
Největší tuzemský poskytovatel venkovní reklam BigBoard poskytl v březnu své plochy osvětové kampani
Inzertní růst si v Česku letos drží pouze televize. Všechny ostatní mediatypy zaznamenaly v prvním pololetí meziroční pokles, konkrétně rádio o 14 %, tisk o 19 % a venkovní reklama dokonce o 22 %. Inzertní útraty v těchto třech mediatypech přitom nedají ani polovinu toho, co jde na reklamu do televize. Ukazuje to monitoring Nielsen Admosphere. Ten neuvádí reálné inzertní útraty, ale počítá obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v ceníku. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Reálný propad může být letos na jaře vyšší, vydavatelé tisku mluví až o 70 %. Pokles působila omezení v důsledku pandemie koronaviru.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | leden-červen 2019 | leden-červen 2020 | změna |
televize | 27,25 | 28,33 | 4 % |
tisk | 9,28 | 7,52 | -19 % |
rádio | 3,89 | 3,34 | -14 % |
venkovní | 2,63 | 2,10 | -22 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
V červnu se televize dostala do mírného meziročního růstu (4 %), po dubnu a květnu, kdy zaznamenala propad. Za první letošní čtvrtletí si přitom připisovala 16 %. Zhruba na číslech loňského června je i rádio (minulý měsíc -1 %). Tisk pouze zmírnil propad (v dubnu měl -34 %, v květnu -38 %, v červnu -16 %), stejně tak venkovní reklama (duben -36 %, květen -49 %, červen -26 %).
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | červen 2019 | červen 2020 | změna |
televize | 4,71 | 4,88 | 4 % |
tisk | 1,82 | 1,52 | -16 % |
rádio | 0,69 | 0,69 | -1 % |
venkovní | 0,49 | 0,37 | -26 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Do čela žebříčku největších inzerentů se vrátily největší maloobchodní řetězce Lidl a Kaufland, následované producentem rychloobrátkového zboží Procter & Gamble. Na čtvrté místo odsunuly Jaromír Soukup Shop, tedy internetový obchod Jaromíra Soukupa, majitele televize Barrandov a menšinového spoluvlastníka největší tuzemské mediální agentury Médea. Ten byl největším inzerentem v březnu, v dubnu i v květnu.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, červen 2020
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Lidl Česká republika | 201 |
2 | Kaufland Česká republika | 148 |
3 | Procter & Gamble International Operations | 140 |
4 | Jaromír Soukup Shop | 135 |
5 | Plzeňský Prazdroj | 131 |
6 | Internet Mall | 128 |
7 | Alza.cz | 126 |
8 | Billa | 120 |
9 | Sazka | 119 |
10 | Albert Česká republika | 116 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Připomeňme opět, že prvenství Soukupova e-shopu v žebříčku inzerentů zřejmě souvisí s tím, že majitel Barrandova dal ve své televizi velký prostor reklamě svých aktivit, přičemž je zároveň možné, že tak využil prostor po kampaních zrušených či odsunutých kvůli koronaviru. Tato propagace měla často formu sponzorských vzkazů.

Ogilvy je na českém trhu 30 let. „Nově se zaměříme i na oblast health & wellness“
