších pozicích je poměrně velká.

Stále to také vypadá, že agenturám chybí diverzita: muži / ženy / menšiny / kulturně rozdílné skupiny. Marketéři pracující v mezinárodních společnostech si nemohou nevšimnout rozdílu mezi složením zaměstnanců jejich firem v porovnání s agenturami.

Naše doporučení tedy zní: podívejte se po schopných talentovaných lidech za hranicemi. V marketingu je to běžná praxe, která se velmi osvědčila.

Co na to agentury

Co říkají agentury

Trénink a rozvoj zaměstnanců byl vždy klíčovým rozdílem mezi agenturami a marketingovými odděleními firem. Agentury o tom mluví hodně, ale ve skutečnosti investují do svých lidí málo, zatímco jejich klienti aktivně rozvíjejí praktické a manažerské kompetence svých zaměstnanců. To vytváří jednoznačnou příležitost k budování reputace agentur, které podporují osobní i profesionální rozvoj svých zaměstnanců. Pro mnoho lidí z agentur je to po výplatě druhá nejdůležitější věc, podle které si vybírají zaměstnavatele. 

Reklama už není tak sexy, jak bývala

Ti nejtalentovanější jedinci dnes dávají přednost startupům a mají silného podnikatelského ducha. Pro agentury je tudíž stále těžší tyto talenty nalákat. Reklamní agentury už nejsou považovány za sexy obor, jako tomu bylo před patnácti lety. Mimo jiné spousta agenturních manažerů je přesvědčena, že dnešní absolventi se soustředí pouze na pracovní benefity a nejsou příliš ochotni pracovat tolik hodin, kolik se po nich vyžaduje, a obecně pracovat tvrdě. Existuje velký nesoulad mezi očekáváními na obou stranách.

Pokud vaše agentura zastupuje renomované klienty a odvádí pro ně kvalitní práci, může to být velice přínosné při hledání nových zaměstnanců, hlavně z kreativních oborů.

Pro ty, co už nějaký ten rok v oboru pracují, je nejsilnější motivací jednoznačně adekvátní ohodnocení, finanční jistota a stabilita – to je často mnohem důležitější než pověst agentury. Ti nejschopnější jsou často štědře finančně ohodnoceni, jelikož agentury dělají, co mohou, aby si své zaměstnance na vyšších pozicích udržely.

Nedostatek diverzity je skutečností, nicméně víc a víc agentur se snaží lákat do svých týmů talenty z jiných zemí, především pak z Itálie a Španělska.

 

Tři tipy co s tím

Začněte odspoda

Každý marketér ví, že proces náboru nových zaměstnanců začíná ještě před pohovorem. Jinými slovy na univerzitách a dalších vzdělávacích zařízeních. Tyto instituce pravidelně pořádají dny zaměstnavatelů, které jsou pro ty nejlepší organizace a firmy prioritou. Tyto dny jsou také skvělou příležitostí k tomu, diskutovat o výhodách (je jich mnoho) práce v komunikační agentuře. V neposlední řadě nabízí způsob, jak konkurovat tradičním lovcům hlav, bažících po těch největších talentech.

Dívejte se okolo sebe

Spousta agentur, se kterými jsem mluvil, udělalo z diverzifikace klíčovou prioritu a také se jim to vyplácí. V zemích jižní Evropy, jako je Itálie nebo Španělsko, můžeme najít talentované zaměstnance, hlavně co se týče kreativních či digitálních oborů. Nejenom že diverzifikace přináší svěží vítr, ale také pomáhá rozšiřovat obzory svázané s tím, kde žijeme. Je to také mnohem zábavnější a vděčnější zkušenost, když se spojí nadané hlavy z různých zemí dohromady.

Investujte do profesního rozvoje lidí

Když porovnám svůj život na straně agentury a na straně klienta, do očí bijícím rozdílem je úsilí, které organizace věnují rozvoji svých zaměstnanců. To se netýká pouze funkčních tréninků, ale hlavně investování času a peněz do hledání skutečného talentu svých lidí a identifikace oblastí pro jejich další rozvoj. Ano, zdroje jsou na agenturní straně omezené, ale, prosím, zařaďte to mezi své priority, je to jeden z nejlepších nástrojů na udržení vašich klíčových lidí.

Chcete-li se o studii dozvědět víc, kontaktujte autora na marklcichon@gmail.com.