Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

ODS odmítla na kongres akreditovat některá online média

Kapacita tiskového střediska je skoro dvakrát překročena, mediální sekce strany proto vybrala, kdo z menších redakcí nepojede.

Na předloňském kongresu ODS v Brně problémy s kapacitou tiskového střediska nebyly. Foto: Profimedia.cz

Na předloňském kongresu ODS v Brně problémy s kapacitou tiskového střediska nebyly. Foto: Profimedia.cz

Občanská demokratická strana podcenila zájem novinářů o svůj kongres v Olomouci o nadcházejícím víkendu. Akci, kde se bude hrát o budoucnost kdysi dominantní politické partaje, má sledovat téměř dvojnásob žurnalistů, než kolik se mělo původně do tiskového střediska vejít. Údajně proto se také do Olomouce nemohou vypravit zástupci internetového Deníku Referendum či chystaného webu Česká justice.

O novinářské akreditace na akci bylo možné žádat do čtvrtka, Deník Referendum žádal v pondělí o vstup pro své dva komentátory Patrika Eichlera a Jaroslava Bicana. Ve středu se mu však dostalo odmítnutí od Šárky Martínkové z mediální sekce. „Bohužel žádosti o novinářské akreditace pro Vaše redaktory již nemůžeme vyhovět. Vzhledem k významnému zájmu celostátních médií byla kapacita tiskového střediska již překročena,“ informovala ho. Stejně dopadl následný telefonát.

Tutéž reakci obdržel e-mailem také Robert Malecký, někdejší vedoucí domácí redakce zpravodajství České televize, nyní šéfredaktor chystaného webu Česká justice (vydávat ho bude firma Media Network Petra Dimuna a Ivo Hartmanna), který má odstartovat tuto neděli (zatím je adresa nepřístupná) a i proto se chystala dění na kongresu zpravodajsky pokrývat. Odmítnuta byla rovněž „kvůli významnému zájmu celostátních médií“.

„Kapacita tiskového střediska, včetně technického zázemí pro Český rozhlas, je 60 lidí. V tuto chvíli máme akreditovaných - tedy s námi potvrzenou akreditací - 115 osob, včetně techniků, kameramanů a fotografů,“ sdělil Médiáři dnes dopoledne zástupce vedoucího sekce Jiří Sochor.

„Vzhledem k významně překročené kapacitě tiskového střediska jsme nevyhověli žádosti akreditace na Petra Dimuna za www.denikreferendum.cz či www.vasevec.cz, Roberta Maleckého za www.ceska-justice.cz (server je běžnému čtenáři nedostupný), dále Ing. Františka Červeného za ‚IG INFO NET + AFO Olomouc‘, dále dvěma našim členům, kteří by primárně měli využívat institutu ‚hosta člena výkonné rady‘ a jednomu studentovi fotografie. Akreditace jsme také po dohodě omezili pro MF Dnes, která zaslala žádost o akreditaci ze čtyř svých redakcí. Žádné jiné akreditace pro média odmítnuty nebyly,“ tvrdí Sochor.

O dvou odmítnutých komentátorech Referenda se přitom nezmiňuje. Bez odpovědi nechal také otázku, kolik kterých akreditací která celostátní média využijí.

Z jeho reakce přitom vyplývá, že ačkoli ODS nechala původní kapacitu překročit o plných 55 lidí, odmítla ani ne deset žádostí. A že menší internetové redakce i regionální média na kongres mohou. „Z menších médií bude kongres přímo z místa sledovat například Pravý břeh, Virtually, Novinky Přerovska, Region Opavsko, Olomoucká televize a další,“ dodal pracovník mediální sekce ODS.

Deník Referendum vydávaný bývalým činovníkem Strany Zelených a ekologickým aktivistou Jakubem Patočkou či weby spojené s Petrem Dimunem, bývalým šéfem marketingu ČSSD (nyní pro Referendum píše sloupky, publikuje i na Vaši věci Jiřího Paroubka, teď zakládá zmíněnou Českou justici) se přitom na akci nedostanou, zatímco online média blízké ODS (revue pro pravicovou politiku Pravý břeh, Virtually Jany Dědečkové) ano.

„Odmítnutí akreditace je pro mě věc nepřijatelná obecně. Vybírat mezi médii ta vhodná jakbysmet,“ reagoval veřejně Robert Malecký. „ODS důsledky své chyby přenáší na lidi, jejichž zájmu a jejichž čtenářů by si měla profesionálně vážit. Je to pro mě střet s myšlením z minulého tisíciletí,“ míní. „Svět tiskových středisek a chlebíčků“ podle něj „moderní média už dávno nepotřebují“. „Jediné, co je akreditaci cenné, je kontakt s delegáty,“ je přesvědčen.

„Byl jsem na všech kongresech různých politických stran poslední tři roky a nikdy nebyl s akreditací problém,“ konstatoval v krátkém rozhovoru s Médiářem Vratislav Dostál, vedoucí domácí sekce Deníku Referendum, který na webu čte přes 2 tisíce lidí denně.