Už příští pondělí je tu další AppParade. Pro vývojáře máme Apple Watch, pro diváky droid Sphero.

Peklo české reklamy zachraňuje nepochopitelný čert od Komerčky

Z reklamních bloků Hlasu Československa náš oblíbený autor poněkud vydementněl.

Sleduju Hlas Československa. Celou sérii. Vynechal jsem jen jednou. Soutěž je podle mě fantastická zábava na nedělní večer. Jediná vada na kráse je, že se pár zadavatelů rozhodlo, že nás neustálým opakováním týchž spotů vystaví duševní poruše. Nejde jen o reklamní blok, ale vždy o reklamní blok a sponzorský vzkaz. A co může být lepšího, než dát do obojího právě tu naši reklamu? Po dobu celého Hlasu. Tu samou. Furt dokola jak u blbejch.

Tomu říkám okouzlující způsob, jak poděkovat za věrnost diváků!

Už to umím nazpaměť. Zlatopramen Radler, v krátké i dlouhé verzi (při prvních pěti zhlédnutích moc příjemný spot s atmosférou a hezkou podholenou paní – podholený holky můžu, pardon). Ale pojďme dál. Garnier – pečuj o sebe. Občas L’Oréal – protože vy za to stojíte. A samozřejmě Mountfield, jehož výrobky, jak tvrdí v reklamě, reklamu nepotřebují, a krém na bolesti Dolgit. Dolgit je animace udělaná za pět minut a oč výrobce ušetřil na exekuci, o to víc nalil do médií. Prostě tam přijede tuba krému. Občas se mi zdá, že halucinuju a že tuba vyjíždí tu z levé, tu z pravé strany. Blok přerušuje pořad zhruba pětkrát, a to, pokud si to správně vybavuju (což by mě dost překvapilo, vzhledem k tomu, že jsem většinu bloku v tranzu) v pořadí sponzoráky – blok – sponzoráky – pořad.

Televizní reklama mě začala poprvé v životě štvát. Konečně chápu, jak se musí cítit obyčejný člověk, když chce sledovat pořad, který je neustále přerušován k obsahu pořadu naprosto indiferentními sděleními. Navíc opakovaně. No nic, asi je to daň za skvělou soutěž. Mrzí mě, že nikoho ani nenapadlo byť jen reklamní spot ohnout podle soutěže, nebo – proboha! – v ní použít něco ze soutěže. Jsme rozvojová země. Ty reklamy jsou takhle popadesáté už opravdu jako z jiného světa. Ale můžu se pochlubit, konečně jsem pochopil, proč se v reklamě na šampon Schwarzkopf lámou nůžky. Dvacet let mi to nedocházelo. No nic, pojďme dál.

Z letargie nás, mladý nadějný pár, vyrušil spot Hypotéka od Komerčky. Tenhle spot, přátelé, je živou vodou v reklamním bloku. Důvodem je, že jsme jej ani jeden nepochopili. Nemyslete si, že bychom byli nějaký blbečkové. Dva lidi o souhrnném věku 74 let a souhrnném IQ asi 280.

Reklamní peklo přerušuje vždycky moje otázka „Prosím tě, můžeš mi vysvětlit tuhle reklamu?“ a rezolutní „Ne“. Tím je spot s čertem zároveň zajímavý a iritující.

Pojďme si ho společně projít, jako bychom ho viděli poprvé.

  • Pár středních let vchází do bytu, kterým je provádí čert s typickými žánrovými gesty, slovy a čárami.
  • Intepretuju si to tak, že čert je v našem kulturním kontextu zlo, upíšete se a jste ztraceni.
  • Zároveň mi jde hlavou, že přece musí existovat překvapivá pointa nebo vysvětlení.
  • Čert vyžaduje, aby se upsali – podepsali smlouvu. Nechali se oblbnout, takže po krátkém zdráhání podepisují.
  • Finále – podepsali a čert se představuje jako Hypotéka od Komerčky. Jakkoliv předchozí personalizace produktů fungovaly na první dobrou, tady se mi začíná vařit mozek z množství interpretací.

Když to vezmeme lineárně, tak čert je po celou dobu spotu čertem, což prokazuje všemi výrazovými prostředky, a tedy je zlo. Hypotéka od Komerčky je tedy zlo a víte, jak dopadnete, když se s ní spojíte.

Dobrý, ale tady něco nehraje. Tak rovnou píšu do agentury Euro RSCG, ať mi to, pro lásku boží vysvětlí. Odpovídá kreativní ředitel Pavel Sobek, já doplňuju v závorkách proud vědomí.

„Náš čert je milý – alespoň podle nás – a říká, že se ho nemusíš bát. (Jo, to říká, ale jak mu mám věřit?) Tím, že jsme použili čerta, jsme jasně definovali, jak si lidé hypotéku představují – bojí se (Mají proč, i když mně hypotéka dala jeden ze smyslů života.) a to, že se Komerčky bát nemusí. Naopak – on slouží tobě. (Fajn, slouží, ale neřekli jste, že v tom není žádný háček a po celou dobu se mi zdá, že tam nějaký je. Např. si představuju, že čert není čert, ale nakonec se prohlásí ze někoho jiného. To se ale nestane). Každý si to přebírá po svém a ne každému se všechno líbí. Nicméně v testech spot skóruje velmi dobře a lidem se líbí.“

Jak nad tím tak přemýšlím, tak mi myšlenky zabíhají k dokumentu o Jaroslavu Duškovi, nebo k některému z jeho neuvěřitelně božích rozhovorů, kde říká, že půjčka by měla být vždy bezúročná, protože z globálního pohledu nevzniká na Zemi nic víc, než už tam je. Úrok se vždy vytváří na úkor něčeho. Ale kdo někdy třeba balil babu, tak víte, že takový pětikilo+ potřebujete na rande, ať to stojí, co to stojí. Řečeno se zmrzlinou Magnum, život je otázkou priorit.