Tradiční hodinářská značka Prim otevřela v centru Prahy nový butik. Sídlí na adrese Nekázanka 3, v ulici kolmé k nákupní třídě Na Příkopě. Nedaleko této pěší zóny chce na ploše 156 metrů čtverečních sloužit kromě tuzemských také zahraničním návštěvníkům. Prostor, který si výrobní firma Elton hodinářská pronajímá, se rekonstruoval od června, jeho podobu vytvořilo studio Scenografie a podle designéra Hynka Janů má působit jako galerie. Prim měl donedávna butik ve 4. patře obchodního domu Kotva, na nedalekém Náměstí Republiky. Protože se ale Kotva má rekonstruovat, zvolil přesun jinam. Nový butik má otevřeno denně od 9 do 20 hodin.
Prim má dva své obchody, kromě Prahy je to ještě prodejna v ostravské Nové Karolině. Dál prodává v partnerském obchodě v Brně a v síti nezávislých prodejen. „Na těch ale nestavíme, budoucností pro nás jsou monobrandové butiky,“ řekl Médiáři generální ředitel Elton hodinářské Milan Kozel. Značka Prima ročně vyrobí 600 až 700 ručně sestavovaných mechanických hodinek. „Co vyrobíme, to prodáme,“ podotkl Kozel. K tomu produkuje zhruba 1.200 až 1.500 hodinek Prim Quartz na baterii.
Tradičním odbytištěm značky Prim je tuzemský trh, v Česku se prodá kolem 95 % produkce. Zbylých 5 % vesměs jde do Japonska. „Zákazníci tam mají rádi minimalistický design, narozdíl od japonských nebo švýcarských značek,“ podotkl ředitel Milan Kozel.
Podle ředitele Kozla by letos měla Elton hodinářská dosáhnout na vyrovnané hospodaření, a to po dvou letech ve ztrátě. Ta loni činila 10 milionů Kč, přičemž tržby dosáhly 55 milionů. Letos se plánují o 8 až 10 % vyšší, tedy až kolem 60 milionů Kč. Firmu Elton hodinářská od roku 2016 vlastní skupina Czechoslovak Group rodiny Strnadových. Ta pomáhá s investicemi do výroby i do lidí. Loni činily investice desítky milionů korun, šly hlavně na nový obráběcí stroj. „Během pěti let chceme výrobu mechanických hodinek zdvojnásobit,“ řekl Médiáři ředitel Kozel.
Upozorňuje, že při náboru se firma potýká s nedostatkem vyučených hodinářů. Učiliště pro hodináře v Jihlavě, jediné v Česku, podle Kozla ročně vyškolí jenom osm až deset nových odborníků. Elton hodinářská proto poskytuje školení též sama.
Vyrobit jedny hodinky trvá jednomu pracovníku Primu zhruba jednu denní směnu. Protože je firma takto kapacitně omezená, nechystá ani masivní investice do marketingu. První reklama na primky běžela v roce 1967, dnes se výrobce soustředí na kontakt se zákazníky, respektive majiteli jejích hodinek napřímo, anebo osobně na prodejnách. V novém pražském butiku se tak pro ně mají v budoucnu konat různé akce klubového charakteru. Marketingová komunikace se i dál má zaměřovat na podlinkové aktivity, zejména na komunikace v obchodech.