V úterý 21. ledna 2020 proběhne v pražském kině Atlas další ročník Digiveletrhu, naší každoroční přehlídky, co komunikační agentury chystají na další rok. Agentury i klienti, můžete se hlásit.

Odmítnutí Googlu platit médiím pobouřilo Francii

Francouzský stát i tisk protestují proti tomu, jak americký gigant aplikuje novou směrnici.

  • ČTK
  • 26. 09. 2019 13:25
Google News. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Služba Zprávy Google začala v Evropě omezovat zobrazení obsahu. Foto: Profimedia.cz

Odmítnutí amerického internetového gigantu Google platit médiím za zveřejňování úryvků z jejich obsahu vyvolalo ve Francii pozdvižení. Francouzská vláda a tisk označují podle agentury AFP takový přístup za nepřijatelný. Reagují tak na středeční oznámení Googlu, který zveřejnil novou sadu pravidel, jimiž se bude řídit při uplatňování unijní reformy autorských práv. Tu na jaře schválily členské země bloku a europarlament a Francie ji zavádí jako první stát v Evropské unii.

O „násilném činu“ a „nepřijatelném diktátu“ hovoří v reakci na krok Googlu prezident Asociace evropských vydavatelů tiskovin (ENPA) Carlo Perrone. Média podle jeho názoru staví před hotovou věc. „Buď dají americkému gigantovi svůj obsah zadarmo, nebo budou v jeho vyhledávači výrazně znevýhodněna,“ citovala jej agentura AFP.

Podle francouzského ministra kultury Francka Riestera jde rozhodnutí Googlu proti „duchu a textu“ nových evropských pravidel. Firmu vyzval, aby zahájila jednání s vydavateli na celém světě a dohodla se s nimi na tom, jak autorsky chráněný materiál zpoplatňovat. Situaci chce ministr řešit se svými evropskými kolegy.

Google odmítl uzavírat s evropskými vydavateli zvláštní smlouvy o tom, kolik jejich obsahu bude smět francouzským uživatelům ukazovat. Namísto toho prostě od konce října přestane zobrazovat úryvky a náhledy jejich zpráv. Francouzští uživatelé napříště uvidí pouze titulky, a nikoliv prvních pár řádek zprávy či náhled fotografie. Tento krok může neblaze ovlivnit příjmy médií, protože viditelnost na Googlu zvyšuje návštěvnost daných webů. V ohrožení by se tak mohly ocitnout i příjmy z reklamy a předplatného.

Google argumentuje, že jeho nová pravidla slouží zájmům uživatelů internetu. Brání prý tomu, aby výsledky vyhledávání narušovala komerční hlediska.

I tuzemské vydavatele Google tento týden obeslal s tím, že jejich weby v souladu s čerstvou směrnicí o autorském právu na jednotném digitálním trhu nově identifikuje jako „evropské tiskové publikace“. „V souvislosti se zavedením nového zákona na ochranu autorských práv, který ve Francii implementuje tuto směrnici, toto označení omezuje zobrazování textových úryvků a miniatur obrázků z vašeho webu ve Francii,“ informoval Google vydavatele. „Pokud chcete, aby se ve výsledcích vyhledávání pro váš web zobrazovaly úryvky nebo miniatury, můžete způsob zobrazování obsahu z webu uživatelům ve Vyhledávání Google upravit pomocí značek HTML. Pokud se domníváte, že toto označení není správné, můžete ho změnit,“ doplňuje.

Francie je dosud jedinou z unijních zemí, která evropskou směrnici o autorských právech uvedla do praxe. Úprava, o které se dlouhé měsíce vyjednávalo a tvrdě se kolem ní lobbovalo, má podle Evropské unie zajistit ochranu autorů a umělců v digitální době, ale také otevřít nové možnosti získávání a sdílení autorsky chráněného obsahu.

Evropská komise změny navrhla už v roce 2016. Členské státy se na finální podobě textu s europarlamentem dohodly v únoru, europoslanci novelu odsouhlasili na konci března. Unijní země mají pravidla do svých zákonů převést do 7. června 2021.