Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

„Odteď jste na mapě, řekli nám v Cannes“

Česká produkce Toaster Pictures Tomáše Otradovce a Petra Svobody zaujala v Evropě tvorbou online obsahu. Čerstvým oceněním je bronz z festivalu Cannes Lions.

Tomáš Otradovec

Tomáš Otradovec

O české produkční společnosti Toaster Pictures je slyšet stále častěji. Byla to právě tato produkce, která spolupracovala s Gambrinusem a agenturou McCann na zřejmě nejdiskutovanější kampani letošního léta, to když se tato značka převlékla za fiktivní pivo.

 Je to také produkce, jež začala tvořit digitální obsah pro Lego v rámci celého regionu CEMEA, tedy střední a východní Evropy, středního Východu a Afriky. A konečně je to produkční firma, která spolupracovala s agenturou Red Fuse Prague na celoevropské kampani pro belgickou společnost Hills Pet Nutrition, oceněné bronzem na mezinárodním festivalu reklamy Cannes Lions.

„Do Cannes se jezdí získávat ceny, nebo budovat mezinárodní byznys. Když jsme získali bronz, jeden americký producent, se kterým spolupracujeme, nám řekl ‚odteď jste na mapě‘,“ přiblížil Médiáři význam ceny Tomáš Otradovec, který je jedním ze dvou spolumajitelů Toaster Pictures (druhým je Petr Svoboda).

Kampaň proběhla Evropou

Za zmínku přitom stojí, že bronzového lva za nejlepší casting kampaň dobyla v kategorii Film Craft, kterou reklamní produkce vnímají v rámci své branže jako prestižní, protože oceňuje jejich řemeslné kvality. Navíc šlo o cenu pro komerční kampaň velkého mezinárodního zadavatele (Hills Pet Nutrition patří do holdingu Colgate Palmolive a vyrábí krmivo pro psy a kočky), která běžela napříč celou Evropou. To je v české reklamní historii mimořádné. Většina ocenění, jež novodobá česká reklama v Cannes během uplynulých pětadvaceti let získala, byla totiž víceméně za „ghost kampaně“, s nimiž se běžný spotřebitel neměl šanci seznámit jinak než právě díky tomu, že získaly cenu na reklamním festivalu. Toaster Pictures si tak připsala významný zářez, přestože ještě stále patří mezi mladé produkce (na trhu je zhruba půldruhého roku).

Oceněný casting z reklamy Hills Pet Nutrition byl nezvyklý, neboť v hlavních rolích reklamy nevystupovali lidé, ale tlustá domácí zvířata, která navíc musela talentovaně „hrát“ a předvádět rozličné úkony. Casting obstarala společnost Fauna & Film, která se specializuje na přípravu zvířat pro účinkování ve filmech i v reklamách.

„Shodou okolností jsme teď dělali kampaní se zvířaty víc. Loni jsme točili se zvířaty pro Lego a právě před týdnem jsme dokončili novou kampaň americkou firmu Sphericam, kde hraje zásadní roli pes,“ doplňuje Otradovec.

„Používat dokola staré matadory není správné“

Práce pro Lego představovala a nadále představuje především tvorbu původního digitálního obsahu a internetových videí, které doplňují jeho klasické reklamy. Také nová reklama pro Sphericam má hodně co dělat s novými médii. Sphericam je totiž americký startup, který vyvíjí a vyrábí 365° virtuální kameru pro natáčení panoramatických internetových videí. Produkci Toaster Pictures oslovili jeho zástupci letos v březnu s jednoduchou prosbou: vytvořte nám internetový obsah, který by pomohl přilákat investory a poskytl jim informace o projektu i o jeho vývojářském týmu. „Reklamu jsme nasadili právě před týdnem. Během sedmi dnů už získali 150 až 160 tisíc dolarů, které jsou v předstihu oproti plánu,“ říká společník Toaster Pictures.

Kampaň pro Sphericam vytváří momentálně jeden z nejmladších reklamních režisérů na českém reklamním trhu Prokop Motl, kterého začala Toaster Pictures exkluzivně zastupovat. První Motlovou prací se staly letošní květnové spoty pro Amundsen z tvůrčí dílny pražské pobočky agentury Made by Vaculik, z nichž jeden dosáhl na YouTube dosud bezmála milionu a druhý půl milionu zhlédnutí.

„Znali jsme ho jako talentovaného tvůrce hudebních videí. Je mu dvaadvacet, je opravdu mladý. Když jsme ho představovali na festivalu PIAF v rámci bloku, v němž produkce prezentovali své režiséry, patřil k nejmladším. Ale my chceme hledat takové tvůrce. Myslím, že určitá kartelizace českého trhu, při němž produkce používají pořád tytéž staré matadory, není správná a je to důvod, proč vizualizace českých reklam vypadá, jak vypadá. Způsob tvorby českých reklamních scének mi už přijde trochu passé,“ tvrdí Otradovec.

Také režisér Vladimír Jedlička, který s Toaster Pictures natočil oceněnou kampaň pro Hills Pet Nutrition, se podle Otradovce od českého reklamního mainstreamu odlišuje právě tím, že má dost neobvyklý vizuální styl, jenž víc sluší mezinárodním reklamám než „klasické české“ reklamní tvorbě. 

Fandí digitálnímu obsahu

Toaster Pictures se přitom podle Otradovce profiluje právě tvorbou kreativního digitálního obsahu, jemuž se chce věnovat víc než klasickému natáčení reklam. „Nechceme suplovat práci klasických agentur, ale chceme dotahovat jejich nápady v oblasti digitálu a věnovat se mu jako progresivnímu směru. Díky tomu nemáme problém se zakázkami, protože se na nás z této oblasti často obracejí.“

Poměr zakázek prý v současnosti tvoří zhruba z 80 % poptávka z České republiky a 20 % ze zahraničí. Svou orientaci na zahraničí chce ale Toaster Pictures posílit. „Na půl úvazku zaměstnáváme jihoafrickou manažerku pro získávání servisních zakázek, navštěvujeme řadu mezinárodních festivalů a dalších akcí. Snad nám pomůže i Cannes Lions, jehož letošní ročník byl opravdu zajímavý, protože se v něm sešlo neuvěřitelné množství přihlášek. Jenom v naší konkurenci jsme soupeřili s šesti sty dalšími pracemi, a to byl jen malý výsek v rámci celého festivalu. Pokud někdo tvrdí, že je reklama v krizi, měl by se zajet podívat do Cannes,“ prohlašuje producent.