Pracujete jako ekonomický redaktor či redaktorka a chcete s námi budovat něco nového? Napište.

Pavel Šafr: Blesk s Ivetou Bartošovou na titulu prodá o 753 výtisků méně než obvykle

Šéfové Blesku, Lidových novin, televize Pětka či Googlu debatovali o tématech, které dnes mají potenciál nejvíc přilákat publikum.

Rovnou debatou o fenoménu Iveta Bartošová začal odpolední blok konference Forum Media na pražském Žofíně, věnovaný atraktivnímu obsahu v médiích. Jeho moderátor Dalibor Balšínek z Mafry téma hned nabídl k vyjádření Pavlu Šafrovi, šéfredaktorovi Blesku.

„Iveta Bartošová, to je téma, které jsem nemyslel, že mě v novinářské kariéře potká,“ začal Pavel Šafr, „to téma u mě odstranilo zbytky snobismu, začal jsem se věnovat našim čtenářům, chodit na focus groupy. Mohu říct, z polovičky, z takových 60 % z toho mají srandu, z 20 % to berou vážně. A i mezi našimi čtenáři jsou tací, které to moc nezajímá.“

Jak také v debatě řekl, irituje ho, když o čtenářích Blesku slýchá nelichotivé soudy - jako příklad dal rozhovor s ministrem financí v poslední době.

„Já pak sedím [se čtenářkou] na focus groupu v Mělníce a říkám ji, že ministr financí o ni mluví jako o debilovi. A já se cítím jako její ombudsman.“ Obsah tištěného Blesku přitom podle Šafra souvisí se sociodemografickými charakteristikami svých čtenářů: „Že u nás [starší, méně majetná čtenářka] čte o Ivetě Bartošové nebo o vaření, za to se nestydím. Já se zabývám její socializací.“

Šéf Blesku spočítal, že téma Iveta Bartošová není tak frekventované, jak se obecně vnímá. Za rok byla zpěvačka údajně jen šestnáctkrát předmětem titulního materiálu. „Ale to téma má takovou energii a fludium, že i když uděláte o ni jen 16 otvíráků ročně, máte pocit, že se o píše pořád.“ Bartošová na titulu podle Šafra automaticky neznamená vyšší prodeje: „Měla průměrný prodej o 753 kusů méně, než měl průměrný prodej Blesku,“ vypočítal.

„Co funguje, je novost,“ argumentoval šéf Blesku. Fungují podle něj také „servisní brožurky, téma o penězích, všechna možná témata v oblasti zdraví“. „Ohromně, mega úspěšná byla brožurka ‘obrana pacienta’, průvodce, co ho může potkat v českém zdravotnictví.“ Prodala podle něj o 60 tisíc výtisků Blesku než normálně. Ještě vyšší, asi o 80 tisíc výtisků víc, přinesla příručka o bodovém systému v dopravě.

„Provozuji výzkumný ústav celebrit - mám na ně lidi, nejsem tam vyučujícím profesorem -, ale jsem rád, že to není jediný obsahový pilíř,“ uzavřel své úvodní expozé Šafr.

„Raději bychom dělali milý chytrý svěrákovský humor, ale není lehké to vyrobit a úplně to netáhne,“ konstatoval Marek Vítek, šéf čerstvé televize Pětka - která založila svůj program mimo jiné na časosběrné show a následných živých rozhovorech s Ivetou Bartošovou - a TV Metropol.

„Co zvyšuje prodej, jsou právě nadčasové přílohy,“ řekl za Lidové noviny jejich ředitel Dalibor Balšínek, připomněl zároveň, že řadu funkcí, které měly noviny - včetně zpravodajství - převzal internet. „A Google začíná být strašně nebezpečný hráč, ale sám nic nevytváří,“ rýpl si do Luďka Motyčky, přítomného zástupce české pobočky amerického internetového gigantu. Google a také Apple označil Balšínek za „globální Big Brothery“.