Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

O2 Media pomáhá digitalizovat retail

V projektu Digitalizujeme retail nabízí O2 chytrá řešení pro různá odvětví maloobchodu.

Prezentace O2 Media na únorovém Retail Summitu

Prezentace O2 Media na únorovém Retail Summitu

Také vám už začalo chybět vyrážení do společnosti a obcházení konferencí? Pojďme si v této těžké době, kdy jsme nuceni trávit celé dny doma, připomenout, jaké to bylo vyrazit ven a účastnit se velkých a krásných eventů, mezi které patřila i největší výroční konference o maloobchodě v Česku pod názvem Retail Summit.

Letošní 26. ročník Retail Summitu se konal od 3. do 5. února pod střechami pražského Clarion Congress Hotelu. Na téma Nový maloobchodní ekosystém promluvilo 127 řečníků, které si přišlo poslechnout publikum složené z víc než tisícovky účastníků. Jednotlivé přednášky a workshopy se po dobu tří dnů snažily postupně představit digitální transformaci obchodu, logistiky a výroby spotřebního zboží, nové typy konkurence a kooperace nebo rostoucí zájem o udržitelnost.

Na pomoc s digitalizací retailu se letos zaměřila například společnost O2 Czech Republic. Ta po celou dobu konání Retail Summitu předváděla u své expozice reálné ukázky technologií, které pomáhají při tvorbě lepších rozhodnutí, kterými mohou být volba správného místa pro otevření nové prodejny nebo způsoby, kterými lze získat nové zákazníky, popřípadě lépe komunikovat s těmi stávajícími.

O2 se v rámci digitalizace retailu ovšem neomezila pouze na Retail Summit. V rámci svého projektu Digitalizujeme retail nabízí chytrá řešení digitalizace pro konkrétní odvětví retailu. Na webu Digitalizujemeretail.cz inspiruje své klienty, jak získat nové zákazníky, vytvořit pro ně lepší zážitek na prodejně nebo jak optimalizovat interní procesy prostřednictvím řešení právě od O2. Věří totiž, že digitalizace už není jen náskokem před konkurencí, nýbrž srovnáním kroku s těmi, kteří se do ní pustili dřív. Digitalizace je výzva. Ale stojí za to.

V rámci digitalizace může pomoci i jednotka O2 Media, která nabízí chytré online reklamní kampaně či geolokační analýzy.

Proměňte kolemjdoucí ve své zákazníky

Když jsou vaší cílovkou všichni, necílíte na nikoho. Zbytečně utrácíte a možná i trochu vadíte těm, koho vaše nabídky nezajímají. Víte, že dnes můžete poslat reklamní SMS všem, kteří procházejí okolo vaší prodejny se sportovním oblečením a zároveň je baví sport? Cílení, které stojí na big datech od O2 a jejich analýze, umožňují perfektně zaměřit vaši komunikaci na lidi, které zajímáte a kteří jsou zároveň zajímaví pro vás.

Možná už se vám to stalo - přemýšlíte o nákupu běžeckých bot, hledáte na internetu, odoláváte usilovnému remarketingu navštívených e-shopů a zrovna ve chvíli, kdy jdete okolo obchodu se sportovním oblečením, vám v kapse cinkne SMS s neodolatelnou nabídkou nového modelu bot. Náhoda? Nikoliv. Jde o šikovné zacílení vhodného publika pomocí takzvané LBS (zkratka z Location Based Message).

Výběr cílové skupiny pak mají na svědomí takzvaná big data. „Každý z nás generuje denně obrovské množství dat. O své poloze, o mobilní komunikaci, aktivitě na internetu, ale třeba i při sledování televize,“ popisuje Ferdinand Kraus, head of O2 Media. „A my s nimi dokážeme pracovat. Samozřejmě pouze v případě, že máme souhlas zákazníka. Všechna data jsou navíc anonymizovaná a agregovaná. A až následně marketingově využitelná pro přesné cílení na konkrétní zákazníky.“

Konkrétně v příkladu uvedeném na začátku článku došlo ke zkombinování lokalizačních dat a dat o zájmech zákazníků. Stejně by mohl například prodejce aut oslovovat s pozvánkou na předváděcí jízdy všechny, kteří se v poslední době zajímají o koupi nového vozu a často kolem autosalonu jezdí.

Reklamní SMS v číslech

Že je zpráva zastaralý formát? Podle výzkumu, který na podzim 2018 společně realizovaly O2 Media a výzkumná agentura Data Colect, si příchozí reklamní SMS přečte 97 % lidí. Polovina z nich dokonce do 10 minut od doručení. Jde o druhý nejoblíbenější formát hned po e-mailu a zároveň o efektivní formu komunikace. Zákazníci chtějí využít 37 % zaslaných nabídek, celou třetinu jich přepošlou dál a 62 % lidí pak uvedlo, že už někdy uskutečnili nákup na základě nabídky v SMS.

Když offline SMS propojíte s online světem

V cílené komunikaci můžete jít ještě o kousek dál a s potenciálními zákazníky komunikovat intenzivněji. Jako třeba v případě kampaně O2 Media pro koupelny Siko. „V první fázi jsme zvýšili povědomí o brandu pomocí formátů, jako jsou bannery, standardní SMS a e-mailing,“ popisuje Ferdinand Kraus. Cílovou skupinou byli lidé, kteří aktuálně řešili rekonstrukci bydlení, kuchyně nebo koupelny.

„Na to plynule navázala výkonnostní kampaň, ve které jsme použili i call-me-back SMS. Když oslovený klikl na odkaz v SMS, do pár minut ho kontaktovalo naše call centrum, které zodpovědělo všechny otázky a pomohlo domluvit schůzku s obchodníkem společnosti SIKO.“ Výsledek? Plných 515 kontaktů, které aktivně řešily rekonstrukci, se kterou jim Siko mohlo pomoci.

Ráno reklama na plenky, večer na fast food

Pomocí big dat, konkrétně na základě geolokačních údajů ze sítě, je dnes možné vyhodnotit i mobilitu populace v konkrétní oblasti. Na tomto stojí spolupráce O2 Media se společností BigMedia, největším hráčem v Česku v oblasti outdoorové reklamy. „Když to zjednoduším, umíme říci, kolik lidí a jací se v konkrétní čas pohybují kolem každé jednotlivé reklamní plochy,“ líčí Kraus.

A nejde jen o klasické „papírové“ billboardy, ale i digitální reklamní plochy. Na těch je pak možné přizpůsobit reklamu podle toho, kdo kolem nich během dne prochází. „Dopoledne nabídnete akční zboží pro maminky s malými dětmi, během odpolední špičky, když jedou lidé z práce, ukážete pozvánku do nového fitka a večer budete lákat hladové studenty do blízkého rychlého občerstvení,“ popisuje možnosti cílení na těchto plochách Kraus.

Big data tak přispívají k tomu, aby komunikace směrem k zákazníkům byla maximálně efektivní. „Když dobře cílíte, nestojí vás propagace tolik peněz. A správně zacílená komunikace je zásadní i pro vztah samotného zákazníka s brandem,“ shrnuje Ferdinand Kraus.

Big data a jejich využití pro cílené kampaně jsou jen jednou z mnoha příležitostí, které O2 nabízí v oblasti digitalizace retailu. Pokud chcete vědět o digitalizaci retailu od O2 víc, navštivte web Digitalizujemeretail.cz.

Text je součástí placené spolupráce se společností O2 Media