Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Výroba sýrů v Sedlčanech končí
Výrobce sýrů Savencia Fromage & Dairy Czech Republic se rozhodla ukončit tradiční výrobu sýrů v Sedlčanech na Příbramsku. Během roku a půl ji chce za účelem zvýšení efektivity přesunout do závodu v Hesově na Havlíčkobrodsku. Zprávu přinesl iDnes. Propouštění se dotkne asi tří stovek zaměstnanců. Ve výrobně pracovaly především ženy. Výroba má být snižována postupně. Úplné ukončení je naplánováno na květen 2019. Zaměstnanci dostanou nabídku dále pracovat v Hesově nebo v dalším závodě firmy v Hodoníně. Odcházejím lidem plánuje Savencia vyplatit nadstandardní odstupné. Sýry se v Sedlčanech vyráběly sedmdesát let.
Neznáme důvody, které vedou společnost k opuštění regionu. Počítám, že to může být tlak na vyšší mzdy (blízkost Prahy, nízká nezaměstnanost v okolí), nebo zefektivnění (zeštíhlení) výroby. Každopádně se ukazuje, že brand s názvem regionálního označení má v takovýchto případech pak další problémy. Jsem zvědavá, zda zavedenou značku budou nějak měnit jako například hermelín z Vysočiny atd., ale dá se předpokládat určitá ztráta části zákazníků, kteří na název - Sedlčanský hermelín, slyšeli.
Monika Hrubalová
Ať se pro mě za mě stěhuje Pepa klidně několikrát do roka. Nicméně je opravdu strašné, jak je český národ neochotný cestovat za prací a třeba se během života i několikrát stěhovat. Je smutné, že se musí stát starat o to, aby všichni propuštění nešli na pracovní úřad žádat o podporu, ale zamysleli se nad tím, že je u nás nejnižší nezaměstnanost za posledních mnoho let a tedy spousta práce, případně možnosti rekvalifikace. Každopádně je mi daných lidí velmi líto a kritika vlastně nemíří na dané osoby, ale společenský systém počínající školní výchovou a vzděláním. Tři stovky lidí je opravdu hodně.
Martin Boček
To je škoda, že snaha po koncentraci výrobních kapacit a úsporách převážila nad tradicí a ohrozila budoucnost značky. Jsem zvědavý, jestli značka Sedlčanský zůstane zachována.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Přesídlení vidím jako velmi negativní krok a de facto se bude jednat o lživé označení, a vůbec firma dobrovolně ztrácí své dobré zaměstnance i pověst. Špatný krok.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Pepa končí a stěhuje se. Při velikosti Sedlčan asi nepříliš veselá zpráva vzhledem k plánovanému zrušení více jak 300 pracovních míst, i když majitel továrny, firma Savencia, se k plánovanému kroku postavil čelem a nabídl části personálu přechod do jiných provozů a slušné odstupné. Zajímavé bude sledovat, jaký úspěch bude mít se snahou přesvědčit část zaměstnanců přesídlit o kus dále na Vysočinu. Při známé nechuti Čechů se stěhovat za prací tomu moc šance nedávám. Doufám, že má oblíbená Lučina nedojde kvalitativní úhony. Spíše mě hodně zajímá, jak se firma vypořádá s marketingovým oříškem jak naložit se Sedlčanským Pepou z Havlíčkova Brodu
Michal Bařina (Global Marketing)
2. Globus proti rozpékání
Síť hypermarketů Globus se v lednu stala členem Svazu pekařů a cukrářů v Česku. Skrze své členství se chce řetězec podílet na popularizaci řemesla pekařství a kvalitě vyráběných produktů. Kromě toho je Globus delší dobu členem Českého svazu zpracovatelů masa. Svaz spolu s Globusem se chtějí zaměřit na boj proti nedostatku pekařů a cukrářů v oboru, chtějí také zamezit používání názvu „pekárna“ v provozech, kde pečivo pouze rozpékají. Jako jediný retailový řetězec v Česku má Globus vlastní pekárny a cukrárny. Zájem o nerozpékané, řemeslně upečené pečivo podlě něj u zákazníků stoupá a vnímá prý i častější zájem o kvalitu výroby a surovin.
Není nad kvalitně upečený chleba. Pravidelně nakupuji v jedné nejmenované pekárně v centru Prahy kvalitní chleba, který i po třech dnech chutná jako právě vytažený z pece. Babička od Boženky by se zděsila, kdyby viděla, co se běžně prodává. Je to ostuda.
Martin Boček
Chytrý tah Globusu, který chce zdůraznit svůj poctivý přístup. Uvidíme co na to konkurence. Ani mně se nelíbí nápisy Pekárna místo správného Rozpékárna.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Na straně Globusu je trvalá kvalita u pekařského sortimentu, a dovolím si tvrdit, že si už vybudovali i pověst takového svého stylu a kvality, proč tedy ne?
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Globus začíná přitvrzovat v marketingovém zviditelňování svých vlastních a skutečných pekáren. Ve svém úsilí se spojil se Svazem pekařů a cukrářů, což hodlá mimo jiné využít v boji proti nedostatků pekařů a cukrářů v oboru. Chvályhodná snaha v době, kdy rozpékárnu z polotovarů už má skoro každá kavárna a najít kvalifikované odborníky, kteří by nám připravovali naše oblíbené pochoutky jinak než ‚dopekem‘ se rovná spíše zázraku. Držím palce a doufám, že tato voňavá profese jen tak nezanikne.
Michal Bařina (Global Marketing)
3. Starbucks se chystá do Olomouce
Americká kavárenská síť Starbucks, kterou na českém trhu už deset let provozuje firma AmRest Coffee, plánuje další expanzi. Nová pobočka by se měla na přelomu letošního května a června otevřít v Olomouci v nákupní galerii Šantovka v centru města. V úvahu připadají podle vedení i další krajská města, žádné konkrétní lokality ale nechce uvádět. Stejně není potvrzena ani přítomnost kavárny v novém Prague The Style Outlets, který se v dubnu otevře v pražských Tuchoměřicích poblíž Letiště Václava Havla. Co do nabídky jsou novinkou letošního roku kávové kapsle Starbucks espresso. V loňském roce přibylo mandlové mléko a dezert vhodný pro vegany.
Pamatuji doby, kdy jediným místem, kam se dalo zajít na kávu, byla klasická česká cukrárna, kde se prodávaly laskonky a větrníky. Navíc se stávalo, že odpoledne došly.
Martin Boček
Přirozená expanze do dalších měst, nic překvapivého. Kavárenské kultuře se daří a Starbucks chce zasáhnout širší populaci, stále ovšem hlavně tu s vyššími příjmy. Je zvláštní, že vyřešit ekologičnost kelímku trvá tak dlouho. Že by námět pro nějakou inovaci a start-up?
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Starbucks je dobrý řetězec s dobrou kávou, určitě i místem pro setkávání a hlavně je to standard, díky tomu jak vypadá. Myslím, že je to krok dobrým směrem.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Starbucks pokračuje v expanzi po linii krajských měst, což je asi více jak logický krok. Současně kavárenský gigant rozvíjí své další aktivity směrem k ekologii usilovným řešením problematiky recyklovatelnosti svých kelímků a stranou nezůstává ani v oblasti sociální odpovědnosti, což dokazuje mimo jiné svými tréninkovými programy, které jsou zaměřené na začleňování dětí z dětského domova do pracovního života. Nezbývá než popřát, aby se při regionální expanzi dařilo i ekonomicky a krajská města dokázala své Starbucksy utáhnout.
Michal Bařina (Global Marketing)
4. „Mekáč“ chystá obsluhu, rozvoz i malinovku
Řetězec rychlého občerstvení McDonald’s zaznamenal za loňský rok 13% růst tržeb, ty dosáhly hodnoty téměr 5,2 miliard Kč. Letos plánuje ve vybraných restauracích zavést donášku ke stolu. Server Aktuálně o tom informoval generální ředitel tuzemské pobočky Tomasz Rogacz. Pro iHHned a Aktuálně také dodal, že obsluha by mohla být ve všech provozovnách k dispozici do dvou let. Zákazník si objedná a zaplatí jídlo v digitálním kiosku, vezme si číslo a zaměstnanec mu objednávku přinese ke stolu. Novinka už se testuje v restauraci na Jižní spojce v Praze. Každá restaurace by také měla mít lidi pro extra péči o zákazníky, pomohou s nošením táců nebo se postarají o rodiny s dětmi. Dále firma uvažuje o rozvozu, který nabízí konkurenční KFC. Chce ale počkat, až na trh vstoupí služba Uber Eats, s níž už spolupracuje v zahraničí. Mezi další plány patří prohlubování spolupráce s lokálními dodavateli. Například s jabloneckým výrobcem nápojů Kitl plánuje uvést malinovku nebo další prohlubování ekologického přístupu k používaným obalům a jejich recyklaci.
Američané, kteří nebyli nikdy v Česku, dříve brali MCD jako místa, kde dle jejich slov, vědí, co je čeká a lze si dojít bez strachu na záchod. Já to mám úplně stejné.
Martin Boček
Když změny, tak odvážné a pořádné… Očividně fungují a investice do nich se vrací. Obsluha je dobrý nápad, kiosky se prosazují jen pomalu.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
No snad to zrychlí obsluhu, která se díky zavedení stylu McCaffé strašně zpomalila. Uvidíme.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Mc Donald’s přichází po zdražení svých nejoblíběnějších produktů s náplastí ve formě obsluhy u stolu, hamburgery na míru, plánovanou mobilní aplikací, zavedením leadra štěstí pro zákazníky a dalšími smělými plány. Uvidíme, nakolik tyto inovace změní v pozitivním nebo negativním smyslu klasické vnímání tohoto řetězce jako fastfoodu. A bude to ještě vůbec fastfood?
Michal Bařina (Global Marketing)
5. Amazon ruší centrum reklamací
Americký internetový prodejce Amazon končí v Česku s provozováním centra reklamací v Dobrovízi, dál se hodlá soustředit hlavně na aktivity tamějšího centra pro distribuci. Reklamace mají místo českého centra od května řešit ostatní reklamační centra v Evropě. Podle Amazonu nebude uzavření centra reklamací znamenat propouštění zaměstnanců. Amazon uvádí, že v Česku otevře do konce letoška 500 nových míst, celkem tady tak bude mít 5.000 stálých pracovních pozic. Firma plánuje všechny zaměstnance postupně přesunout z centra vráceného zboží do distribučního centra.
Je to obrovský kolos. Obdivuji podnikatele, kteří dokáží firmy podobného rozsahu vybudovat během jediného lidského života. Je zajímavé, že obchod začal prodejem knih. V porovnání třeba s Alzou, tedy artiklem, který pro Alzu rozhodně nepatří mezi položky dominantní. Pro mě osobně je asi nejzajímavější Amazon sekce audio knížek, zde žádná kamenná distribuční centra potřeba nejsou. Je ale jasné, že z pohledu tvorby pracovních míst, takových společností není nikdy dost a měli bychom si jich vážit.
Martin Boček
Zřejmě racionální interní rozhodnutí. Snad to bude znamenat možnost pro české prodejce zavážet produkty do Dobrovíze a ne až do skladu v Německu. A dalším krokem může být úplná lokalizace webu a ne jen neobratné a částečné překlady německé verze.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Zákazníkům to bude asi jedno, oni stejně netuší, jestli adresa, na kterou něco vrací, je skutečně ta jedna.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Amazon je se svými investicemi spokojen. Zpráva o uzavření provozu reklamačního centra se asi výrazně nedotkne ani počtu zaměstnanců, ani budoucích plánů amerického giganta. Jedná se spíše o optimalizaci činností v rámci jeho působení v jednotlivých zemích.
Michal Bařina (Global Marketing)