Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Trh výzkumu i po loňsku stabilní, Ipsos zpět v čele

Výzkumné agentury loni utržily 2,4 miliardy Kč. Meziročně si z největších agentur v Česku nejvíc polepšily Ipsos a Millward Brown, jejich růst táhnou zakázky pro zahraniční trhy.

Celkový loňský obrat výzkumného trhu činil 2,373 miliard Kč, odhaduje Sdružení pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR. Jde o mírný nárůst z 2,370 miliardy rok předtím. Letos očekává 45 % z oslovených agentur spíš růst trhu, dalších 41 % odhaduje stabilní stav a 14 % se připravuje na pokles.

OBRAT VÝZKUMNÉHO TRHU V ČR, V MILIARDÁCH KČ
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
1,5 1,65 1,8 1,98 2,24 2,3 2,25 2,4 2,3 2,35 2,37 2,37
Zdroj: SIMAR

Jediným zaznamenatelným pohybem na trhu byl podle sdružení v loňském roce pokles zájmu o kvalitativní výzkum a pokračující rozvoj online metod. Podle SIMARu i využívání výzkumných metod podléhá do jisté míry módě a požadavkům zadavatelů na menší a levnější výzkumné projekty.

Z hlediska  obratu k největším agenturám loňského roku patří Ipsos, Nielsen, Millward Brown, GfK, TNS Aisa a STEM/Mark. Jejich obraty se pohybují ve stovkách milionů korun. Do čela žebříčku se loni vrátila agentura Ipsos, která předběhla ve výši obratu Nielsen, jež byla na špici v roce 2013. Obrat Ipsosu zařadilo SIMAR do kolonky 340–360 milionů Kč, obrat Nielsenu pak do rozpětí 320–340 milionů. Oproti předešlému roku si loni nejvíc polepšila agentura Millward Brown, která s obratem 280–300 milionů postoupila na třetí příčku. Oproti roku 2013 si tak prohodila pozici s agenturou GfK Czech, která se posunula z třetího místa na čtvrté. Za růstem agentur Ipsos a Millward Brown, které si nejvíc polepšily, stojí podle výkonné ředitelky SIMAR Hany Huntové nárůst zakázek pro zahraniční trhy.

Obrat výzkumných agentur v ČR v roce 2014

Členové SIMAR pro tento rok definovali tři hlavní témata, která budou hýbat trhem.

Podle předsedkyně představenstva společnosti Mediaresearch Terezy Šimečkové bude rok 2015 rokem diskusí o podobách mediálních výzkumů i crossmediálním měření, což souvisí s proměnou mediálního chování české populace. „Předpokládám, že za rok bude mít trh více jasno o svých potřebách – primární klienti mediálních výzkumů budou vědět, jaké části stávajících mediálních výzkumů jsou pro ně klíčové, jaké jsou „pouze“ doplňkové, které klíčové informace jim chybí a které informace se nevyplatí zkoumat, neboť reálně byznysu klientů nepomohou,“ uvedla Šimečková

Podle Luboše Rezlera z agentury Millward Brown bude stále více kladen důraz na rychlost a cenu pořízení výzkumů. „Zajímavé bude další směřování vývoje online komunikace a automatizovaných marketingových kampaní, kde chybí propracovanější koncepty měření efektivity na všech stranách,“ říká Rezler.

Karel Vopička z výzkumné agentury Ultex upozorňuje na stálý tlak na cenu i na úkor snižování kvality reprezentativnosti výběrových vzorků.