Marketingové a komunikační aktivity Českého olympijského výboru, spojené s českou účastí na letošních letních olympijských hrách v srpnu v Rio de Janeiru, zastřeší nový projekt komunikační platformy nazvané Olympic Media House. Jejím hlavním úkolem bude přilákat k olympijským hrám a ke sportu vůbec zejména nejmladší generaci, tedy děti. Proto se proti předchozím letům mění také skladba mediálních kanálů, jimiž bude výbor před olympijskými hrami komunikovat. Dominantní vliv začíná získávat zejména internet, byť i klasická média včetně veřejnoprávních hrají v komunikaci nadále důležitou roli. Zmíněný Media House tak budou dlouhodobě tvořit komunikační kanály vytvořené v sociálních sítích - na Facebooku, na Instagramu a zejména na YouTube. Všechny tyto platformy by měly sloužit také k prezentaci komerčních a mediálních partnerů olympioniků a jejich propojení se sportovním děním.
Po zkušenosti s projektem Letná-Soči při posledních zimních olympijských hrách se navíc rozšíří role i počet sportovních parků, které budou v Česku fungovat během olympiády. Vedle stěžejního parku Českého olympijského výboru budovaného na Lipně budou v provozu i tři „městské franšízy“ téhož projektu, a to v Plzni, v Ostravě a v Pardubicích. Cílem je opět přilákat k aktivnímu sportování zejména děti. Komunikace na internetu a provoz olympijských sportovních parků se navíc protnou ve speciálních pořadech a projektech, na kterých se budou podílet i nové idoly nejmladší generace - youtubeři. Médiáři celou strategii přiblížili marketingový ředitel Českého olympijského výboru Marek Tesař a mluvčí českých olympioniků Tomáš Houska.
Sport jde do digitálu
„Po roce 2012 jsme si nově definovali postavení Českého olympijského výboru v české společnosti a ve sportovním prostředí s tím, že jeho ambicí pro další období jsou tři vzájemně se prolínající věci - víc pohybu dětí, víc medailí a víc vlivu,“ předeslal Tesař.
Víc vlivu podle něj znamená možnost ovlivňovat dění ve sportovním prostředí, aby směřovalo k zapojení většího počtu dětí do sportování. Víc sportujících dětí by mělo zajistit jednak to, že česká dětská populace bude zdravější, a pak také to, že vznikne širší sportující základna s potenciálem vygenerovat víc talentovaných sportovců schopných získávat medailová umístění.
„Klíčovým východiskem je, že český olympijský tým tvoří sportovci s potenciálem zaujmout všechny fanoušky, kteří sportu holdují, což je samo o sobě atraktivní téma pro mladé publikum,“ uvedl Tesař, který však zároveň připustil, že v posledních letech ztrácel výbor s tímto publikem kontakt. „Byli jsme hodně přítomni v klasických médiích, jako je Česká televize, Český rozhlas Radiožurnál, Mladá fronta Dnes a iDnes.cz, ale rok za rokem jsme méně a méně komunikovali s mladými. V roce 2013 jsme proto začali výrazněji působit na Facebooku, kde se konkrétně Tomáši Houskovi a Alexandru Klimentovi [ředitel komunikace výboru v letech 2009 až 2015, od letoška šéf agentury Concept One - pozn. red.] podařilo docílit během olympiády v Soči velkého nárůstu. Je to pro nás výrazná platforma, ale má svá omezení - jsme přesvědčeni, že zvlášť mladší děti, které se teprve rozhodují, zda a kde budou sportovat, najdeme spíš na YouTube,“ říká Tesař.
Větší aktivita v digitálním prostředí a zesílení komunikace s mladou generací je i klíčovým bodem oficiálního programu Mezinárodního olympijského výboru, pojmenovaného Agenda 2020. Investice do tohoto programu by měly do roku 2020, kdy se konají další letní olympijské hry v Tokiu, dosáhnout půl miliardy dolarů. „Cílem programu je vybudovat silnou komunikační platformu, kde bude možné sdílet olympijský sportovní i životně-stylový obsah právě s nejmladší generací,“ popisuje Tesař.
„Velmi důležité je i to, aby se v sociálních sítích navštěvovaných touto generací vůbec nastolilo téma sportu jako takového,“ dodává mluvčí Českého olympijského výboru Tomáš Houska. Většina mladých totiž podle něj opomíjí televizi a přesouvá se ke komunikaci přes mobilní zařízení. Právě toho chce výbor využít.
Facebooková stránka českého olympijského týmu má v současnosti kolem 300.000 fanoušků, nicméně z hlediska oslovení nejmladší generace má podle Tesaře svá omezení. Naopak velký potenciál podle něj skýtá v tomto směru Instagram a zejména pak YouTube. Instagramový účet olympijského týmu otevřel letos v lednu a zatím na něm má zhruba 3.000 sledujících. Oficiální kanál českého olympijského týmu na YouTube pak byl s podporou Google spuštěn koncem března a v tuto chvíli má přes 3.100 odběratelů.
Základní platformou je YouTube
„Pracujeme s YouTube jako se základní komunikační platformou, máme k tomu dramaturgický i produkční plán a používáme ho jako sociální síť,“ popisuje Houska. Pro tvorbu videoobsahu určeného pro kanál YouTube složil výbor vlastní tvůrčí tým, z interních i externích specialistů. Tým vede právě Tomáš Houska, k jeho dalším klíčovým osobnostem patří ředitelka prvního ročníku festivalu Utubering a specialistka Googlu pro komunikaci na YouTube Andrea Hurychová.
Cílem celého projektu je podle Tesaře právě oslovit nejmladší generaci a přivést ji k zájmu o sport a sportování, a dále vytvořit dlouhodobý vztah s fanoušky. „Chceme, aby se fanoušci na tyto platformy vraceli, a to nejen během olympijských her, ale trvale. Během her je můžeme k těmto kanálům přivést, ale pak s nimi chceme navázat vztah a představovat jim sporty a sportovce dlouhodobě. Výkonný ředitel nadnárodního komunikačního uskupení WPP Martin Sorrell, který je jedním z klíčových poradců Mezinárodního olympijského výboru pro projekt světového kanálu Olympic Channel na YouTube, řekl, že dnes nejde o to, že by děti nechtěly sportovat, ale jde o to, že o sportu vůbec nevědí. Na jejich sociálních sítích, kde žijí svůj život, se sport neřeší. Jsou tam videohry, hudba, filmy, ale ne sport. Ten zůstává v klasických televizích a do jejich prostředí vůbec neproniká. Například jen naprosté minimum české youtuberské scény se věnuje sportu. To bychom rádi změnili,“ říká Tesař.
Podle Housky si už Český olympijský výbor vytipoval skupinku youtuberů, se kterou by rád dlouhodobě spolupracoval a dostal ji do kontaktu se sportem a s olympijskými aktivitami. „Chceme, aby měli sport za svůj a brali ho jako další prostředí, do kterého mohou přivést své fanoušky.“
S youtubery chce výbor podle Housky spolupracovat trochu jako s médii, plánuje třeba pozvat je do centrálního olympijského parku vytvářeného na Lipně, na představení olympijské kolekce a nabídnout jim podmínky a prostor pro vytvoření zajímavého videoobsahu. Mezi youtubery, s nimiž výbor jedná, patří například Tomáš Touha, s kanálem Touhashow. „Je to jeden z mála youtuberů, který se sportu věnuje, a jeho seriál #motivacejinak nám konvenuje. Setkáváme se ale i s dalšími významnými hráči na youtuberském poli,“ tvrdí Houska.
Součástí kanálu na YouTube je i prostor pro prezentaci komerčních partnerů. „Hledáme nenásilné cesty, jak naše partnery představit, ale současně si tím zajistit další atraktivní content,“ pověděl Tesař. Příkladem je podle jeho slov například série pořadů Škoda olympijské jízdy, kterou navíc vysílá dvakrát až třikrát týdně také Česká televize v rámci svého Olympijského magazínu. Automobilka Škoda Auto poskytuje pro tento pořad sportovcům svá auta coby „taxi vozy“, jež je přepravují kam potřebují. Během jízdy, zaznamenávané kamerou, běží se sportovci rozhovor, do něhož mohou přes sociální sítě přispět svými otázkami i diváci. „Je to formát, který nám umožňuje prezentovat známé i méně známé sportovce jak v kontextu s olympiádou, tak i s našimi partnery. Jde o product placement, ale současně s vypovídací hodnotou. To přesně chceme dělat,“ říká Tesař.
Jiným formátem podobného typu je mezinárodní projekt McDonald’s Olympic Hopefuls (v Česku Olympijské naděje), který má za cíl vytvořit mladým talentovaným sportovcům ve věku do 20 let podmínky pro přechod z juniorské kategorie do seniorské.
Role České televize nadále klíčová
Dalším zdrojem zajímavého obsahu spojeného s olympiádou by měl být program pracovně nazvaný Sport a umění, v jehož rámci Český olympijský výbor vydal vlastním nákladem první ucelený Zátopkův životopis od Pavla Kosatíka Emil běžec a koprodukoval spolu s Českou televizí dokumentární film režiséra Davida Ondříčka, zachycující nejslavnější momenty Zátopkovy sportovní kariéry.
Logo českých olympioniků zdobí Zátopek
Právě Česká televize hraje podle Tesaře při vytváření obsahu spojeného s olympijským týmem zásadní roli, a to i přes letošní posílení online komunikace. „Spolupracujeme intenzivně jak s týmem olympijských operací Vladimíra Drbohlava, tak s týmem připravujícím Olympijský magazín, který vede Jan Smetana,“ vyjmenovává Tesař.
Český olympijský výbor také podle něj hodně očekává od spolupráce s Mezinárodním olympijským výborem, od něhož si slibuje sdílení mezinárodního obsahu včetně exkluzívních pohledů do zákulisí olympijského dění.
Olympijské parky letos čtyři
Významným a dlouhodobým marketingovým nástrojem přivádějícím lidi ke sportu by se měl stát projekt Olympijského parku Lipno, který vzniká po vzoru Olympijského parku Soči-Letná, vytvořeného během zimních her v roce 2014. „Letnou navštívilo 400.000 lidí a získala si i velký mezinárodní ohlas, protože do té doby nikdo nikde nic podobného nezrealizoval. Pozitivně ji vnímali i sami sportovci, když viděli, jak jim v parku fandí během přímých přenosů desetitisíce lidí. Ale pořád to byla jen jednorázová záležitost, po které na Letné vlastně nic nezůstalo. Právě to chceme změnit a chceme, aby park sloužil dál,“ říká Tesař.
Rozpočet na vybudování Olympijského parku činí 65 milionů Kč, z toho 15 % by měl pokrýt Mezinárodní olympijský výbor, 40 % komerční partneři a 45 % veřejný sektor. „Na první pohled se to jeví jako vysoká částka, ale nedosahuje to ani rozpočtu velkého týdenního hudebního festivalu. A jde o třítýdenní aktivitu, po níž navíc v regionu zůstanou věci s trvalým odkazem, které budou sloužit dál,“ tvrdí Tesař. Projekt podle něj počítá například s rekonstrukcí místních sportovišť, přičemž na jejich výběru spolupracují organizátoři s obcemi a podmínkou pro investice bude i závazek, že se vlastník daného sportoviště bude o toto sportoviště dál starat.
Strategie „dlouhodobosti“ by se měla podle Tesaře odrazit i na nových mobilních aplikacích, které budou u příležitosti olympiády spuštěny. „Při Soči jsme uvedli dvě, které dohromady dosáhly přes 300.000 stažení. Teď pro nás náš partner T-Mobile vyvinul a financoval aplikaci LOH 2016, jíž chceme zasáhnout i publikum starší 25 let a která nejenže provede uživatele letními hrami, ale i po nich mu bude nabízet další lifestylově zaměřený obsah - třeba rozhovory se sportovci a podobně,“ slibuje Tesař.
Olympijské mobilní aplikace měly přes 300.000 stažení
Projektovým manažerem lipenského olympijského parku se stal Richard Mrázek, členem organizačního týmu je také bývalý ředitel Asociace komunikačních agentur Michal Charvát. Lipenský park ale nezůstane v letošním roce jediný.
„Města Plzeň, Pardubice a Ostrava se rozhodla spustit své vlastní olympijské parky, pro které jsme jim poskytli de facto franšízu. Fanoušci si tak budou moci užít sportování a současně kontakt s olympijským děním i na dalších místech. Naší vizí do roku 2020 je, že v každém větším českém městě bude podobný olympijský festival umožňující návštěvníkům prožít olympijskou atmosféru,“ dodává Tesař.