Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Peněz do televizní reklamy letos přibylo o 6 %

Televize byla od ledna do září jediným mediatypem, jenž z pohledu inzerce meziročně rostl.

Inzertní růst si v Česku letos i po devíti měsících letošního roku drží pouze televize, meziročně do ní zatím šlo o 6 % reklamních výdajů víc. Všechny ostatní mediatypy zaznamenaly od ledna do září meziroční pokles, konkrétně rádio o 7 %, tisk o 14 % a venkovní reklama o 16 %. Inzertní útraty v těchto třech mediatypech přitom dávají dohromady jen polovinu toho, co jde na reklamu do televize. Uvádí to monitoring Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v ceníku. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Pokles působila hlavně omezení kvůli koronaviru.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-září 2019 leden-září 2020 změna
televize 38,93 41,22 6 %
tisk 13,76 11,87 -14 %
rádio 5,64 5,22 -7 %
venkovní 3,86 3,23 -16 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

V září televize meziročně rostla o 13 %. V srpnu to bylo o 14 %, v červenci o 2 % a v červnu o 4 %, po dubnu a květnu, kdy zaznamenala propad. Za první letošní pololetí si připisovala 4 %. Tisk, rádio i venkovní reklama zaznamenaly v prvním půlroce propad v řádech desítek procent. V červenci meziročně rostly, ale o jednotky procent. V srpnu meziročně rostlo rádio (o 7 %), naopak tisk (-6 %) a venkovní reklama (-14 %) ztratily. V září si rádio polepšilo o 9 % a venkovní reklama o 1 %, tisk klesl o 4 %.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp září 2019 září 2020 změna
televize 5,45 6,15 13 %
tisk 1,84 1,77 -4 %
rádio 0,71 0,76 9 %
venkovní 0,46 0,46 1 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Čelo žebříčku největších inzerentů v září obsadily maloobchodní řetězce Lidl, Kaufland a Billa, další řetězec Albert je šestý.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, září 2020

pořadí zadavatel útrata
Lidl Česká republika 200
Kaufland Česká republika 193
Billa 166
Ferrero Česká 163
Procter & Gamble International Operations 146
Albert Česká republika 145
Vodafone Czech Republic 134
L’Oréal Česká republika 126
Sazka 120
10  Česká spořitelna 118

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere