Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Trh mediálních agentur klesl o 3 %

Největší tuzemskou mediální agenturou zůstala i v roce 2013 Médea, nejsilnější zde operující sítí GroupM. Médea i GroupM rostly.

Jaromír Soukup. Foto: Empresa Media

Jaromír Soukup. Foto: Empresa Media

Obrat tuzemských mediálních agentur loni činil 923 milionů eur (zhruba 25 miliard Kč), oproti 954 milionům eur rok předtím. Trh zprostředkovatelů inzerce se tak v Česku meziročně mírně zmenšil, konkrétně o 3 %. Ukazuje to čerstvě vydaný výroční žebříček auditorské společnosti Recma. Ta celkový obrat (overall activity) uvádí jako součet fakturací od inzerentů za plánování a nákup prostoru v médiích (činí 50 až 90 % celkového obratu té které agentury), dále za digitální služby (bannery či webová produkce) či tzv. diverzifikované služby (patří tam eventy, sponzoring, sportovní marketing, výzkum trhu, marketingové konzultace či barterování).

Na propadu trhu se přitom podepsaly výsledky komunikačních skupin Omnicom, Dentsu Aegis a Mediabrands, jejichž objem hospodaření se snížil o 24 %, respektive o 20 %, respektive o 10 %. Naopak rostly GroupM, Publicis, Havas a další rok po sobě (tentokrát o 10 %) také Médea Jaromíra Soukupa, jediná nepatřící do žádné z nadnárodních sítí. Médea i loni byla největší mediální agenturou na tuzemském trhu. V žebříčku nadnárodních skupin prvenství udržela GroupM.

Pořadí mediálních agentur podle lokálních značek. Zdroj: Recma

Pořadí mediálních agentur podle lokálních značek. Zdroj: Recma

Pořadí mediálních agentur podle skupin a sítí. Zdroj: Recma

Pořadí mediálních agentur podle sítí a nadnárodních skupin. Zdroj: Recma

Majetková struktura tuzemského trhu mediálních agentur. Zdroj: Recma

Majetková struktura tuzemského trhu mediálních agentur ke konci roku 2013. Zdroj: Recma

Pořadím mediálních skupin původně měla zahýbat loni ohlášená fúze americké Omnicom Media Group a konkurenční francouzské Publicis Groupe. Letos v květnu se ale obě firmy rozhodly transakci odvolat poté, co ji údajně nebyly schopny dokončit v rozumném časovém horizontu.