Průměrný obrat obchodních center u nás se za loňský rok zvedl o 12,5 % (o 6000 Kč za metr čtvereční za rok více). Uvedla to společnost CBRE na základě posledního průzkumu Shopping Centre Indexu, podle kterého se návštěvnost v centrech zvýšila o 3,7 %. Je důležité poznamenat, že se jedná o regionální nákupní centra, obchodní domy v Praze v průzkumu zahrnuty nejsou. „Móda dominuje jak v celkové velikosti 58 %, tak v počtu obchodních jednotek 42 %. Byl to však jediný sektor s poklesem, co se týká počtu jednotek. Nejvyšší nárůst v počtu jednotek, meziročně téměř 10 %, byl v sektoru pro domácnost a ve specializovaných obchodech, a dále meziročně přes 4 % v sektoru prodeje potravin a služeb,“ dodává k úspěšnosti jednotlivých sektorů Klára Bejblová, Head of Research & Consultancy společnosti CBRE.
Obratově nejrychleji mezi všemi rostl po třech letech poklesů obratu gastronomický segment, meziročně o 15 %. Následoval růst v sektoru domácnosti, zábavy a specializovaných obchodech. V sektoru služeb byly zaznamenány dvě markantní změny oproti předchozím trendům. Po dvou letech výrazných poklesů zaznamenaly lékárny meziroční zvýšení obratů o 25 %. Podobně se situace změnila u cestovních agentur, kde došlo po třech předchozích letech poklesu k meziročnímu nárůstu o 9 %, což souviselo s pozitivní náladou ve společnosti.
Díky vysokým obratům se zvýšil průměrný obsah spotřebního koše o 9,1 % a dosáhl tak svého historického maxima. Chování zákazníků, co se týká návštěv obchodních center během roku, zůstalo relativně stabilní. V roce 2015 poklesla měsíční návštěvnost pouze v lednu a srpnu. Ostatní měsíce roku 2015 zaznamenaly nárůst, který se meziročně pohyboval mezi 3 % až téměř 9 %.
Přes všechny útoky na nemorálnost trávení volného času v shopping centrech si Češi tyto nákupy a zábavu hojnou měrou svobodně užívají, a asi to tak má být. Návštěvy center už nejsou jen o nákupech potravin či ‚hadrů‘ v akcích, ale zlepšuje se variabilita nabídky menších specializovaných prodejen. Nárůstu obratů za stravování nahrává proměna nabídky gastronomických jednotek – končí nadvláda amerických nebo čínských fastfoodů a stále populárnější jsou kvalitnější a hlavně zdravější restaurace. A to je určitě dobrá zpráva.
Barbora Krásná (Blue events)
Více obchodů na jednom místě dává smysl z hlediska úspory času pro zákazníky a nákupní inspirace. V začátcích byly nastaveny vysoko ceny a do center se tlačily především luxusní značky, nyní je to spíše obráceně. Luxusní značky se snaží vymanit z ‚komodit‘ a ‚značkové‘ obchody v centrech již dávno používají cenové slevy k přílákání zákazníků.
Martin Boček
Všimli jste si? Máme nejnižší nezaměstnanost v Evropě, obchodním centrům utěšeně roste byznys a i jinak nám je vcelku fajn. Každé ráno dojíždím vlakem, a i přes tyhle dobré zprávy o tom, jak skvěle se máme, se 99 procent spolucestujících ve vlaku mračí, nadává na počasí, zpoždění, politiku, televizi nebo fotbal. Proč?
Václav Loubek