Ogilvy a VMLY&R budou mít jediného ředitele. Povede je Obluk

Agentury VMLY&R a Geometry fúzují. VMLY&R bude mít společné zázemí s Ogilvy, navenek dál vystupují samostatně. Obě je řídí Ondřej Obluk. Daniel Živica a Martin Pešta odcházejí.

Ondřej Obluk

Ondřej Obluk

Tři tuzemské agentury z nadnárodní komunikační sítě WPP výrazně mění strukturu. Na základě globálního plánu WPP propojit značky VMLY&R a Geometry už k 1. lednu zfúzovala aktivační agentura Geometry Prague s kreativní agenturou VMLY&R Prague. Vedle toho se k 1. dubnu spojují provozní částí pražských kreativek VMLY&ROgilvy. Obě tyto agentury bude nově řídit Ondřej Obluk, dosavadní šéf Ogilvy. Daniel Živica, který od loňského ledna šéfoval VMLY&R, agenturní skupinu opouští, stejně tak Martin Pešta, dosavadní šéf Geometry. Zanikající Geometry zároveň ke konci března přestane být členem Asociace komunikačních agentur (AKA).

„Agentury Ogilvy a VMLY&R nefúzují, zůstávají na sobě nezávislé, směrem ke klientům budou jejich kreativci, planneři i accounti vystupovat samostatně. Prostor k úsporám hledáme v backoffice,“ přiblížil Médiáři Ondřej Obluk. Agentury se podle něj nemají spojovat v jednu firmu, dál budou právně existovat jako dvě samostatné společnosti. „Klidně se proti sobě mohou potkat v tendrech. Jen místo tří CEOs bude strategická byznysová rozhodnutí dělat jeden. Stejně tak budou mít Ogilvy a VMLY&R společného finančního ředitele Lukáše Vaculíka a šéfku HR Žanetu Lohrovou,“ popisuje Obluk. Marketingovou ředitelkou obou firem bude Dita Stejskalová, která zároveň vede PR divizi Ogilvy a jako společný chief strategy officer bude působit Jakub Hodboď: „Dita bude marketingovou šéfkou obou agenturních značek, Jakub bude mentorem pro stratégy obou agenturních týmů. Může s nimi sdílet své zkušenosti z globálních trhů. “ A společná bude také pozice social director, kterou obsadí Barbora Šumanská. Hodboď i Šumanská jsou zároveň činní v Ogilvy.

Naopak samostatné pro každou agenturu budou od 1. dubna pozice client service directorů. V případě Ogilvy se jím stane dosavadní group account director Vlastimil Hladík, v případě VMLY&R to bude Iva Welker, dosavadní client service director pražské Geometry. „Snažili jsme se management stavět na interních kapacitách, nehledali jsme nikoho zvenčí,“ podotýká Ondřej Obluk. Podle něj se kromě zmíněných dvou nejvyšších manažerů nepropouštělo. Samostatná Geometry měla zhruba 60 hlav, VMLY&R pak 90, sdružený tým tak čítá kolem 150 lidí. Stejný počet pracovníků má také Ogilvy.

Iva Welker

Iva Welker

Vlastimil Hladík

Vlastimil Hladík

V některých zemích, kde WPP působí, se z Geometry stává VMLY&R Commerce. V Česku ale tento přídomek původní tým Geometry po fúzi s VMLY&R používat nebude: „Spojením se ‚jen‘ rozšíří záběr VMLY&R právě o aktivační marketing, sportovní marketing, a hlavně shopper marketing, tedy veškeré aktivity spojené s expertízou na commerce, kterou umí lidi z Geometry.“ Řady account directorů v Ogilvy rozšíří od dubna Lucie Směšná, která povyšuje z pozice senior account manager. Kreativu z pozice executive creative director dál řídí Tomáš Belko, strategii pak zmíněný Hodboď. Novými account directory VMLY&R jsou Michal Paulík (nastoupil začátkem letošního roku) a František Mareš (od března). U Youngů se po odchodu Dory Pružincové do DDB hledá nový executive creative director, stejně tak běží výběrové řízení na ředitele či ředitelku strategického plánování poté, co pozici opustil Tomáš Mrkvička.

Napříč agenturami fungují expertní huby

Poté, co řízení WPP po zakladateli a dlouholetém šéfovi Martinu Sorrellovi před dvěma a půl lety převzal Mark Read, se přední komunikační skupina světa snaží zjednodušit, zrychlit a zefektivnit své fungování. VMLY&R vznikla záhy po Readově nástupu spojením tradiční značky Young & Rubicam s digitálkou VML. Další součástí zmíněné snahy je právě spojování backoffice agentur Ogilvy a VMLY&R, které se kromě Česka děje také na dalších evropských trzích.

Někde proces vede Ogilvy, jinde VMLY&R, rozhoduje se trh od trhu. Ondřej Obluk, který zaštítil tento proces v Česku, reportuje šéfovi regionu Ogilvy EMEA Paulu O’Donellovi a spolupracuje s country managerem WPP v Česku Davidem Lhotou. Pod WPP tu spadají také Wunderman Thompson, Kantar, v němž má WPP už jen menšinový podíl, a skupina mediálních agentur GroupM. Také ta čerstvě oznámila propojování vybraných týmů svých agentur Mediacom, Mindshare a Wavemaker.

Podobné to bude v případě Ogilvy a VMLY&R. Jednu nebo druhou budou mít klienti dál k dispozici jako svou „hlavní kreativní agenturu“, zároveň ale napříč agenturami budou působit expertní huby, respektive „centra excelence,“ v oblasti PR, commerce, sportovního marketingu, digitálního výkonnostního marketingu a také consultingu.

Právě konzultační byznys je novou oblastí, do níž se Ogilvy loni nově pustila. Nebylo to kvůli situaci, kterou přinesla pandemie covidu – plán se chystal dva roky. „Poradenské firmy na sebe před pár lety začaly nabalovat kreativu, naopak kreativní agentury začaly jako další službu klientům nabízet konzultace,“ připomíná vývoj na trhu Dita Stejskalová. Historickou výhodou konzultačních společností je to, že byznys řeší přímo s nejvyšším vedením firem, zatímco komunikační agentury se většinou dostanou k managementu o úroveň níž. Konzultační služby jsou prostředkem, jak se u klientů dostat k manažerům s většími pravomocemi a strategičtějším zakázkám, což v důsledku znamená také lukrativnější kontrakty.

Dita Stejskalová

Dita Stejskalová

Ogilvy Consulting pod vedením Jiřího Jóna za první rok fungování na českém trhu spočítala kolem 15 klientů, jedním z největších projektů je strategie CSR pro energetický koncern E.On. „Většinou jde o nové klienty. „Konzultační projekty jsou propojené s byznysovou strategií klienta, a proto se lidé z boardu aktivně účastní tvorby řešení,“ pochvaluje si Obluk. „Výstupem společných projektů bývá i brief pro kreativní agenturu jinou než z naší skupiny.“

Rok s covidem způsobil po celém světě masivní přesun obchodních aktivit do digitálního prostředí. „Tendrů na social media a PR je znatelně víc než v minulých letech. Celý svět zaplul do onlinu a s tím souvisí i to, že klienti chtějí obsadit všechny možné platformy, kde je možné zákazníky potkávat a získávat je na svou stranu,“ popisuje Dita Stejskalová. „Kolegové z týmu pro social media mají žně. Konkrétně rolí Báry Šumanské tak nyní bude rozšiřovat kompetence v social commerce. V PR se zase kromě práce s médii rozšiřuje i spolupráce se všemi kategoriemi influencerů, včetně těch nejmenších. Víc také záleží na krizové komunikaci a také na tom, jak komunikují lídři firem. To, jak vedoucí manažeři komunikují v online prostředí, nabírá v současné době z hlediska značky čím dál většího významu. Právě na lídrech a na tom, jak komunikují, hodně závisí, zda si uchovají důvěru zaměstnanců a zda budou firmám věřit i zákazníci.“

Všechny služby „na jeden telefon“

Všechny letošní změny týkající se Geometry, respektive VMLY&R a Ogilvy směřují k hlavnímu cíli: nabídnout nejširší spektrum marketingových služeb z jednoho místa, slovy Dity Stejskalové „expertízu na jeden telefon“. „Konkurence by se měla bát, budeme ještě silnější,“ prohlašuje se smíchem ředitel Obluk. Agentury pod jeho vedením se zaměřují především na klienty z oblasti finančních služeb, farmacie, maloobchodu a rychloobrátkového zboží, pivovarnictví, technologií a telekomunikací. Zatímco VMLY&R (respektive předtím Young & Rubicam) si dlouhodobě zakládá na kreativě (o čemž svědčí desítky ocenění ze soutěžního festivalu Cannes Lions), propozicí Ogilvy je důraz na efektivitu a růst byznysu jejích klientů (na tu zas poukazují časté úspěchy v soutěži Effie).

Rozvíjí přitom i spolupráci napříč ostatními agenturami skupiny WPP, jako je zmíněná skupina mediálek GroupM či výzkumná divize Kantar. „V Ogilvy můžeme od Kantaru uvítat pomoc s vlastními výzkumy, na které interně nemáme kapacitu. Na druhou stranu, klienti GroupM ocení PR nebo consulting. Konkrétní příklady už máme ve finančních službách nebo v retailu,“ upřesňuje Ondřej Obluk.

Bubenská 1

Budova na adrese Bubenská 1 se brzy stane novým sídlem WPP. Foto: CPI

Památkově chráněná budova na adrese Bubenská 1. Foto: CPI

Památkově chráněná budova Bubenská 1 přiléhá k začátku pražské magistrály. Foto: CPI

Na novou strukturu fungování přecházejí zmíněné agentury nedlouho předtím, co se všechny tuzemské pobočky komunikační sítě WPP sestěhují na jedno místo, na adresu Bubenská 1, do budovy bývalých Dopravních podniků nedaleko metra Vltavská, dlouhodobě pronajaté od CPI. Stěhování by mělo začít v říjnu, nejpozději do konce roku tak tucet místních agentur WPP bude sídlit na novém, společném místě.

Dohromady tam bude pro agentury sítě WPP pracovat přes tisíc lidí. Do budoucna bude skupina kombinovat práci z domova a v kanceláři. „Pracovní prostředí budovy je navržené tak, aby podporovalo spolupráci a zároveň umožňovalo každému buď se soustředit na samostatnou práci, anebo vymýšlet v týmu,“ dodává Ondřej Obluk. „Co se týče agentur, nejvyšší dvě patra si ‚vylosovalo‘ VMLY&R. Ogilvy bude v druhém patře, kde je větší ze dvou teras.“