Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Otvírají nákupní centra. Uklidňují zákazníky a lákají je na slevy

Téměř po dvou měsících se otvírají velká nákupní centra, některá pořádají prodejní akce.

S pondělím 11. května se po uzavření kvůli koronaviru znovu otvírají nákupní centra s prodejní plochou přesahující 5.000 metrů čtverečních. Někteří provozovatelé už s předstihem přišli s informacemi, co všechno podnikli pro bezpečnost zákazníků, další komunikují akce podpory prodeje. Například poradenská společnost Cushman & Wakefield připravila na znovuotevření 17 obchodních center, která má ve své správě, a informovala o souboru opatření, jež přijala, respektive která podmiňují otevření velkých obchodních center. Základem jsou tři skupiny opatření rozpracovaných v detailním manuálu pro správce nákupních center: hygiena a bezpečnost, dodržování odstupu a informovanost. Hygienická opatření jsou založena na zvýšené frekvenci úklidu a dezinfikování veškerých prostor obchodního centra a poskytnutí dezinfekce zákazníkům. Dodržování bezpečných rozestupů nakupujících usnadní značení, především na podlahách. To určí dvoumetrovou vzdálenost v místech, kde by se lidé mohli shlukovat. Jednotlivým nájemcům se také doporučuje, aby regulovali počet zákazníků, kteří najednou mohou nakupovat v jejich prodejnách.

Opatření založená na informovanosti pak berou znalost pravidel bezpečného chování jako nedílnou součástí fungování provozu v nových podmínkách. Informační stojany a cedule rozmístěné v prostorách center, stejně jako pravidelná rozhlasová oznámení budou zákazníkům připomínat opatření, jež mají dodržovat. Na vše dohlédne speciálně vyškolený koordinátor. Součástí komunikace jsou i samolepky umístěné u vstupu do center i na jednotlivých prodejnách a informujících o tom, že jsou splněny požadované parametry.

Máme i ochranné štíty a měříme teplotu

V duchu popsaných opatření informuje o podmínkách svého znovuotevření například Westfield Chodov, největší obchodní centrum v Česku. Zde by měla být otevřena většina obchodů, pracovníci centra prošli speciálním bezpečnostním školením a jsou vybaveni ochrannými pomůckami včetně obličejových štítů. Při nástupu do práce je všem zaměstnancům měřena tělesná teplota. Omezená zůstává dostupnost dětských koutků, odpočinkových zón i jiných prostor k sezení. V souladu s vládními opatřeními naopak bude otevřeno kino, kadeřnictví či kosmetické služby, mimo provoz pak zůstávají restaurace, kavárny a sauna. Centrum také upozorňuje, že stále platí vyhrazené hodiny pro nákup seniorů v potravinách, lékárnách a drogeriích od 8 do 10 hodin.

V podobném duchu o svém znovuotevření informuje další z velkých pražských nákupních center OC Letňany: „Máme novou pozici – bezpečnostního koordinátora, který o vás bude téměř neustále pečovat a dohlížet na všechna důležitá pravidla. Všechno pečlivě vydezinfikujeme a vyčistíme, toalety několikrát za den a večer ještě přidáme ozón!“ ujišťuje na svém webu nákupní centrum. Otevírací doba bude hned od prvního dne standardní, to je od 9 do 21 hodiny. Otevření stravovacích jednotek je i zde v souladu s vládními omezeními naplánováno pochopitelně až na 25. května.

Brněnské centrum Olympia upozorňuje i na další specifika v pohybu osob po areálu. Například výtahy by měly být používány pouze v případě nutnosti, a to po jednom nebo skupinami osob, které přišly spolu. Při používání eskalátorů by pak měl být dodržován odstup minimálně čtyři kroky. K obnovení provozu pak brněnská Olympia přichystala dokonce soutěž. Až do konce května se do hry může zapojit každý zákazník, který zde utratí více než 300 Kč, hlavní cenou je pak nákup v hodnotě 4.000 Kč a poradenství stylistky Michaely Salačové.

Na speciální prodejní akce spojené se zahájením prodeje láká také ostravský Avion Shopping Park. Mají podobu uvítacích slev a nabízejí je obchodníci napříč sortimentem – prodejci obuvi Deichmann, CCC, Ecco, za elektro Datart nebo klenotnictví Pandora. V rámci hygienických opatření Avion Shopping Park informuje o plošné dezinfekce pomocí speciální technologie s aplikací prostředku vytvářejícího ochranný film ničící viry a bakterie.

A řadu slev chystají od prvního dne také v dalším ostravském obchodní centru Forum Nová Karolina. To se snaží rozptýlit jinou z častých obav veřejnosti a sice pobyt v klimatizovaných prostorách: „Klimatizace je nastavena do režimu, kdy do centra nasává čerstvý vzduch namísto režimu rekuperace. Pravidelně měníme vzduchové filtry a vzduchotechniku čistíme speciální nano technologií.“