Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 51. a 52. týden 2020
- Cheil Czech: Dva Komenský (62 %)
značka: Mary’s Meals, klient: Mary’s Meals Czech Republic - VMLY&R Prague: Ty pravé Vánoce (54 %)
značka: Pilsner Urquell, klient: Plzeňský Prazdroj - Bumerang Film: Dárky, co nezůstanou ležet ve skříni (46 %)
značka, klient: Sportisimo - McCann Prague: Taky dobrý Vánoce (43 %)
značka: ING, klient: ING Česká republika - Nejlepší dárek je zážitek (41 %)
značka: Slevomat, klient: Slevomat.cz
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.
1. Jídlo pro děti za dva Komenské
Agentura Cheil připravila pro dobročinné hnutí Mary’s Meals osvětovou kampaň, která má za cíl upozornit na jeho aktivity a představit se lokálnímu publiku. Ústředním motivem se stala čtyřstovková bankovka. Právě za tuto částku hnutí zajišťuje jídlo dětem ve školách v rozvojových zemích téměř na celý rok. Motivuje tím rodiče k posílání dětí za vzděláním namísto do práce. Tvářemi fiktivní bankovky jsou Jan Amos Komenský a jeho dvojče Jen, kteří se spojí pro dobrou věc a se sloganem Dva Komenský nakrmí a naučí vytvoří ze dvou dvoustovkových bankovek jednu. Pomocí platidla a postavy Komenského je definováno hlavní poslání hnutí, že vzdělání je budoucnost. S nápadem přišli Tereza Boukalová a James Dang, duo, které se za Cheil loni zúčastnilo soutěže pro mladé marketéry Young Lions v kategorii Digital. Zadavatel Mary’s Meals je následně oslovil s přípravou kampaně a rozvinutím myšlenky, která vznikla v rámci soutěže během 24 hodin. Následné rozpracování už mělo na starost letošní vítězné duo stejnojmenné soutěže v kategorii Digital, tedy Tereza Boukalová a Marek Malis.
Proč je tato práce vítězem týdne? Protože má nápad, odvahu, hravost, propracovanou exekuci, je za tím vidět radost tvůrců. Je vidět, že si šli houževnatě za svým cílem, což dokazuje i to, že si nechali posvětit užití motivu Komenského Českou národní bankou i dědici autorského odkazu Oldřicha Kulhánka. Takhle se to má dělat. Bravo!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Juchů, obsah tam je, hezky se na to kouká, voiceover neutahaný, za mě vítěz o parník.
Pavel Jechort
Sympatické je, že to jde i bez vyhublých dětí s nafouknutými bříšky.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Jestli dovolíte. Nějak se ve mně pere to, že ukazovat spotřebu a chtít při tom změnit v člověku pocit, že si má odpustit brambůrky, aby radši ty peňouze poslal jinam, se prostě nepodaří. Jsou lidi, kteří dávají ze svého nadbytku i ze svého nedostatku, jak známo. Ale těch lidí, kteří se tímhle spotem změní z lakomců ve filantropy, moc nebude. Nechci filozofovat, ale ten oslí můstek tu pro mě nefunguje. Nic to nemění na tom, že myšlenka je to záslužná, nápad s dvěma Komenskýma je fajnovka, takže se mi to celkově líbí, jen ten insight je pro mě slabší. Pro mě. Ostatním je to třeba fuk. Konec výkladu. Děkuju.
Petr Laštovka (Geometry)
Komenský vs. Komický. Proč mě ten Komenský trochu nepřesvědčuje? Takhle tam zůstává v pozici výstřižku, kterej za mě nemá moc šancí, aby něco vybral.
Ondřej Souček
Jan a Jen Afriku neobjevili, ale mohou ji dobýt sympatickým nápadem i exekucí.
Ivan Peterka (Peppermint)
Tohle má opravdu všechno - super myšlenku, originalitu a perfektní zpracování. Za mě jednoznačný vítěz.
Michaela Sýkorová (Gen)
2. Pilsner Urquell přináší „pravé Vánoce“
Pilsner Urquell a Vánoce patří k sobě, dokazuje to i zájem spotřebitelů o plzeňský ležák během adventu. Pivovar jim podobně jako v minulých letech nabízí nejrůznější dárková balení piva a přichází i s novou vánoční komunikační kampaní. Celou kampaň zastřešuje myšlenka Ty pravé Vánoce jsou, když jsme spolu, kterým značka apeluje na lidi, aby se v těchto svátečních dnech věnovali svým blízkým. „Letošní rok byl rozhodně rokem plným překvapení. Donutil nás zpomalit a zamyslet se nad tím, co je pro nás opravdu důležité. V našem novém spotu chceme ukázat, že to hlavní, co pro sebe letos můžeme udělat během vánočních příprav, je dopřát si víc klidu a užít si kouzlo Vánoc se svými blízkými,“ říká brand manažerka Kateřina Hašková. Televizní reklamu doplňuje digitální kampaň. Kreativu zajistila VMLY&R Prague, digitální marketing pak Triad Advertising.
„Někdy je třeba ztišit, abychom se lépe slyšeli.“ To je podle mě nejhezčí věta z celé kampaně. Jinak si myslím, že tvůrci nepřekročili pomyslnou metu, která dělí obvyklá sdělení typu „ty pravé Vánoce jsou, když jsme konečně spolu“ od něčeho výjimečného a skutečně zapamatovatelného.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Značce Pilsner Urquell se celkem daří držet pozici „jak by vypadal ideální svět“, ale na mě je to trochu moc melancholické a vlastně smutné. Doufám, že až si letos s tátou dám jednu kuželku, budeme mít náladu rozhodně lepší.
Pavel Jechort
Ikonický brand a reklama, který nikdy ikonickou nebude. Kvintesence doslovnosti.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Dojímací. Pěkné. Světové. Jen maličká poznámka: je blbý, že mám herce zaškatulkovaný, vím. Ale pan Slovák je prostě inženýr Čáp z Kouře, tak jsem si myslil, že mohl hodit ještě nějaký retro vtípek. Inu, když jsou ty Vánoce, ne? Tak ne, no.
Petr Laštovka (Geometry)
Na téhle kampani mně přijde nejsilnější vizuální podobnost otce a syna. Jinak tam neni žádnej silnej moment. Neni tam vybudované žádné drama. Divák nemá proč se dojmout. A vánoční stůl plný flašek piva? Myslim, že tohle brand síly Plzně opravdu nepotřebuje.
Ondřej Souček
To je ale velké štěstí, potkat se na nádraží, co? Kdyby se minuli, vydalo by to na zápletku a mohl to být příběh. Takhle je to jen událost. Ovšem banální. Někdy je třeba zamyslet se víc, aby bylo co vyprávět.
Ivan Peterka (Peppermint)
Jedna z lepších vánočních kampaní tohoto roku. Nápad sice trochu neoriginální, ale je to milý.
Michaela Sýkorová (Gen)
3. Sportisimu zase pomohl moderátor Nasty
Leitmotivem letošní vánoční kampaně řetězce se sportovním vybavením Sportisimo se stala obyčejná skříň. Ve videu totiž prodejce nabádal ke koupi takových vánočních dárků, které udělají opravdovou radost a nebudou po Vánocích jen ležet ve skříni. Hlavní tváří kampaně se stal český beatboxer, komik a moderátor Petr Nasty Cerha, který se v komunikaci Sportisima poprvé objevil už na jaře. Audiovizuální části kampaně propůjčili hlas už tradičně herec Oldřich Hajlich a herec a hudební producent Richard Salay. Vánoční videa prodejce vznikla poprvé se zlínskou produkcí Bumerang Film. Třicetivteřinový spot šel na vybraných českých a slovenských televizních stanicích, v kratší verzi potom na YouTube. Tam se video dostalo i k rumunským a maďarským zákazníkům Sportisima. Zmíněný námět se objevoval také v komunikaci v místě prodeje.
Zaměřila jsem se na hudbu. Proč si někdo myslí, že podobně bezpohlavní a nicneříkající melodie jsou nějakým způsobem prospěšné? Vím, že ne každý klient si může dovolit nechat složit song na míru nebo si zaplatit Beatles, ale i tak jsem přesvědčena o tom, že si hudební podkres zaslouží více citu a hledání. Co se týče samotné myšlenky a provedení kampaně – samotný nápad není vůbec špatný, ale provedení je stejně jalové jako hudba.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Beru jako nevyužitý potenciál. Strašně mne zatahala za uši věta „dárky, co nezůstanou ležet ve skříni“, protože to je letošní standard po většinu roku. Docela by se hodilo přidat sdělení, že i v dobách s omezeními všeho druhu se takové věci hodí.
Pavel Jechort
Jako „skříň“ ok, i když to taky není třeskutě původní. Ale přátelé ve Sportisimu, ta produkce, to je jak tiktokové video žáka 4. B.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Nasty je sympaťák. Líbí se mi, že s jeho tváří pracuje Sportisimo ve všech možných touchpointech. Jen chci říct, že je fajn, že to všechno působí jako od nás, ne nějak odtažitě a nabubřele, což se u některých nadnárodních sportovních řetězců děje. Takže ok!
Petr Laštovka (Geometry)
Insight, že dárky nakonec leží ve skříni, je dobrej. A u toho bychom pro teď zůstali.
Ondřej Souček
Dárek, co nebude ležet ve skříni, je poctivý nápad, ale exekuce jej bohužel ukládá do spodnějších šuplíků.
Ivan Peterka (Peppermint)
Zajímavý nápad, stejně tak zpracování. Díky té originální otevřené skříni mi reklama jednodušeji utkví v hlavě.
Michaela Sýkorová (Gen)
4. ING pokračuje s chválou domova
Letošní vánoční kampaň ING Taky dobrý vánoce navazuje na úspěšnou digitální letní kampaň Taky dobrý léto a vznikla v oddělení pro social media agenturního týmu McQueen pod vedením Kláry Chalupecké. Záměrem klienta bylo pokračovat v srdečné a hravé komunikaci s využitím oblíbených person a především s pozitivním sdělením.
Mně je to vlastně sympatické. Ačkoliv panu Slávkovi v péřovce úplně nevěřím, že si v obýváku užívá průvan z větráku, líbí se mi, že kampaň ING si udržuje svůj bláznivý tón a bezstarostnost, po které v těchto zasmušilých měsících přímo prahnu.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Nepotřebuju od ING slyšet, že take it easy. Nepotřebuju od nich slyšet ani to, proč bych měl mít ING pojištění. Ale to druhé bych aspoň očekával a akceptoval.
Pavel Jechort
Jako starej zbrojnoš mám tu nevýhodu, že přesně tenhle spot už jsem několikrát viděl. Body jsou jen za relevanci k Psovi čtvrté úrovně.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Nechápal jsem to v létě, ani teď. Tuším, že ty lidi měli někam jet, a jakože nejedou. Ale nejedou, protože nesmějí, nebo na to nemají? A nebo jako nikam nejedou, aby ty peníze ještě nechali ležet v té bance? A ten sen je teda ta lyžovačka v obýváku? Otázky, samé otázky. Achjo, ale to je moje chyba, pochopitelně. A je mi to moc líto, ale tuhle kampaň nějak nechám kolem sebe projít. Le pardón.
Petr Laštovka (Geometry)
Asi by to bylo v pohodě, kdyby Slávkovi byli tři roky, takhle mám strach o úroveň lékařské péče v Česku.
Ondřej Souček
ING se vyhnula všem vánočním klišé. A není to šťastné ani veselé. Říká mi, že tento rok za moc nestál a proto i Vánoce budou stejné.
Ivan Peterka (Peppermint)
Skvěle sedí k letošnímu roku. Hezké a výstižné zpracování. Takže jo, za mě v pohodě.
Michaela Sýkorová (Gen)
5. Slevomat nově s Noskem a Kaňokovou
Zatímco v minulosti vánoční kampaň Slevomatu prezentovala vybrané zážitky z nabídky firmy, letos se zaměřila na rodinu, domácí atmosféru a těšení se. Firma dlouhodobě pracuje se sloganem Nejlepší dárek je zážitek. Novými tvářemi Slevomatu se stali Jaromír Nosek a Beáta Kaňoková. Kreativy i produkce se opět ujal firemní interní tým. Letos Slevomat kampaň zaměřuje hlavně výkonnostně, kromě obrandovaného webu byla vidět primárně na YouTube a na sociálních sítích. Video doplnily vizuály s komunikací, proč nakoupit zážitky právě na Slevomatu.
Je to takové... nijaké. Nějak za tím nevidím ani ty zážitky, ani opravdové emoce.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Nechytlo a v záplavě podobných sdělení asi nebudu sám. Přitom jsou lidi po tolika měsících domácího vězení natěšení, aby někam vypadli. To se přece dá nádherně využít bez té unylé korporátní kreativy.
Pavel Jechort
Ta největší, tisíckrát, i v reklamě, omletá klišé na jednom místě.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Taková normálka. A proč takovou normálku v tomhle novým normálu nemít.
Petr Laštovka (Geometry)
Krátce k voiceoveru. Pokud začnu story call-to-action větou, tak je hodně těžké vystavět nějakej hezkej příběh. Zbytečně se tlačí na pilu. Slevomatu by slušela úplně jiná komunikace. Tohle je malý, možná až zbytečný.
Ondřej Souček
Slevomat nabídl Vánoce bez pointy, zato se slevou.
Ivan Peterka (Peppermint)
Nějak mě nenapadá napsat nic víc než - je to pěkný.
Michaela Sýkorová (Gen)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.

AMI Digital Index 2023: Češi tráví na sítích míň času než loni. Prudce přibývá dlouhých videí

SPM Media konsoliduje svá mediální aktiva, jedná i o Hrotu
