Inzertní růst si v Česku letos i po devíti měsících letošního roku drží pouze televize, meziročně do ní zatím šlo o 6 % reklamních výdajů víc. Všechny ostatní mediatypy zaznamenaly od ledna do září meziroční pokles, konkrétně rádio o 7 %, tisk o 14 % a venkovní reklama o 16 %. Inzertní útraty v těchto třech mediatypech přitom dávají dohromady jen polovinu toho, co jde na reklamu do televize. Uvádí to monitoring Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v ceníku. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Pokles působila hlavně omezení kvůli koronaviru.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | leden-září 2019 | leden-září 2020 | změna |
televize | 38,93 | 41,22 | 6 % |
tisk | 13,76 | 11,87 | -14 % |
rádio | 5,64 | 5,22 | -7 % |
venkovní | 3,86 | 3,23 | -16 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
V září televize meziročně rostla o 13 %. V srpnu to bylo o 14 %, v červenci o 2 % a v červnu o 4 %, po dubnu a květnu, kdy zaznamenala propad. Za první letošní pololetí si připisovala 4 %. Tisk, rádio i venkovní reklama zaznamenaly v prvním půlroce propad v řádech desítek procent. V červenci meziročně rostly, ale o jednotky procent. V srpnu meziročně rostlo rádio (o 7 %), naopak tisk (-6 %) a venkovní reklama (-14 %) ztratily. V září si rádio polepšilo o 9 % a venkovní reklama o 1 %, tisk klesl o 4 %.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | září 2019 | září 2020 | změna |
televize | 5,45 | 6,15 | 13 % |
tisk | 1,84 | 1,77 | -4 % |
rádio | 0,71 | 0,76 | 9 % |
venkovní | 0,46 | 0,46 | 1 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Čelo žebříčku největších inzerentů v září obsadily maloobchodní řetězce Lidl, Kaufland a Billa, další řetězec Albert je šestý.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, září 2020
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Lidl Česká republika | 200 |
2 | Kaufland Česká republika | 193 |
3 | Billa | 166 |
4 | Ferrero Česká | 163 |
5 | Procter & Gamble International Operations | 146 |
6 | Albert Česká republika | 145 |
7 | Vodafone Czech Republic | 134 |
8 | L’Oréal Česká republika | 126 |
9 | Sazka | 120 |
10 | Česká spořitelna | 118 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere