Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Obrat filmového průmyslu v Česku klesl o 4 %

Čeští filmaři utržili míň peněz od zahraničních produkcí i za reklamu, víc za české filmy.

Po šesti letech růstu tuzemský filmový průmysl v roce 2016 mírně klesl, na 6,52 miliardy Kč z 6,75 miliardy rok předtím. Výroční čísla tradičně zveřejnila Asociace producentů v audiovizi (APA).

Objem filmové produkce v Česku v roce 2016

Sdružení filmařů mluví o stabilizaci odvětví. „Stávající kapacity českého filmového průmyslu v současné době zřejmě dosahují svých limitů, a to jak v oblasti infrastruktury, tak kvalifikované pracovní síly,“ uvádí dál APA k výsledkům největšího ze tří segmentů odvětví, tedy filmových a televizních zakázek ze zahraničí. Ta totiž klesla o 4 % oproti roku 2015, nejúspěšnějšímu za posledních 12 let, tedy na 3,58 miliardy Kč z 3,70 miliardy rok předtím. „To vše navzdory pokračování proexportní politiky České národní banky, stabilizaci financování filmových pobídek na 800 milionů Kč v rámci rozpočtu Státního fondu kinematografie už třetí rok po sobě a po dobré zkušenosti zahraničních štábů z předchozích natáčení v Česku.“

Jako jediný ze tří sledovaných segmentů naopak rostl ten nejmenší, tedy česká produkce, a to na 921 milionů Kč z 852 milionů rok předtím. „Pokles reklamních produkcí o 180 milionů Kč a zakázkových o 236 milionů Kč ve srovnání s loňským rokem totiž nedokázaly kompenzovat zvýšené obraty české filmové a televizní tvorby, jež se vyšplhaly na nejvyšší hodnotu od roku 2002, kdy APA začala obraty svých členů sbírat a analyzovat,“ uvádí asociace. „Minulý rok však je v mnoha ohledech pro české producenty možné hodnotit jako příznivý, po šesti letech setrvalého růstu je mírná stagnace přirozená,“ doplňuje sdružení.

Roční obrat odvětví se stále ještě nedostal zpět na čísla z roku 2003, posledního období, než se projevily pobídky v Maďarsku a začal masivní odliv zahraničních zakázek z Česka. Jak loni uvedla APA, nepomohl ani kurz k dolaru, respektive euru, Česko tak pro zahraniční filmaře podražilo a ti šli víc na východ. Letos na výroční tiskové konferenci v Karlových Varech zněla kritika zdlouhavých administrativních procesů, které nakonec investice vyženou za hranice. Kupříkladu se tu v Česku má točit reklama a natáčení má zabrat tři týdny, plné tři týdny se přitom vyřizují nezbytná povolení. Novináři tak slyšeli příklad, kdy sem měla směřovat investice dvou milionů dolarů, kvůli administrativním průtahům se ale nakonec v Česku točilo jen jeden den v ateliéru, ale pak se produkce přesunula na celé čtyři dny do Lisabonu.

V číslech za rok: objem peněz z reklamy loni klesl o 8 % na 2,03 miliardy Kč, z 2,20 miliardy rok předtím. „Jednoznačně nejvýznamněji to ovlivnila novela silničního zákona, jež prodloužila lhůty k získání povolení na zábory lokací. Vstoupila v platnost k 1. lednu 2016 a podle reklamních produkcí dramaticky snížila jejich flexibilitu vůči zahraničním partnerům, a přišly tak přibližně o pětinu zakázek,“ uvádí asociace.

Loni se opět točilo hodně nákladných a dobových projektů, opět se mezi pobídkami výrazně prosadila televizní seriálová tvorba – všechny tři nejnákladnější projekty natáčené v loňském roce byly televizní seriály. Podle údajů Czech Film Commission strávily zahraniční produkce v Česku loni celkem kolem tisíce natáčecích dnů, podle typu projektu se pak pohybovaly mezi 6 až 126 dny v případě historického televizního seriálu Britannia.

Nejvyšší zahraniční investici ve výši zhruba 1,1 miliardy Kč přineslo natáčení historického seriálu Knightfall, na kterém se podíleli členové APA Stillking Films a Barrandov Studios. Britannia do Česka loni prostřednictvím společnosti Film United přinesla další miliardovou investici. Třetím finančně nejnákladnějším projektem v loňském roce byl opět televizní seriál Génius pro National Geographic Channel, jež sleduje životní osudy Alberta Einsteina, na jeho produkci se na české straně podílela společnost Stillking Films.   

Zahraničním projektem, který v loňském roce obdržel nejvyšší vyplacenou pobídku, byl pátý, zatím poslední film v řadě upírské ságy Underworld: Krvavé války, prostřednictvím Lakeshore International a Stillking zde investoval uznatelné náklady 0,86 miliardy Kč. Pokračování seriálu Legends, jež se zde natáčelo prostřednictvím Stillking Films, a třetí série Crossing Lines (Film United) zde dohromady vyúčtovaly uznatelné náklady dalších 0,8 miliardy Kč. Na filmové pobídky loni dosáhlo i více než 10 českých celovečerních filmů a televizní seriál Mamon z produkce HBO. Vzhledem k novele zákona o audiovizi, jež systém filmových pobídek českým producentům více otevírá, bude tato bilance v příštím roce zřejmě ještě příznivější.

Nejvýznamnější změnou ve srovnání s loňským rokem je stabilizace trendu růstu v oblasti české filmové a televizní produkce. Obraty členů APA ze 852 milionů Kč v roce 2015 zvedly na 921 milionů a od roku 2002, kdy APA statistiku zpracovává, dosáhly rekordního čísla. Největší kredit náleží Státnímu fond kinematografie, který po schválení nového zákona o audiovizi disponuje vyššími prostředky na podporu původní české tvorby, což se po propadu v roce 2014, způsobeném přechodem na nový systém, poprvé projevilo v roce 2015.  Předpokládáme, že systematická podpora nového fondu, a především navýšení jeho rozpočtu, ke kterému došlo schválením novely audiovizuálního zákona v loňském roce, bude mít další pozitivní dopad na českou filmovou produkci v následujících letech.

Dalším důležitým zdrojem financování české tvorby je Česká televize, zde došlo loni k navýšení výroby nezávislých producentů, a to o 8 %. ČT uvádí v externí výrobě pouze zakázky a koprodukční projekty, které jsou řízeny nezávislými producenty, jejich podíl se tak po snížení v roce 2015 vrací ke standardu.

Nejnavštěvovanější filmy v ČR v letech 2006 až 2016*

Rok Titul Diváků v roce uvedení
2016 Anděl Páně 2 914.000
2015 Mimoni 831.000
2014 Tři bratři 661.000
2013 Babovřesky 652.000
2012 Doba ledová 4: Země v pohybu 671.000
2011 Muži v naději 852.000
2010 Ženy v pokušení 1.232.000
2009 Líbáš jako bůh 905.000
2008 Bathory 912.000
2007 Vratné lahve 1.254.000
2006 Účastníci zájezdu 788.000

* Tučně jsou uvedeny české filmy. Zdroj: Unie filmových distributorů

Nejnavštěvovanější filmy v českých a moravských kinech za rok 2016

Pořadí Představení Produkce Představení Diváci Tržby
1 Anděl Páně 2 CZ 8 801 913 767 110 385 631
2 Tajný život mazlíčků US 11 314 510 953 67 484 804
3 Fantastická zvířata a kde je najít UK 10 177 457 891 66 255 217
4 Lída Baarová CZ 7 484 414 732 53 140 546
5 Dítě Bridget Jonesové UK 7 284 394 810 56 032 880
6 Hledá se Dory US 10 091 387 483 51 818 410
7 Teorie tygra CZ 8 444 385 974 44 569 162
8 Bezva ženská na krku CZ 6 874 372 581 50 161 809
9 Doba ledová: Mamutí drcnutí US 9 490 366 548 49 436 367
10 Deadpool US 6 619 350 751 48 537 383

Zdroj: Unie filmových distributorů

Celkem přišlo v roce 2016 na české filmy 4,6 milionu diváků, což je dvojnásobek ve srovnání s rokem předchozím. Kromě divácky nejúspěšnějšího Anděla Páně 2 (914.000 diváků) přilákaly diváky také snímky Lída Baarová, Teorie tygra, Bezva ženská na krku a další. Podíl návštěvnosti domácí produkce se po letech poklesu dramaticky zvednul na rekordních 29,5 %, což Česko staví na třetí místo všech členských zemí Evropské unie.