Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Out-of-home i tisk letos na reklamě tratí pětinu

Letošní inzertní růst televize zpomalil z 16 % v prvním čtvrtletí na 4 % za celé pololetí.

Osvětová kampaň na venkovních plochách BigBoardu

Největší tuzemský poskytovatel venkovní reklam BigBoard poskytl v březnu své plochy osvětové kampani

Inzertní růst si v Česku letos drží pouze televize. Všechny ostatní mediatypy zaznamenaly v prvním pololetí meziroční pokles, konkrétně rádio o 14 %, tisk o 19 % a venkovní reklama dokonce o 22 %. Inzertní útraty v těchto třech mediatypech přitom nedají ani polovinu toho, co jde na reklamu do televize. Ukazuje to monitoring Nielsen Admosphere. Ten neuvádí reálné inzertní útraty, ale počítá obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v ceníku. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Reálný propad může být letos na jaře vyšší, vydavatelé tisku mluví až o 70 %. Pokles působila omezení v důsledku pandemie koronaviru.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-červen 2019 leden-červen 2020 změna
televize 27,25 28,33 4 %
tisk 9,28 7,52 -19 %
rádio 3,89 3,34 -14 %
venkovní 2,63 2,10 -22 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

V červnu se televize dostala do mírného meziročního růstu (4 %), po dubnu a květnu, kdy zaznamenala propad. Za první letošní čtvrtletí si přitom připisovala 16 %. Zhruba na číslech loňského června je i rádio (minulý měsíc -1 %). Tisk pouze zmírnil propad (v dubnu měl -34 %, v květnu -38 %, v červnu -16 %), stejně tak venkovní reklama (duben -36 %, květen -49 %, červen -26 %).

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp červen 2019 červen 2020 změna
televize 4,71 4,88 4 %
tisk 1,82 1,52 -16 %
rádio 0,69 0,69 -1 %
venkovní 0,49 0,37 -26 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Do čela žebříčku největších inzerentů se vrátily největší maloobchodní řetězce Lidl a Kaufland, následované producentem rychloobrátkového zboží Procter & Gamble. Na čtvrté místo odsunuly Jaromír Soukup Shop, tedy internetový obchod Jaromíra Soukupa, majitele televize Barrandov a menšinového spoluvlastníka největší tuzemské mediální agentury Médea. Ten byl největším inzerentem v březnu, v dubnu i v květnu.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, červen 2020

pořadí zadavatel útrata
Lidl Česká republika 201
Kaufland Česká republika 148
Procter & Gamble International Operations 140
Jaromír Soukup Shop 135
Plzeňský Prazdroj 131
Internet Mall 128
Alza.cz 126
Billa 120
Sazka 119
10  Albert Česká republika 116

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Připomeňme opět, že prvenství Soukupova e-shopu v žebříčku inzerentů zřejmě souvisí s tím, že majitel Barrandova dal ve své televizi velký prostor reklamě svých aktivit, přičemž je zároveň možné, že tak využil prostor po kampaních zrušených či odsunutých kvůli koronaviru. Tato propagace měla často formu sponzorských vzkazů.