Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Obrat Alzy loni překročil 29 miliard Kč, největší český e-shop za 10 let vyrostl pětinásobně

E-shop se zeleným maskotem potvrdil pozici suverénní jedničky českého trhu e-commerce.

Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy. Foto: ČTK/Krumphanzl Michal

Své loňské hospodářské výsledky představila Alza.cz v pražském planetáriu, neboť jejím maskotem je mimozemšťan. Na snímku Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy. Foto: ČTK/Krumphanzl Michal

Celkový obrat internetového prodejce Alza.cz se v loňském roce přiblížil hranici 30 miliard Kč. Na trojici trhů, kde je Alza přítomna, tedy v Česku, na Slovensku a v Maďarsku, její tržby dosáhly konkrétně 29,3 miliardy Kč (bez DPH). Skupina Mall Group, největší konkurent Alzy, který provozuje e-shopy jako Mall.cz, CZC.cz nebo Košík.cz, loňské výsledky zatím neohlásila, ale v roce 2018 vykázal obrat 16,2 miliardy. Předloni Alza.cz dosáhla tržeb 24,9 miliardy, loni tak její meziroční růst činil téměř 18 %. A za poslední dekádu - tedy od roku 2010, kdy utržila „jen“ 5,7 miliardy - e-shop vyrostl víc než pětinásobně.

Roční obraty Alzy v posledních dvou dekádách

Roční obraty Alzy v posledních dvou dekádách. Zdroj: Alza.cz

Na českém trhu největší tuzemský internetový prodejce vykázal loni o něco vyšší tempo růstu, než činil průměr. Zatímco česká e-commerce rostla podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) v průměru o 14,8 %, Alza.cz dosáhla růstu 15,5 %. 

Jak roste prodej přes internet a jak se podílí na celkovém retailu. Zdroj: APEK, GfK, ČSÚ

Jak roste prodej přes internet a jak se podílí na celkovém retailu. Zdroj: APEK, GfK, ČSÚ

Za loňským výsledkem Alzy se skrývá 12,3 milionu objednávek, přes 37 milionů prodaných kusů zboží a báze unikátních zákazníků, která překročila hranici 4 miliony, z toho v Česku zhruba 2,5 milionu, přičemž 1,7 milionu zákazníků prošlo centrální prodejnou Alzy v pražských Holešovicích. V nabídce e-shopu je momentálně 272.000 položek.

K vyšším výkonům dopomohlo Alze především rozšiřování portfolia o nové kategorie, například krmiv pro domácí zvířata, a posilování logistiky. Firma výrazně rozšířila svou síť výdejních Alza Boxů - jen v Česku stoupl jejich počet skoro o polovinu na 138, přičemž kamenných poboček provozuje 38. Alza loni taky otevřela nové call centrum v Třinci nebo první mobilní speciálku v Praze na Andělu. Zařadila i další možnosti přepravy – vlastní službu Alza Expres rozjela v regionálních městech, v Praze nasadila kurýry na kolech, spustila spolupráci s náhražkou taxislužeb Liftago. I letos firma plánuje rozsáhlé investice do služeb spojených s doručením zboží - konkrétně Alza Expres se rozjede do dalších měst, přibudou další Alza Boxy a „nemalé investice“ mají jít do rozvoje interních systémů. Naplno by se měl rozjet i projekt Alza Dropshipment, v němž e-shop podobně jako Amazon, Aukro nebo eBay poskytne svou platformu třetím stranám.

Alza.cz se v minulosti profilovala jako prodejce počítačů, respektive elektroniky, jenže to stále víc přestává platit. „Je těžké dělat přesné hranice mezi jednotlivými produktovými kategoriemi a přesně rozlišovat, co spadá a nespadá pod oblast IT, nicméně klasické produkty IT dnes v prodejích Alzy činí zhruba 30 %,“ uvedl pro Médiář Petr Bena, obchodní ředitel Alzy. Nově zařazovaný sortiment z jiné oblasti, než je elektro, dnes podle Beny v prodejích dělá už minimálně 20 % obratu. Ke klíčovým kategoriím s víc než dvoumiliardovým obratem patří u Alzy notebooky, mobilní telefony, malé domácí spotřebiče, bílé elektro a příslušenství, miliardu pak ještě pokořily segmenty televize, počítačové komponenty a audio video. Elektronika obecně patří k vůbec nejprodávanějšímu typu zboží přes internet a řada dílčích produktových kategorií už vykazuje vyšší prodeje online, než kolik činí prodeje v kamenných prodejnách. Týká se to monitorů, nositelné elektroniky, sluchátek, notebooků, malých domácích spotřebičů či reproduktorů. blíží se tomu mobilní telefony a bílé elektro. Stále víc na významu však v prodejích Alzy získávají kategorie mimo oblast elektroniky. K miliardovému obratu už se blíží kategorie jako krása a drogerie, hobby a zahrada, sport nebo wearables (nositelná elektronika).

Většina plateb za nákup zboží dnes probíhá bezhotovostně a hotovost je v rámci dílčích platebních nástrojů tím, který nejvíc ztrácí na popularitě. Zatímco dobírka si drží svůj stabilní podíl na úrovni 12 %, význam hotovosti loni klesl a využívá ji už jen necelá čtvrtina (23 %) zákazníků. Celkem 56 % plateb bylo uskutečněno kartou (přímo přes web, nebo před vyzvednutím na prodejně). E-shop loni spustil také mobilní platební metody Apple Pay i Google Pay, přičemž v poměru zhruba 3:1 převažují platby prostřednictvím první z nich.

Vedle zákazníků v podobě domácností tvoří cílovou skupinu Alzy firmy. „Ve firemním segmentu jsme dosáhli podílu 30 % na celkovém obratu a vidíme zde velký potenciál,“ uvedl Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz. Navzdory tomu, že v některých kategoriích elektro sortimentu už převládl online prodej, podle obchodního ředitele Beny stále existuje prostor pro další posilování tohoto prodejního kanálu. „A to i přesto, že v oblasti online prodeje elektroniky je Česko zhruba na dvojnásobných číslech, než je průměr Evropy, tedy 45 % oproti asi 20 %,“ dodává Bena.

Management Alzy

Management Alzy