Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Obchodní řetězce dají miliardy na nové prodejny, vybavení i své lidi

Přinášíme přehled, do čeho letos plánují investovat největší obchodní řetězce v Česku.

Žádný z velkých obchodních řetězců působících na českém trhu neplánuje, že by v letošním roce omezil investice do svého rozvoje. Jejich výše se u jednotlivých společností počítají ve stovkách milionů až v jednotkách miliardách korun.

Penny chce dobudovat čtvrtou stovku obchodů

Nové Penny otevřelo v pražských Holešovicích

Nové Penny otevřelo v pražských Holešovicích

Síť Penny Market tento týden otevřela dvě nové prodejny a další mají následovat během roku, přičemž minimální počet letos nově otevřených prodejen má být 10. Tím se celá síť, která už dnes představuje největší obchodní řetězec u nás, přiblíží hranici 400 provozoven. První dvě nové provozovny Penny letošního roku se nachází v pražských Holešovicích a ve středočeských Řevnicích. Prodejna v Holešovicích je podobně jako pražské pobočky v ulicích Revoluční, Terronské, Vršovické ulici a na Arbesově náměstí menšího formátu. Nachází se v Dělnické ulici a s prodejní plochou 540 metrů čtverečních je součástí kancelářského a nákupního Rosmarin Bussines Centra. „Jedná se o prodejnu s nepatrně menší prodejní plochou, než je u Penny standardem, která je však svými dispozicemi a sortimentem přizpůsobená pro potřeby městského obyvatelstva,“ komentoval otevření Mathias Mentrop, jednatel Penny Marketu. Celkem tak v rámci Prahy bude Penny fungovat už na 32 místech. Nová prodejna v Řevnicích s prodejní plochou 670 metrů čtverečních je pak další prodejnou podle nového konceptu Penny a vyrostla v místě původní provozovny.

Vedle plánované minimálně desítky nových prodejen investuje letos Penny Market do modernizace víc než 70 stávajících provozoven, což si vyžádá řádově stovky milionů korun.

Bille je miliarda na investice málo

Jednou z nových prodejen Billy se loni stala ta v Chýni

Jednou z nových prodejen Billy se loni stala ta v Chýni

Bezmála miliardu loni proinvestovala sesterská společnost Billa (Billa i Penny Market jsou součástí skupiny Rewe) a pro letošní rok plánuje tento řetězec supermarketů své investice ještě zvýšit, a to na víc než 1,5 miliardy Kč. Loňská necelá miliarda investic přitom posloužila k vybudování 10 nových provozoven, takže celkový počet přesáhl 230 poboček. Dalších 10 stávajících prodejen prošlo rozsáhlou rekonstrukcí a 13 jich bylo přestavěno v úsecích čerstvých potravin.

Letošní prostředky zamíří opět jak do otevírání nových prodejen, tak do rekonstrukce 45 stávajících, a rovněž do výstavby skladu suchých potravin v místě sídla firmy v Modleticích u Prahy. Co se týká investic do samotných prodejních ploch, velká část prostředků směřuje do moderních technologií, jako jsou samoobslužné pokladny a elektronické cenovky. Investice do nových technologii v loňském roce 2019 činily asi 200 milionů Kč. Billa dál investuje také do spolupráce se sítí čerpacích stanic Shell a letos v rámci této spolupráce otevřela v Praze už 70. prodejnu, která je součástí benzínky. Na Billu už tak lze narazit na bezmála polovině tuzemských čerpacích stanic Shell.

Albert počtvrté plošně navýšil mzdy

Albert, který v Česku začínal v roce 1991 jako Mana, loni ocenil další pracovníky, kteří pro ně dělají už 25 let. Na pódiu personální ředitel Ctirad Nedbálek a moderátorka Jolana Voldánová

Albert, který v Česku začínal v roce 1991 jako Mana, loni ocenil další pracovníky, kteří pro ně dělají už 25 let. Na pódiu personální ředitel Ctirad Nedbálek a moderátorka Jolana Voldánová

Hlavní přímý konkurent Billy je Albert provozuje přes tři stovky obchodů. „Loni jsme otevřeli prodejny v Českém Těšíně, Havířově a na Barrandově v Praze. A hledáme nové vhodné lokality i pro letošní rok, a zároveň máme v plánu otevírat nové prodejny i letos,“ říká Jiří Mareček, tiskový mluvčí Albertu. Kromě rozšiřování sítě se Albert soustředí i na rekonstrukce: „Masivními miliardovými investicemi v uplynulých třech letech jsme už remodelovali téměř polovinu celé naší sítě obchodů. Konkrétně loni jsme představili 50 zrekonstruovaných supermarketů. Investice do rekonstrukce prodejen si vyžádala více než miliardu. I v roce 2020 budeme v inovacích a modernizaci obchodů pokračovat podobným tempem a investice do renovací obchodů, sortimentu a zlepšení nákupního prostředí bude opět v řádu jednotek miliard korun,“ potvrzuje Mareček.

Zároveň upozorňuje, že kromě investic do samotných prodejen značné investice míří také do lidských zdrojů. „Od 1. ledna 2020 jsme opět navýšili mzdy provozních zaměstnanců v prodejnách v průměru o 9 %, každý provozní zaměstnanec má garantované navýšení minimálně o 5 %. Tato investice do mezd v Albertu je čtvrtou velkou vlnou ročního navyšování a v celkovém součtu se mzdy od konce roku 2016 navýšily v průměru o 59 %. To představuje miliardové investice, které se přenáší do dalších let,“ říká mluvčí Mareček.

Třetí oblast investic pak představují prostředky vyčleněné do technologií. Investice do pokladních systémů a informačních technologií. Loni dokončená výměna pokladen i infrastruktury IT ve všech prodejnách si celkově vyžádala více než 300 milionů. „Co se týká roku 2020, dál se soustředíme na automatizace a robotizace objednávkových systémů, příjmů v logistice, fakturačních systémů, vyhodnocování zpětné vazby zákazníků a další práce s velkými balíky dat, mnohdy za použití umělé inteligence a algoritmů strojového učení,“ dodává Mareček.

Lidl investuje na všech frontách

První letos nově otevřený Lidl je v novém OC Opatovská v Praze

První letos nově otevřený Lidl je v novém OC Opatovská v Praze

Nemalé investice má za sebou Lidl. Ten v současnosti provozuje síť 254 prodejen, přičemž v uplynulém roce otevřel 12 nových poboček, z toho sedm v Praze, a zahájil výstavbu dalších šesti, které otevře v průběhu letoška. „Kromě toho jsme dokončili nebo zahájili výstavbu devíti prodejen nové generace na místě původních, už nevyhovujících budov. Zahájili jsme také výstavbu největšího logistického centra naší společnosti v Česku, a to v Buštěhradu u Kladna,“ informovala Zuzana Holá, tisková mluvčí Lidlu, a zároveň připomněla, že už během ledna a února otevřou dvě nové prodejny v Praze. „První bude otevřena v Obchodním centru Opatovská na Chodově a druhá na Smíchově v ulici Stroupežnického. V průběhu roku bude následovat otevření dalších nových prodejen, a to jak v hlavním městě – například v ulici Sokolovská –, tak i v dalších městech,“ dodává Holá. Mezi těmito městy budou Brno (tam půjde o 13. prodejnu), České Budějovice (třetí tamější prodejna) nebo středočeská Unhošť. „Kromě toho budeme pokračovat v otevírání nových prodejen, které byly postaveny na místě těch stávajících. Už v lednu se zákazníci vrátí do prodejen Lidl v Liberci a ve Vyškově, v únoru pak v Písku a poté i v Benešově,“ vypočítává mluvčí.

Tak má vypadat nové logistické centrum Lidlu v Buštěhradě

Tak má vypadat nové logistické centrum Lidlu v Buštěhradě

Tak má vypadat nové logistické centrum Lidlu v Buštěhradě

Tak má vypadat nové logistické centrum Lidlu v Buštěhradě

Významnou investicí je zmíněná zahájena výstavba logistického centra v Buštěhradu. „Počítáme s jeho dokončením a uvedením do provozu na jaře příštího roku. Toto logistické centrum ulehčí stávajícím čtyřem skladům a převezme kromě části stávajících prodejen i zásobování nových prodejen v Praze a Středočeském kraji. Jeho celková kapacita bude zásobování až 90 prodejen,“ vysvětluje Holá. Vedle těchto zásadních investic bude probíhat i průběžná modernizace stávajících prodejen.

Kaufland rozšiřuje samoobslužné pokladny

K-Jarmark

Kaufland loni zavedl další privátní značku K-Jarmark. Foto: Kaufland

Kaufland, obratová jednička roku 2018, potažmo sesterský obchodní řetězec Lidlu (oba ze skupiny Schwarz) u nás v současnosti provozuje 133 obchodních domů a stále investuje do dalšího rozšiřování a modernizace své sítě. „Loni v únoru jsme otevřeli novou prodejnu Kauflandu v Ostrově nad Ohří, po modernizaci pražské prodejny v Podbabě jsme otevřeli zmodernizovanou prodejnu v Ostravě ve Vítkovické ulici. Na začátku prosince jsme v novém představili zmodernizovanou prodejnu v Kladně,“ vyjmenovává Renata Maierl z oddělení firemní komunikace Kauflandu. „V souvislosti s expanzí a modernizací prodejen jsme například také zavedli samoobslužné pokladny v polovině našich prodejen, a v jejich rozšiřování budeme dále pokračovat. V otevírání nových prodejen a modernizaci stávajících budeme samozřejmě pokračovat i nadále,“ doplňuje mluvčí.

Tesco stabilita, Žabka pozvolné rozšiřování

Pod značkou Tesco aktuálně funguje 190 prodejen všech formátů – od malých provozoven Tesco Expres, přes větší supermarkety až po hypermarkety -, přičemž jejich počet se v uplynulém roce nezměnil. „Stejně jako v předešlých letech se letos zaměříme na modernizaci stávajících prodejen, aby odpovídaly potřebám našich zákazníků. V průběhu příštího roku [Tesco plánuje podle účetního roku od března do února - pozn. red.] projdou modernizací další desítky obchodů,“ sdělil Václav Koukolíček, manažer externí komunikace řetězce Tesco. Investice mají za cíl zkvalitnit nabídku a dostupnost produktů, stejně tak ale zamíří do dalších služeb, ať už se jedná o věrnostní program, nákup online, finanční služby nebo nabídku vlastních služeb mobilního operátora.

Nová Žabka ve stanici Praha Klánovice. Foto: Martin Pekárek

Nová Žabka se loni objevila mimo jiné v železniční stanici Praha - Klánovice

Vedle samotného Tesca firma provozuje 107 prodejen pod značkou Žabka, z toho sedm jich přibylo loni. „V průběhu letošního roku plánujeme otevírání dalších nových obchodů a to jak v Praze, tak v dalších lokalitách středních Čech, Pardubic, Hradce Králové nebo Brna. O tento formát obchodu je velký zájem ze strany zákazníků i nových franšízantů,“ říká Koukolíček.

Globus přidává další malé formáty Fresh

Co do počtu poboček nejmenší, avšak z hlediska zákaznické reputace silný řetězec Globus u nás nyní provozuje 15 velkých hypermarketů o ploše osm až 10 tisíc metrů čtverečních a od roku 2018 také první malý formát Globus Fresh v Pardubicích s prodejní plochou pouhých 156 metrů čtverečních. „Šlo zatím o první pilotní projekt, který nám ukázal některé nové cesty naší expanze do budoucna. Přesto zásadním tématem pro nás zůstávají modernizace našich stávajících hypermarketů, do kterých ročně investujeme řádově stovky milionů korun. Charakter přestaveb odráží aktuální potřebu každé jedné provozovny a její strategie - od zásadních přestaveb celé prodejní plochy a zázemí pro zaměstnance, přes modernizaci restaurací a kaváren, instalaci nových pokladen až například po místní úpravy jednotlivých prodejních pultů. Cílem je posouvat Globus k modernímu konceptu nakupování se snadnou orientací na prodejní ploše a s nezbytnými technickými inovacemi v oblasti úspor energií,“ vysvětluje Rita Gabrielová z oddělení externí komunikace Globusu.

Co konkrétně znamenají investice šité na míru jednotlivým pobočkám? Třeba loňská přestavba olomoucké provozovny se dotkla podoby a fungování restaurace, která je nyní propojená s prodejní plochou. „Část sedacích kapacit restaurace je vystavěna do nadzemního patra, ze kterého efektně nabízí přehled přes celou prodejní plochu pod sebou,“ nastiňuje nový vzhled Rita Gabrielová. Českobudějovická pobočka se zase v rámci změn soustředila na provzdušnění interiéru a ekologická řešení při hospodaření s elektrickou energií. V Ústí nad Labem vznikla nová kavárna s výhledem na město a dětským koutkem a v Plzni se zaměřili na přestavbu provozu pekárny, aby vytvořili nové kapacitní možnosti pro pekárenskou a cukrářskou výrobu.

„Letos plánujeme přestavbu v Praze - Čakovicích, v budoucnu také v Liberci a na dalších místech. Unikátním projektem jsou pro nás maloformátové prodejny Globus Fresh jako způsob další expanze Globusu, ovšem do blízkosti obydlených center měst. V řádu týdnů chystáme otevření další pobočky Globus Fresh v Praze, která bude větší než ta v Pardubicích,“ informovala Rita Gabrielová. Podle ní výstavba jedné menší pobočky představuje investice v řádu desítek milionů korun. „Každý Fresh je unikátním projektem, do něhož umísťujeme kompletní infrastrukturu našich řemeslných výrob, nové kuchyňské technologie, IT systémy na míru a máme tu specifický designový koncept. Velkou pozornost věnujeme hospodaření s energiemi a otázkám spojeným s ochranou životního prostředí,“ dodává mluvčí Globusu.

Počet maloobchodních prodejen v Česku

Počet maloobchodních prodejen s potravinami a smíšeným zbožím v Česku. Modře hypermarkety (nad 2500 metrů čtverečních), zeleně supermarkety (400-2500 metrů čtverečních), žlutě drogerie. Zdroj: Nielsen
Hypermarkety
2001 – Albert (dřív Hypernova), Globus, Carrefour, Tesco, Interspar, Kaufland, Terno
2006 – Albert (dřív Hypernova), Globus, Tesco, Interspar, Kaufland, Terno
2015 – Albert (dřív Hypernova), Globus, Tesco, Kaufland, Terno
Supermarkety (včetně diskontů)
2001 – Albert, Billa, Delvita, Julius Meinl, Plus Diskont, Tesco, Penny Market, Norma
2003 – Albert, Billa, Delvita, Julius Meinl, Plus Diskont, Tesco, Penny Market
2004 – Albert, Billa, Delvita, Julius Meinl, Plus Diskont, Tesco, Penny Market, Lidl
2005 – Albert, Billa, Delvita, Plus Diskont, Tesco, Penny Market, Lidl
2007 – Albert, Billa, Delvita, Plus Diskont, Tesco, Interspar, Penny Market, Lidl
2008 – Albert, Billa, Plus Diskont, Tesco, Interspar, Penny Market, Lidl
2009 – Albert, Billa, Tesco, Interspar, Penny Market, Lidl
2011 – Albert, Billa, Tesco, Interspar, Penny Market, Lidl, Trefa
2014 – Albert, Billa, Tesco, Penny Market, Lidl, Trefa
Drogerie
2001 – Rossmann, Dm drogerie, Droxi
2006 – Rossmann, Dm drogerie, Droxi, Family
2009 – Rossmann, Dm drogerie, Schlecker, Family
2012 – Rossmann, Dm drogerie, Family, Teta Kosmetica
2017 – Rossmann, Dm drogerie, Teta drogerie, Top drogerie