„Nejlepší sportovní portál“ je jedním z plánů investiční skupiny Penta v oblasti médií v Česku. Na dotaz Médiáře o tom na úterní tiskové konferenci mluvil Jaroslav Haščák, jeden z majitelů skupiny. Další z partnerů Penty Marek Dospiva přitom vyslovil název Sport Fortuna, spjatý se sázkovou kanceláří, kterou Penta vlastní od začátku loňska. Tento konkrétní záměr ilustruje celkovou strategii Penty v médiích a marketingu pro další léta – použít média a jejich obsah jako tahák ke konkrétním službám a produktům prodávaným přes internet.
„To, co bude na onlinu fungovat, je e-commerce, to je naše sázka. Přes obsah vytvořit návštěvnost a následně ji monetizovat poskytováním konkrétní služby,“ přiblížil Jaroslav Haščák. „Proto budeme dělat classifieds, proto budeme investovat do finančních portálů, které nějak souvisejí s našimi bankami, proto budeme investovat do portálů, které budeme prodávat s Fortunou, budeme se tedy snažit udělat nejlepší sportovní portál, budovat tam návštěvnost a následně křížově prodávat některé produkty do Fortuny. To je naše strategie.“
Penta předloni mohutně nakupovala mediální podniky na Slovensku (Spoločnosť 7 Plus, Trend Holding, Petit Press), v Česku jí od loňska patří vydavatelství Vltava-Labe-Press. To bude její základnou pro expanzi v digitálním prostředí, byť v tom firma dosud zaostávala. Její doménou byl a je regionální tisk v čele s novinami Deník. „Docela nás překvapilo, že byla v trochu lepším stavu, než jsme očekávali. Jsme vždycky spíš pesimisti,“ řekl Marek Dospiva Médiáři na dotaz, v jaké kondici mediální firma byla, když ji Penta kupovala. Jedním z hlavních úkolů vydavatelství teď podle Duspivy bude „samozřejmě zaměření se na online, který z největších přímých konkurentů má VLP nejslabší“. „To je investičně a personálně náročný úkol, který se ale už rozběhl. Po vzoru Slovenska, které má u nás na starosti Jaro [Haščák] a jsou tam v médiích o rok před námi, máme jasný koncept, na něj navazujeme i s českými médii – jde o hledání nových příležitostí pro tržby a pro ziskové produkty,“ předesílá Marek Dospiva.
Prvním takovým „budoucím“ produktem, v němž se Haščák s týmem zhlédli, je zmíněná drobnější, často soukromá inzerce, z novin známá jako řádková, která nejde přes mediální agentury. „Produkt, který určitě funguje, jsou classifieds, tedy inzeráty na auta, na reality, na profese. Ale ne jen uveřejňování inzerátů, ale nastavování platformy. Na Slovensku jsme kvůli tomu udělali s Axel Springer joint venture,“ přibližuje Jaroslav Haščák. V Česku se první akvizicí online divize, nově budované ve Vltava-Labe-Press, stal inzertní web zaměřený na auta Cars.cz.
„Lidi si zvykli, že obsah je zadarmo“
Penta vnímá celosvětový růst onlinu, nepočítá ale s tím, že by tu lidi za čtení a sledování na internetu platili přímo, jako dosud za fyzické kopie novin či časopisů. „Obsah na internetu se v tomto regionu nebude dát monetizovat, lidi si zvykli, že obsah je zadarmo,“ prohlásil Jaroslav Haščák. „Mladá generace nepotřebuje curated content, předpřipravený obsah. Chodí na sociální sítě a dostává dnes informace z Twitteru, Facebooku a podobných sítí, které budou vznikat,“ míní.
„V Americe už čas strávený na mobilu předstihl čas u televize. Boj o podíl na oku, jak to nazývají, je ve prospěch mobilních aplikací. Zásadní problém onlinu je schopnost monetizovat, dělat online tak, aby byl ziskový,“ je si vědom spolumajitel Penty. „Model se hledá posledních patnáct roků, globálně, zkoušejí se různé přístupy. Ale principiálně dnes neexistuje funkční postup, jak vydělávat na onlinu ve smyslu, že budu vyrábět a poskytovat tradiční, kvalitní obsah a budu za to chtít platit. Abyste v tomto byli úspěšní, musíte být globální firmou. To se může podařit někomu, jako je Economist. Lokální hráčem je třeba na Slovensku náš Petit Press, úspěšný v pořadí na trhu, ale tržby nedělají vůbec vysoké číslo.“
„Inspirací pro strategii v oblasti onlinu je pro mě, a snažím se to komunikovat na projektový tým a na management, je transformace, kterou v Axel Springer provedl Mathias Döpfner. Ten během dvanácti let přebudoval Axel Springer na úplně jiný typ firmy, přičemž online dokázal za minulý rok dostat dvě třetiny peněz z onlinu, včetně classifieds,“ připomněl Haščák z Penty.
Na Slovensku je německý Ringier pro Pentu partner i největší konkurent. Spolu si dělí přední příčky jak v tisku, tak v onlinu – v tisku je silnější Penta, na internetu Ringier. Česká pobočka vydavatelství Ringier Axel Springer se už v roce 2012 pustila do „přidružené výroby“, tedy do zmíněné strategie prodeje služeb, k nimž má potenciální zákazníky dovést konzumace obsahu v médiích. Mediální dům, který na sklonku roku 2013 koupili Daniel Křetínský a Patrik Tkáč a proměnili jej v Czech News Center, tak postupně na trh uvedl virtuálního operátora BleskMobil, platební Blesk Peněženku či nabídku elektřiny či plynu Blesk Energie. Poslední jmenovaný produkt přitom prodává služby téhož majitele, v duchu toho, co si teď črtá Penta.
„Dobudovat pražskou přítomnost“
Ohledně tištěných novin čeká vydavatelství Vltava-Labe-Press „dobudování pražské přítomnosti“, uvedl dále Marek Dospiva. „Prahu Deníky ne že ignorovaly, ale byly neúspěšné, jejich náklad a prodeje je ve stovkách kusů,“ řekl Médiáři. Novou podobu metropolitní mutace Pražský deník představí vydavatelství v čele s Michalem Klímou už dnes odpoledne.
Penta si je přitom dobře vědoma, že prodej tisku klesá a zásadní obrat nelze čekat. „Nová generace nepotřebuje držet papír v ruce. Neříkám, že [print] zanikne, ale je tam klesající trend. Padají příjmy jak z reklamy, tak z circulation [prodeje fyzických výtisků], a je to výzva, do jakých produktů jít, na jaký segment se soustředit. Děláme řadu průzkumů, snažíme se pochopit našeho zákazníka. Ale trend je neodvratný,“ je smířený Jaroslav Haščák.
„Náš odhad na nejbližších sedm roků je v průměru 7 procent,“ podotkl k poklesu Česku. Regionální Deník prodává momentálně kolem 130.000 výtisků denně. „Na Slovensku teď vychází kolem 250 tisíc výtisků všech denních listů dohromady, odhadujeme, že během sedmi let se to scvrkne na 90 až 100 tisíc.“
Výzva je i video
Nákup Penty v mediální oblasti následovaly poté, co si své podniky v tomto segmentu pořídili Zdeněk Bakala (Economia), Andrej Babiš (Mafra, Londa hlavně s rádiem Impuls) či zmínění Křetínský a Tkáč (Czech News Center, nyní část portfolia Mladé fronty s deníkem E15). Penta předpokládá další redistribuci majetku.
„V rámci médií bude dál probíhat konsolidace, to byla jedna z našich investičních tezí. Stejně jako u retailu je tu nadkapacita, příliš mnoho hráčů, kteří, pokud nebudou schopni čelit výzvám, v nějakém časovém horizontu z trhu odejdou. Buď to přestanou dělat, anebo exitují,“ říká Haščák. Formát, který bude dál rozhodovat, jsou přitom podle něj pohyblivé obrázky: „Média jsou svým způsobem retail. Je to byznys B2C, přitom trh se komoditizuje, soutěží se cenou a bude záležet na tom, jak budete schopni být inovativní a dělat obsah přitažlivě. Když si dnes vezmete Business Insider či Huffington Post, sedmdesát procent jejich obsahu je video. Obsah se tedy i konzumuje jiným způsobem. To je pro nás výzva.“
„Držet co nejnižší pokles v rámci printu, přitom pochopit zákazníka a dodávat na trh produkty, které jsou přidanou hodnotou a budou klesat méně než konkurence. Maximální fokus na online – na budování návštěvnosti a na e-commerce,“ shrnul mediální strategii Penty Jaroslav Haščák. Marek Dospiva pak směrem k novinářům přítomným na tiskové konferenci s úsměvem doplnil: „Kdybych to celé shrnul, celé to dopadne tak, že polovina z vás bude zaměstnanci našeho mediálního holdingu, který se bude skládat z TV magazínu, protože ten klesá nejméně a je nejčtenější, a druhá bude dělat v online portálu, který se bude jmenovat Sport Fortuna a bude prodávat sportovní informace. To je naše vize.“