Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Obchody by se měly připravit na nižší kupní sílu zákazníků

Agentura Nielsen analyzovala maloobchod v průběhu koronakrize a zveřejnila predikce.

Češi jsou optimisté, dnes a denně hltající zprávy o koronaviru, kvůli kterému změnili své spotřební chování, přičemž část změn bude trvalá – tak by se daly stručně shrnout hlavní body webináře, který na minulý pátek připravila agentura Nielsen. V něm prezentovala vývoj situace na českém maloobchodním trhu od začátku února do půlky dubna, a to i v mezinárodním srovnání.

Za pár měsíců bude po všem

I když Češi mají v rámci středoevropského regionu nejvíce nakažených koronavirem, nejméně propadají panice, tedy přesněji vykazují nejnižší index paniky sestavený společností Nielsen. Jsou také největšími optimisty ohledně dalšího vývoje a spolu se Slováky i nejvíce (ve srovnání s Polskem a Maďarskem) důvěřujeme vládě. Češi jsou ve srovnání s evropským průměrem přesvědčení, že virus zmizí velmi rychle. Třetina si totiž myslí, že situace bude vyřešena během dvou až tří měsíců a jen o něco méně dotázaných (28 %) si myslí, že problém odezní v průběhu čtyř až pěti měsíců. Že by tady s námi byl koronavirus déle než rok, si myslí minimum Čechů (15 %), což velmi kontrastuje s pesimistickým evropským průměrem (38 %).

Ve srovnání s jinými zeměmi jsou Češi obrovští optimisté ohledně rychlosti ukončení koronavirové pandemie. Zdroj: Nielsen

Ve srovnání s jinými zeměmi jsou Češi obrovští optimisté ohledně rychlosti ukončení koronavirové pandemie. Zdroj: Nielsen

Koronavirus nás také přikoval k médiím. Několikrát denně sledují aktuální koronavirové zpravodajství dva ze tří Čechů, čtvrtina tak činí jednou denně. Dominantní roli v tomto směru má televize, na kterou spoléhá bezmála 9 z 10 lidí, s odstupem následují sociální sítě (59 %), online zpravodajství (51 %), ale nemalá část lidí informace také aktivně vyhledává na internetu (43 %).

Chováme se jinak

Život s neviditelným nepřítelem nás rychle změnil. Dá se říct, že ze dne na den najednou 8 z 10 Čechů začalo víc dbát na hygienu, tedy například mýt si víc ruce, skoro polovina z nás začala víc konzumovat vitamíny, víc uklízet nebo prát. Spolu s tím pochopitelně začaly růst adekvátní produktové kategorie, což potvrzují právě prodejní data agentury Nielsen.

Mezi prodejci jsou vítězem super- a hyper-markety a pochopitelně online prodejci potravin, mezi poraženými možná překvapivě drogerie. Ty sice zůstaly otevřené, ale lidé po prvotním předzásobení už neměli dost důvodů pro další nákupy, navíc výrazně propadla kategorie beauty, péče o krásu. Zatímco první skupině narostly od počátku března do půlky dubna citelně tržby, drogerie si připsaly 15% pokles.

Zatímco některé produktové kategorie zaznamenaly výrazný a nárůst tržeb a tento trend si drží (například ovoce / zelenina), jiné se hluboce propadly a nic nenasvědčuje tomu, že by se situace zlepšila (beauty). Zdroj: Nielsen

Zatímco některé produktové kategorie zaznamenaly výrazný a nárůst tržeb a tento trend si drží (například ovoce / zelenina), jiné se hluboce propadly a nic nenasvědčuje tomu, že by se situace zlepšila (beauty). Zdroj: Nielsen

Zatímco některé produktové kategorie zaznamenaly výrazný a nárůst tržeb a tento trend si drží (například ovoce / zelenina), jiné se hluboce propadly a nic nenasvědčuje tomu, že by se situace zlepšila (beauty). Zdroj: Nielsen

Zatímco některé produktové kategorie zaznamenaly výrazný a nárůst tržeb a tento trend si drží (například ovoce / zelenina), jiné se hluboce propadly a nic nenasvědčuje tomu, že by se situace zlepšila (beauty). Zdroj: Nielsen

Nákupní hysterie měla přitom dva vrcholy. První přišel ještě v únoru (v týdnu 24. února do 1. března), kdy se virus začal rychle šířit Itálií. Tehdy vylétly tržby v kategorii rychloobrátkového zboží prodaného napříč formáty zhruba o pětinu (19 %). Následující týden, kdy byly oznámeny první případy nákazy v Česku, se vrátil prodejně k normálu, aby následující týden (9. až 15. března), kdy byla oznámena první vládní patření, zákazníci vybílili regály. Tržby tehdy vylétly o závratných 38 %. V následujících týdnech klesly opět víceméně k běžným hodnotám, avšak zákazníci se chovali výrazně jinak – jejich nákupní koše nabobtnaly skoro o polovinu, zároveň ale poklesl počet transakcí zhruba o čtvrtinu. Jinými slovy - lidé nakupují méně často, za to činí velké nákupy, přičemž tento stav trvá dlouhodobě zhruba od půlky března.

Patrně nejpůsobivější jsou údaje zachycující naprostou proměnu způsobu nakupování – ze dne na den lidé omezily návštěvy obchodů, zároveň ale skoro o půlku nafoukli své nákupní koše. Zdroj: Nielsen

Patrně nejpůsobivější jsou údaje zachycující naprostou proměnu způsobu nakupování – ze dne na den lidé omezily návštěvy obchodů, zároveň ale skoro o půlku nafoukli své nákupní koše. Zdroj: Nielsen

Změna nastala ale i na straně obchodníků. Například výrazně ubylo prodejů zboží v promočních nabídkách. Pokles maloobchodních tržeb také nebyl regionálně rovnoměrný. Zatímco příhraniční oblasti s Německem hlásily mírný pokles, polské pohraničí mírný nárůst. Zatímco v prvním případě Němci nemohli vyrazit na levné nákupy do Čech, ve druhém se Češi a Slezané nedostali do Polska a museli tak nakoupit u nás. Nejvíc postiženou oblastí se pak stalo centrum Prahy, kde se maloobchodní tržby v rámci Prahy 1 propadly o víc než polovinu (-53 %).

Co bude dál?

Jak už bylo řečeno, jedním z aktuálních vítězů jsou e-shopy s potravinami. Data ze silně zasažené Itálie navíc ukazují, že se bude jednat o vítěze i z dlouhodobého hlediska. Zatímco tržby za prodej v klasických prodejnách mírně vzrostly a následně se vrátily k normálu, prodeje v e-shopech od únoru vystřelily dvaapůlkrát a stále rostou. Narostlo nejen přímé doručování zboží, ale i varianta click & collect, tedy objednej a vyzvedni na zvoleném místě. Výrazný, i když ne tak dramatický růst vykazují i česká data. Spolu s potravinami rostly prodeje i dětského zboží, drogistického zboží z oblasti úklidu nebo krmení pro domácí mazlíčky.

Dopad koronaviru na rozvoj online supermarketů byl zásadní. Díky epidemii vykázaly nečekaný růst o desítky procent. Zdroj: Nielsen

Dopad koronaviru na rozvoj online supermarketů byl zásadní. Díky epidemii vykázaly nečekaný růst o desítky procent. Zdroj: Nielsen

Virus bude mít pravděpodobně dlouhodobý vliv na další naše jednání. Lidé si odteď budou dávat větší pozor na hygienu a své zdraví, což znamená dlouhodobé posílení adekvátních produktových kategorií. Naopak jiné kategorie, které zaznamenaly výrazný nárůst, se opět propadnou, například vše okolo domácího vaření. Dočasně dojde i k propadu kategorií, které poznamenaly panické nákupy. Podle predikce Nielsenu se ale dlouhodobě propadnou prodeje například dekorativní kosmetiky nebo luxusního zboží.

Obchodníci pak budou muset reagovat na proměnu poptávky. V ní se určitě odrazí klesající příjmy zákazníků, což by se mělo promítnout do nového nastavení prodejních portfolií. Kromě toho svou pozici posiluje image lokálnosti, v komunikaci by pak obchodníci měli zdůrazňovat bezpečí. Pravděpodobně dojde i na posun v online prodejích. Například zkušenosti z Asie ukazují, že v tuto chvíli dochází k nárůstu předplatného v doručovacích modelech. A svou novou nákupní online zkušenost u nás získala i řada seniorů, je tedy pravděpodobné, že dlouhodobě rozšíří řady zákazníků nakupujících zboží denní spotřeby na internetu.