Tým webu Hlídací pes uvádí svou druhou knihu Babiš. Vůdce pro 21. století. Pokřtil ji koblihou.

Od silnic zmizí nejvýš pětina billboardů, sněmovna omezila jejich zákaz jen na dálnice a hlavní tahy

  • ČTK
  • 06. 05. 2012 09:57

Reklamní billboardy by měly do pěti let zmizet jen od silnic I. třídy a dálnic. V pátek tak rozhodla sněmovna, když přistoupila na pozměňovací návrh Senátu. Poslanci původně schválili omezení reklamy u všech silnic a dálnic. Pro senátní mírnější verzi v pátek hlasovali hlavně poslanci ODS, TOP 09 a nezařazení poslanci. Novelu nyní dostane k podpisu prezident republiky.

Asociace venkovní reklamy považuje schválený návrh za rozumný kompromis, který nebude mít fatální následky pro tento obor reklamy. „Sami jsme cítili, že dálnice už byly neudržitelné a něco se s tím muselo udělat. Je to zkrátka evropský trend, že reklama od dálnic postupně mizí,“ řekl ČTK prezident Asociace venkovní reklamy Stanislav Lazar.

Asociace chce nyní s ministerstvem dopravy jednat o podobě prováděcí vyhlášky, která bude řešit likvidaci billboardů v 250metrovém pásmu podél tuzemských silnic I. třídy a dálnic. „Chceme dohlédnout na to, aby se vůči všem postupovalo stejně a zákon se do pěti let skutečně naplnil,“ podotkl Lazar.

Odborníci odhadují, že podle schváleného návrhu by mělo zmizet 15 až 20 % venkovních reklamních ploch. Naopak sněmovní verze by podle Lazara znamenala likvidaci celého oboru, který nyní čítá zhruba 20 tisíc registrovaných reklamních ploch.

Strach z hrozeb arbitráží

V případě omezení billboardů navrhl Senát zachovat dosavadní pravidla pro billboardy pouze u místních komunikací a silnic II. a III. třídy.

Někteří senátoři se obávali, že omezení reklamních nosičů by vedlo například k výpadkům příjmů ve státním rozpočtu a že obecní rozpočty by tratily na příjmech z pronájmu pozemků. Někteří poslanci se navíc obávají případných arbitráží kvůli zmařeným investicím reklamních firem do jejich billboardů.

Ministr dopravy Pavel Dobeš dnes poslancům řekl, že sice nelze zabránit arbitrážím se státem ze strany firem, které by se cítily omezením billboardů poškozeny. Jak ale dodal, podle právních analýz by tyto arbitráže nebyly úspěšné a že by stát tyto spory vyhrál. Uvedl mimo jiné, že stát má právo přijímat opatření například k ochraně veřejného zdraví, i když je tím negativně ovlivněna zahraniční investice.

S tím ale nesouhlasil poslanec ČSSD Stanislav Křeček. „Podle mých informací jsou ty arbitráže jisté,“ řekl.

Dobeš ujistil, že schválený návrh nedává jakoukoli možnost návratu informačních tabulí na silnice, které spadají do působnosti Ředitelství silnic a dálnic. „Senátní pozměňovací návrh je lepší než stávající stav, i když není v omezení reklamních zařízení na pozemních komunikacích tak striktní jako vládní návrh novely zákona. Ten by v oblasti povolování reklamních zařízení neumožňoval nově zřídit a provozovat reklamní zařízení na silnicích všech tříd, s výjimkou reklamního zařízení na přilehlou provozovnu,“ uvedl Dobeš.

Ministerstvo dopravy při návrhu změn v oblasti zřizování a provozování reklamních zařízení zdůrazňovalo zejména bezpečnost silničního provozu. Kvůli bezpečnosti omezují umísťování billboardů u silnic například Německo, Španělsko, Belgie, Dánsko, Estonsko nebo Maďarsko.