Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Obchodníci v letácích lákají zákazníky na stále větší slevy

  • ČTK
  • 30. 11. 2011 19:27

Obchodní řetězce v reklamních letácích, pomocí kterých se snaží přilákat zákazníky do svých prodejen, inzerují stále větší slevy potravin i ostatního zboží. Vyplývá to z průzkumu společnosti Incoma GfK. Reklamními letáky se totiž při nákupech řídí značná část Čechů, kteří v nich hledají cenově výhodné nabídky zboží.

„Zatímco loni se komunikované slevy průměrně pohybovaly na úrovni 20 až 23 %, tak letos jsou mezi 25 až 28 %,“ sdělil dnes ČTK Martin Ráž ze společnosti Incoma GfK, podle kterého letáky obchodních řetězců hrají významnou roli v boji o zákazníka. „Na cenové akce zákazníci slyší, takže podíl výrobků zakoupených ve slevě neustále roste,“ podotkl.

Například letos v říjnu bylo v letácích obchodních řetězců inzerováno více než 35 tisíc zlevněných výrobků. Největší zastoupení měly nápoje, na které připadlo 3965 položek. Následovalo maso a masné výrobky (2624) a mléčné výrobky (2158). Mezi nepotravinářskými sortimenty vedla kosmetika (1480) a elektrospotřebiče pro domácnost (1392).

Obchodní řetězce ani v době hospodářské krize, kvůli které Češi méně utrácejí a mnohým obchodníkům klesají tržby, nepolevily ve vydávání reklamních letáků. Do českých domácností bylo loni podle výkonného ředitele Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu Tomáše Hájka rozesláno 3,9 miliardy těchto reklamních tiskovin. Stejné množství reklamních letáků bylo v Česku distribuováno i v roce 2009.

Z průzkumu agentury Focus vyplývá, že podle reklamních letáků obchodních řetězců aspoň jednou týdně nakupuje více než polovina českých zákazníků. Letáky při nákupech naopak nepoužívá zhruba desetina lidí. Přibližně 45 % zákazníků uvedlo, že si na základě informací z letáku někdy pořídí i zboží, které by jinak nekoupili. Dalších 17 % lidí takto nakupuje často.

Lidé nejčastěji sledují letáky s nabídkou potravin a nápojů. Zaměřují se ale i na drogerii, zboží z hobbymarketů či spotřební elektroniku. Letáky jsou sezonně zaměřené také na hračky či sportovní potřeby. „S očekávaným růstem cen potravin lze předpokládat, že zájem o letáky s tímto sortimentem bude ještě větší,“ uvedla Michaela Kohutová ze společnosti Česká distribuční, která letáky obchodních řetězců distribuuje.