Pietro Filipi. Kara. Glami. Lookio. Čtvero tuzemských outletů. Čtvero malých českých značek. Best practices z Instagramu. Přijďte 20. listopadu na Módu v Česku do Aureole.

Pergler přešel z Eura do Reflexu

Mladá fronta Perglera zaměstnávala jako redaktora v Euru, ale nechtěla mu vydat knihu o Babišovi.

Obálka Perglerovy knihy

Perglerova kniha, o níž šel spor, nakonec v Mladé frontě vyšla koncem července

Tomáš Pergler, donedávna redaktor týdeníku Euro, přestoupil do časopisu Reflex. Ten o tom informuje v dnešním vydání, v němž publikuje s Perglerem rozhovor o jeho nové knižní biografii Andreje Babiše, vicepremiéra, ministra financí a majitele Agrofertu, včetně vydavatelství Mafra.

Kniha byla důvodem, proč se Pergler rozešel s předchozím zaměstnavatelem Mladou frontou. Ta vydává Euro a připravila rovněž jeho knihu, jejíž vydání ale v červenci pozdržela.

“Oficiální verze byla, že nad tím sedí právníci. Neoficiálními kanály jsem si potvrdil, že vydání pozastavil majitel vydavatelství František Savov,” prohlásil Pegler k právním peripetiím, které vydání knihy zdržely. “Nepřišlo mi normální vést veřejný spor s firmou, v níž jsem zaměstnancem,” uvádí rovněž redaktor.

PERGLERŮV POPIS KAUZY V REFLEXU

S vydavatelstvím Mladá fronta jsem měl řádnou smlouvu na vydání knihy Babiš, příběh oligarchy, jež měla vyjít začátkem července 2014. Korektury byly hotové, zalomila se, ale v týden vydání jsem dostal od redaktora mail, že je pozastavena distribuce. Dodal, že prý stále existuje padesátiprocentní šance, že kniha vyjde, což mě šokovalo. Oficiální verze byla, že nad tím sedí právníci. Neoficiálními kanály jsem si potvrdil, že vydání pozastavil majitel vydavatelství Mladá fronta František Savov. Objevily se názory, že knihu může použít jako kartu v nějaké své hře. V té době už leželo tři tisíce výtisků ve skladu v Ruzyni. V určité chvíli jsem si všiml, že mi firma Mladá fronta nezaplatila – podle smlouvy – zálohu, takže jsem využil svého práva a odstoupil od ní. Od té chvíle jsem držitelem práv na knihu byl jen já. Současně jsem dal výpověď v týdeníku Euro, který vydavatel Savov vlastní, protože mi nepřišlo normální vést veřejný spor s firmou, v níž jsem zaměstnancem. Nicméně během pár dní zintenzivnily zprávy, že vydavatelství tu knihu vydá tak nebo tak. S právníkem jsem podal k soudu návrh na předběžné opatření, aby zakázal vydání, a soud mi dal za pravdu. Nastala další jednání s vydavatelem a výsledkem bylo podepsání nové smlouvy a skutečné dodání knihy na trh.

REAKCE MICHALA DONATHA, ZÁSTUPCE FRANTIŠKA SAVOVA

Vydavatelství Mladá fronta se ve smlouvě s autorem zavázalo knihu uvést na trh do 31. prosince 2014 a to také splnilo. Žádný jiný termín z hlediska zahájení prodeje knihy nebyl smluvně stanoven. Autor se ale zřejmě rozhodl vést vlastní kampaň na podporu prodeje svého díla. Soudě podle nekritických ohlasů k jeho neověřitelným tvrzením v některých médiích, se mu to v podstatě podařilo. Škoda jen, že obsah smlouvy je obchodním tajemstvím, které vydavatelství Mladá fronta plně ctí. Z ní totiž vyplývá, že fabulace autora o jejím obsahu se o její znění neopírají. Vyjadřovat se k důvodům odchodu autora z týdeníku Euro nepovažuji za korektní. Faktem ale zůstává, že jeho odchod vedení redakce nepovažuje za oslabení redakčního týmu. Za dosti rozporuplný fakt lze také považovat veřejnou kritiku, že vydavatelství Mladá fronta schválně knihu vydalo nyní, zatímco její autor tvrdí, že vydání schválně zdržovalo.