Omnicom, Publicis, IPG i Dentsu opouštějí Rusko

Žádná z pěti největších komunikačních skupin světa už nehodlá na ruském trhu působit.

Po největší globální skupině agentur WPP odcházejí z ruského trhu další čtyři v pořadí. Omnicom, Publicis, Interpublic Group i Dentsu následují WPP a ohlásily, že se z Ruska stahují. Žádná z velké pětky agenturních sítí světa tak svůj byznys na tamějším trhu už nehodlá rozvíjet.

V reakci na ruské napadení Ukrajiny informovala americká Omnicom Group, že se z Ruska stáhne, a to „řádným procesem“, aby zajistila kontinuitu služeb pro klienty a budoucnost svým ruským kolegům, „z nichž někteří pracují v Omnicomu desítky let“. „Vzhledem k tomu, že násilí a humanitární krize na Ukrajině pokračují, prioritou Omnicomu zůstává bezpečnost a blaho jejích víc než 200 kolegů a jejich rodin. Je v neustálém kontaktu s šéfy svých ukrajinských agentur a podporuje své lidi potřebnou humanitární pomocí, včetně dopravy, ubytování, víz a pracovních dokladů, překladatelských služeb, podpory přemístění, zásob a lékařské podpory,“ uvedla druhá největší komunikační skupina světa s tím, že „doufá v mír“.

Francouzská Publicis Groupe oznámila, že „zastavuje své podnikání a investice v Rusku tím, že s okamžitou platností postoupí vlastnictví svých agentur místnímu vedení“. Kontrolu nad svými aktivitami v Rusku předává Sergeji Koptěvovi, zakládajícímu šéfovi Publicisu v Rusku, a to „s jasnou smluvní podmínkou zajištění budoucnosti tamním zaměstnancům“. Těch má skupina v Rusku 1.200. „Nemohli jsme je jen tak opustit,“ podotkl Arthur Sadoun, šéf Publicis Groupe. „Od začátku invaze pracujeme na odchodu z Ruska a důrazně odsuzujeme jednostrannou agresi proti Ukrajině,“ předeslal v prohlášení. „Bezpečnost našich lidí na Ukrajině zůstává naším hlavním cílem. Se všemi 350 z nich jsme v každodenním kontaktu na individuální bázi a děláme vše pro jejich ochranu,“ dodal Sadoun. Skupina svým lidem na Ukrajině pomáhá s vízy či s garancí platů pro každého na celý rok, zprostředkovává i psychologickou pomoc.

Japonská agenturní síť Dentsu se rozhodla převést vlastnictví společného podniku Dentsu Russia na místní akcionáře Kirilla Matvějeva, ředitele pro Rusko a SNS Dentsu Russia, a Olega Poljakova, prezidenta Dentsu Russia & SNS. „To umožní podniku optimálně pokračovat v práci na ruském trhu. Rozhodnutí padlo po jednáních mezi ruskou komunikační skupinou a řediteli globální kanceláře sítě,“ uvádí skupina Dentsu. Ta má v Moskvě a Petrohradu celkem 1.500 zaměstnanců. Ti se zavazují dál plnit své závazky vůči klientům, přičemž „zásady a pravidla práce ruské kanceláře s klienty zůstanou nezměněny“. „Jako profesionálové na reklamním trhu i jako obyčejní lidé doufáme v brzký mír,“ doplňuje Dentsu v prohlášení.

Pozastavit působení v Rusku se rozhodla také americká Interpublic Group (IPG), jak o tom zaměstnance zpravil šéf skupiny Philippe Krakowsky. IPG měla v Rusku zhruba 200 pracovníků. Tamější vedoucí tým má postupně převzít „všechny aspekty řízení“, mimo jiné proto, aby byla zajištěna kontinuita pro všechny neruské klienty, kteří zůstanou na tamním trhu aktivní. Dosavadnímu ruskému týmu IPG by měl též zůstat dostatek peněz na to, aby mohl zaplatit svým lidem minimálně šest měsíců.

„Do hloubky jsme zkoumali řadu možností a jejich důsledky. Mnohem víc než obchodní rozhodnutí to však bylo pro mě a náš tým vyššího vedení obtížné morální dilema,“ poznamenal šéf IPG. A napsal také: „Realita je taková, že jsme v raných fázích historického okamžiku, který budeme všichni v nadcházejících letech zpracovávat a vyrovnávat se s ním.“