Reklamní trh se zdaleka nevrátí na úroveň roku 2008, po němž následoval pád. „Očekáváme mírný nárůst, maximálně o 3 až 5 procent,“ odhadl v úterý šéf české pobočky agentury ZenithOptimedia Petr Majerik, na neformálním setkání s novináři v pražském klubu Avion.
„Tři až pět procent bych řekl bych před týdnem. Teď v souvislosti s ropnou krizí, událostmi v arabských zemí, a s plánem navýšit DPH, což se dotkne některých médií, odhaduju mezi jedním až dvěma procenty,“ doplnil.
V roce 2009 zažil český trh s reklamou po dlouhé době značný pokles, a to o 25 až 30 %. Loni zaznamenal jen nepatrné oživení, zhruba o 1 až 2 %.
Podle Majerika nebyl aktuální propad první. „Krize, kterou jsme tu dva a půl roku měli, není novinkou,“ připomněl podobné situace ze 70., začátku 80. a 90. let. „Vždy trvala dva a půl až tři roky, pak došlo k oživení,“ ukázal na číslech.
Česko podle Majerika patřilo k zemím, které krize postihla nejvíc: „Jednak mezinárodní zadavatelé škrtali poprvé v malých zemích, soustředili se místo toho na větší Polsko či Maďarsko. Za druhé tu byly historicky nastaveny relativně vyšší ceny za reklamy.“
Nyní podle odhadů ZenithOptimedia poroste ve střední a východní Evropě podíl televize a internetu na celkových investicích do reklamy, na úkor tisku.
Na trhu je nyní údajně patrné, že zadavatelé reklamy chtějí za méně peněz „stejně muziky“ - stoupá proto tlak na vynalézavější řešení, postupy. To podle Majerika ústí v častější využívání sociálních sítí pro komerční komunikaci.
Majerik přitom připomněl rovněž, že vývoj cen reklamy se váže na vývoj HDP, a to zhruba v této úměře: pokles nebo nárůst HDP o 1 procento znamená pokles nebo nárůst výdajů do reklamy asi o 5 procent.
Admosphere: Loni proinvestováno až 56 miliard korun
Podle dnes zveřejněných dat společnosti Admosphere se loni, měřeno ceníkovými cenami, v Česku na reklamě proinvestovalo více než 56 miliard korun. Z této částky inkasovala nejvíce televize (25,6 mld. Kč) a tisk (21,5 mld. Kč), následuje internet (4,3 mld. Kč), venkovní reklama (3,3 mld. Kč) a rozhlas (1,3 mld. Kč).
Admosphere monitoruje inzerci na internetu v rozsahu projektu AdMonitoring, který pro Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) realizuje mateřská společnost společnosti Admosphere, výzkumná agentura MEDIARESEARCH. Tento projekt ve svých datech sleduje pouze plošnou (display) reklamu.
Podle dat publikovaných SPIR dosahují reklamní investice od domácích zadavatelů reklamy na internetu částky 7,7 miliard korun.